رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 6 May
  • یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
  • کد خبر : 1684
  • چاپ خبر : ماموران شهرداری مردم خوب همین شهر هستند
نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:

ماموران شهرداری مردم خوب همین شهر هستند

امروز هنوز بسیاری از فروشنده‌های دوره گرد نسبت به نتایج برخی اقدامات خود توجیه نشده‌اند، مثلاً هنوز توجیه نشده‌اند که نباید بلندگو دست گرفت، در محلات چرخید و در آن فریاد زد!

به گزارش شورانیوز به نقل از ایسنا احمد شریعتی ، با بیان اینکه اصفهان پس از تهران رتبه دوم حاشیه نشینی را به خود اختصاص داده است، افزود: در هر حال مدیریت شهری نمی‌تواند دستِ دست فروشان را برای حاشیه فروشی اقلام مختلف باز بگذارد و از این طریق نظم عمومی را با اخلال رو به رو کند؛ البته ما با خشونت ورزی نیز مخالفیم و در بیشتر موارد نیز دیده شده که دست فروشان با عدم پذیرش نص قانون زمینه درگیری‌های لفظی و فیزیکی را ایجاد کرده‌اند؛ ماموران شهرداری مردم خوب همین شهر هستند که بر اساس وظیفه مکلف به انجام خدمت در این حوزه شده‌اند؛ حتی دیده شده که این ماموران در نتیجه اصابت ضربات چاقو راهی بیمارستان شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در سامان دهی دست فروشان و دوره گردان باید پیگیرتر وارد میدان شود، خاطرنشان کرد: خدمات شهری در شهرداری‌های مناطق باید وارد عمل شوند و با رصد خیابان‌ها و احصای دست فروش‌ها، آن‌ها را مورد راهنمایی و ارشاد قرار داده و به سمت بازارهای روز سوق دهند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بازارچه‌های روز محلی اکنون در برخی مناطق فعالیت خود را آغاز کرده اند، ادامه داد: این بازارها در مناطق هشت، ۹، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ راه اندازی شده‌اند و علاوه بر فروشنده‌های دوره گرد، مغازه دارهای سطح شهر نیز می‌توانند به شکل دوره‌ای، با قیمت مناسب و اغلب قسطی اجناس خود را در اختیار مشتریان خود قرار دهند این کار نه تنها به اقتصاد و معیشت خانوارها بلکه به اقتصاد محلات نیز در طولانی مدت کمک خواهد کرد.

شریعتی با بیان اینکه تاکنون با دست فروشان از نزدیک صحبت کرده و حتی مشکلاتشان را برطرف کرده است، گفت: چندی پیش ماموران شهرداری ماشین یک دست فروش و باسکول فرد دیگری را توقیف کرده بودند؛ او به اعضای شورای شهر متوسل شد و ما نیز در تماس با شهرداری خواستار آزاد شدن ماشین و باز پس دادن باسکول شدیم؛ امروز در شهرها هنوز بسیاری از فروشنده‌های دوره گرد نسبت به نتایج برخی اقدامات خود توجیه نشده‌اند، مثلاً هنوز توجیه نشده‌اند که نباید بلندگو دست گرفت، در محلات چرخید و در آن فریاد زد! این‌ها نیازمند آگاهی است و باید برای آن وقت گذاشت.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان که در دوشنبه بازارهای محله‌اش پارچه فروشی  را می‌شناسد که در شهر هم مغازه‌ دارد، ادامه می‌دهد: من از دست فروش کنار خیابان و پارک هم خرید کرده‌ام به هر حال دست فروشی که شغل حرامی نیست؛ آن‌ها هم چیزهایی را می‌فروشند که مردم به آن‌ها نیازمند هستند؛ اما اگر روزها از ۴ بعد ازظهر به بعد رو به روی در استانداری اصفهان بایستید پیرمردهایی را می‌بینید که انگشتر و تسبیح می‌فروشند، این چیزها هم که حرام نیست اما اگر فضا بازتر شود و این‌ها بتوانند بساط پهن کنند آن وقت آیا سلب آرامش نمی‌شود؟ آیا اسباب گلایه مندی دیگران فراهم نمی‌شود؟

اگر شهرداری نبود اصفهان مملو از دست فروش می‌شد

علیرضا نصر اصفهانی، عضو شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه جایگاه دست فروشی از تکدی گری قطعا بالاتر است، اظهار کرد: در مواجهه با پدیده دست فروشی می‌شود اغماض بیشتری به خرج داد چرا که مقابله با منبع درآمد این عده قطعاً جامعه را با مشکلات دیگری رو به رو خواهد کرد؛ اگر قرار باشد در جامعه اسلامی فردی تکدی گری یا تن فروشی کند آیا بهتر نیست از طریق دست فروشی راهی برای تأمین رزق حلال برای او ایجاد شود؟ دست فروشی حتی اگر در مواردی با قوانین و مقررات موجود نیز منافات داشته باشد یا با اعتراض شدید کسبه و بازاریان رو به رو شود منبع درآمد بخش زیادی از دست فروشان است.

وی با بیان اینکه در موضوع مقابله با معضل دست فروشی باید مجموعه‌ای مسائل اعم از محاسن و مضرات را با هم مورد توجه قرار داد، گفت: تنها می‌توانم بگویم مسئولان شهری در امر ساماندهی و مقابله با گسترش این پدیده همه مؤلفه‌های موجود را در نظر نگرفته‌اند؛ اینکه بنشینند و همه موراد را در نظر بگیرند؛ نظام‌مندسازی شهر را با توجه به توریسم پذیری مورد بررسی قرار دهند و دست فروشی را به امری سامان یافته و سازمان یافته تبدیل کنند.

این عضو شورای شهر اصفهان با اعتقاد به اینکه وضعیت شهر از حیث برخورد با دست فروشان کنترل شده و منطقی است، ادامه داد: یقین بدانید که اگر نظارت شورا و عملکرد شهرداری اصفهان نبود اکنون شهر مملو از دست فروش شده بود؛ یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر رفع مزاحمت از شهر و همشهریان است که دست فروشی از مصادیق مزاحمت برای شهروندان محسوب می‌شود؛ البته من قبول دارم که دست فروشان هنوز هم در گوشه گوشه شهر دیده می‌شوند اما اگر همین دست فروشانی که در معرض برخورد هم قرار گرفته‌اند روزی آگاه شوند که دیگر نظارتی بر فعالیتشان وجود ندارد با توجه به شرایط اقتصادی موجود، شهر را با وضعیت دیگری رو به رو خواهند کرد.

نصر اصفهانی آگاهی بخشی به دست فروشان و مردم را لازمه سامان دهی شرایط فعلی دانست و تصریح کرد: برخی دست فروشان نسبت به تبعات فعالیت‌های خود آگاهی ندارند؛ آگاهی بخشی به این قشر و اطلاع رسانی به مردم در خصوص عدم خرید از دست فروشان و نیز توسعه اماکن سامان دهی دست فروشان از جمله مواردی است که می‌تواند برای جامعه سودمند باشد همان گونه که سازمان میادین و سامان دهی مشاغل شهری تلاش کرده تا با راه اندازی بازارهای کوثر و بازارهای روزانه در این امر پیشگام شود.

دست فروشی تضییع حقوق شهروندان

ابوالفضل قربانی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مشاغل شهری باید بدون ایجاد تداخل یا مزاحمت در امور یکدیگر شرایط کافی برای انجام فعالیت داشته باشند، اظهار کرد: بدون شک دست فروشی همراه با سد معبر چیزی جز تضییع حقوق شهروندان نیست این در حالی است که شهرداری با در نظر گرفتن محل‌هایی به نام بازار روز و در نظر گرفتن دکه‌هایی در پارک‌ها برای سامان دهی این معضل وارد عمل شده است.

وی با بیان اینکه شورای چهارم در مدت فعالیت خود به موضوع دست فروشی ورود نکرده است، افزود: قوانین مرتبط با دست فروشی پیش از این وجود داشته و در این دوره نیز نظارتی از سوی شورا بر نحوه سامان دهی به دست فروش‌ها صورت نگرفته است.

این عضو شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اعتراضات احتمالی به عملکرد ماموران شهرداری باید به شهرداری یا بازرسی گزارش داده شود، خاطر نشان کرد: اگر چه این عمومی نیست، اما برخی افراد در قالب دست فروش گاها مشکلات دیگری را نیز ایجاد می‌کنند؛ رسیدگی به همه این موارد بر عهده مدیریت شهری است و خوشبختانه کمبودی نیز از حیث قوانین پیشگرانه در شهر وجود ندارد.

با این حال این عضو شورای شهر اصفهان که تجربه خوبی از خرید از دست فروشان در ذهن دارد، اضافه کرد: من از دست فروشانی خرید کرده‌ام که جنس مورد نیاز را با رعایت همه مسائل ارائه کرده‌اند؛ از نظر من فعالیت چنین دست فروشانی در شهر مشکلی ندارد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار