رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
  • کد خبر : 12687
  • چاپ خبر : موافقت با کاهش حریم شهر یزد

 برگزاری شورای‌ عالی شهرسازی و معماری دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبه شورا را در خصوص اصلاح خط حریم شهر یزد و مکان‌یابی شهرک مسکونی در خارج از حریم شهر یزد و طرح جامع آن، به استاندار یزد ابلاغ کرد.

به گزارش شورانیوز ، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با فاطمی استاندار یزد، مصوبه شورا را با موضوع کاهش حریم شهر یزد و مکانیابی شهرک مسکونی و کلیات طرح جامع آن، ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۸ دی ۱۴۰۲، پیرو مباحث جلسه ۴ دی ۱۴۰۲ خود مصوبه جلسه مورخ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد موضوع ” اصلاح خط حریم شهر یزد و مکان‌یابی شهرک مسکونی در خارج از حریم شهر یزد و طرح جامع آن” در راستای تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن را با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک و صورتجلسه مورخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ نمایندگان منتخب اعضاء مورد بررسی قرار داد و با کاهش حریم شهر یزد و مکان یابی شهر جدید دولتی مسکونی ( به عنوان آخرین موضوع توسعه فضای سکونتی شهر یزد) موافقت و مقرر کرد تا طرح جامع مصوب مرجع استانی با اعمال چهارچوب زیر اصلاح و پس از تائید دبیرخانه شورای‌عالی، جهت ادامه فرآیند به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ شود.

۱- با توجه به بازدید منتخب نمایندگان اعضاء شورای‌عالی و صورتجلسه منعقده در خصوص رفع تداخل با عرصه‌های در معرض سیل، تمهیدات به شرح زیر اتخاذ شود:

* خط محدوده شهرک در سمت جنوب بر سیل بند موجود منطبق و مابقی اراضی واقع در جنوب سیل بند از محدوده مدنظر حذف شود.(مطابق نقشه پیوست)

* حریم و بستر کلیه آبراهه‌های متداخل با اراضی بر اساس نظر آب منطقه‌ای استان در طرح جامع شهرک لحاظ شود.

* جهت اطمینان از عملکرد صحیح سیل بند ، نوار سبز حفاظتی در سرتاسر سمت جنوبی (در مجاورت سیل بند) با عرض مدنظر آب منطقه‌ای تحت کاربری فضای سبز تثبیت شود.

* با بررسی دقیق اداره کل راه و شهرسازی استان، عرصه‌های دولتی و ملی واقع در شمال و شمال‌شرق تا سقف مساحت مقرر در مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (۷۹۱ هکتار) با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی مربوط به معادن شن و ماسه حتی‌الامکان به محدوده اضافه شود.

۲- طرح هدایت آب‌های سطحی و کنترل سیلاب تهیه و به تائید شرکت آب منطقه‌ای برسد. همچنین بر احداث سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی و تصفیه‌خانه فاضلاب محلی و عدم حفر چاه جذبی تاکید می‌شود. ضمنا بنا به تاکید نمایندگان وزارت نیرو تامین آب این اراضی صرفا از محل مدیریت مصرف منابع آب شرب فعلی یزد انجام می‌شود.

۳ -حریم ایمنی خط لوله گاز به میزان ۲۰۰ متر ازطرفین از محدوده شهرک‌های احداثی حذف شود و همچنین بنا بر ملاحظات پدافند غیرعامل در فاصله ۱۵۰ متر بعد از حریم مذکور( حریم خطرزایی) استقرار کاربری مسکونی و سایر کاربری‌های خدماتی دارای مستحدثات متمرکز (اعم از آموزشی، درمانی و …) ممنوع خواهد بود.

۴- اراضی واقع در حریم ۱۲۲.۵ متر (حریم و حاشیه قانونی راه) محور یزد- خضرآباد از محدوده شهرک حذف شود.

۵- حریم قنوات موجود در سایت به میزان ۷.۵متر از دهانه قنات بر اساس اعلام نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رعایت شود.

۶ – با توجه به توسعه فضای کالبدی شهر به بعد از کمربندی غربی به جهت حفظ عملکرد ترافیک عبوری کمربندی، لازم است مطالعات عارضه سنجی ترافیکی یکپارچه برای شهرک‌های مذکور تهیه و به تائید معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برسد.

۷-با توجه به استقرار جمعیت قابل توجه در قالب شهرک‌های مسکونی در این محدوده، بر پیش‌بینی شبکه حمل و نقل عمومی اقماری با شهر یزد تاکید می‌شود.

۸- تامین سرانه‌های خدماتی مطابق “طرح تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه‌های آنها مصوب ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ” در همه مقیاس‌های (شهر تا محله) الزامی است.

۹- با توجه به وجود معادن شن و ماسه اطراف سایت رعایت فاصله ۱۲۰۰ متر از واحدهای شن و ماسه خضرآباد بر اساس اعلام نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان طی نامه ۱۵۴۸۷/۰۲- ۱۲۱ مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ الزامی است.

۱۰- عرصه‌های مذکور با رعایت سقف جمعیت‌پذیری شهرک‌ها به یک یا دو شهرک تخصیص خواهد یافت.

در پایان مصوبه تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، نقشه حریم شهر با لحاظ اراضی کسر شده علاوه بر طرح جامع شهرک جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار