رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
  • کد خبر : 12714
  • چاپ خبر : انتقال خدمات گمرکی به راه‌آهن شهید مطهری مشهد در مرحله پایانی است

ربیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود ۸۰ درصد از زیرساخت‌های مورد نیاز انتقال خدمات گمرکی از ایستگاه مشهد به ایستگاه شهید مطهری واقع در ۳۵ کیلومتری این شهر، عملیاتی شده است و تا پایان امسال به صورت کامل جابجایی انجام می‌شود.

به گزارش شورانیوز، علی اکبر لبافی روز سه شنبه در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با محوریت ایستگاه شهید مطهری راه آهن مشهد افزود: با هدف رفع موانع و زیرساخت‌های مورد نیاز ایستگاه راه آهن شهید مطهری، از صاحبان انبارهای عمومی نیز دعوت خواهد شد تا چهارچوب و محدودیت‌های موجود برای آنان تببین گردد.

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبات یکصد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، پیمانکار ارائه دهنده خدمات، امکان افزایش تعرفه‌ها را در ایستگاه شهید مطهری ندارد. انبارهای عمومی نیز باید در چهارچوب و براساس اسناد بالادستی عمل کنند.

رییس گروه بازرگانی اداره کل راه‌آهن خراسان نیز در این نشست گفت: ایستگاه شهید مطهری راه آهن مشهد در حال تجهیز است و ۱۴۰ میلیارد ریال مورد نیاز برای ساخت و نصب پل هوایی عابر پیاده در محوطه این ایستگاه تامین شده است.

موسی صفایی افزود: اقدامات اولیه برای نصب و ساخت این پل عابر پیاده انجام گرفته، همچنین مجوزهای لازم برای نصب دکل و سازه‌های بتنی ایرانسل در محدوده، اخذ و جانمایی آن انجام شده؛ اما کمی زمان‌بر است.

وی بیان کرد: بیش‌ترین مشکل مربوط به حوزه فضای بیرونی و قسمت بارگیری ایستگاه است، راه ورودی آسفالت شده اما بخشی از آن به متراژ حدود ۵۰۰ متر نیازمند آسفالت و ایمن‌سازی است، امیدواریم با پیگیری‌های متعدد، نواقص جزئی در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز ایستگاه شهید مطهری رفع شود.

رییس حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی نیز در تشریح اقدامات صورت گرفته برای استقرار گمرک در ایستگاه شهید مطهری گفت: آسفالت محوطه داخلی ایستگاه شهید مطهری توسط راه‌آهن خراسان رضوی انجام شده؛ اما نصب پل عابر پیاده در آن نقطه، نیازمند تخصیص بودجه است.

حسین حصاری اظهار کرد: استقرار گمرک در ایستگاه‌های راه‌آهن و مرزها، نیازمند شرایط به‌خصوصی است که اگر شرایط قانونی آن مهیا نشود، تجار و صادرکنندگان با مشکل مواجه خواهند شد. از طرفی، فراهم‌سازی برخی از زیرساخت‌ها نیازمند زمان و اعتبار است و عزم راه‌آهن بر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها است.

وی در خصوص استقرار انبارهای عمومی در ایستگاه شهید مطهری، اظهار کرد: پیرو جلسات متعدد، محوطه ایستگاه شهید مطهری، ۲۵ بهمن ماه به صورت کامل در اختیار انبارهای عمومی قرار گرفته تا خدمات و امکانات را ارائه دهند، اواخر اسفندماه با رفع موانع و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز، خدمات گمرک به صورت رسمی در این ایستگاه آغاز خواهد شد.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خصوص فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز ایستگاه شهید مطهری گفت: در ورودی محوطه و ایستگاه اقدامی صورت نگرفته است، در سالن انبار عمومی پارتیشن‌بندی برای حق‌العمل‌کاران انجام شده اما متاسفانه مسئله آنتن‌دهی اینترنت رفع نشده و شرکت ایرانسل درباره همکاری برای رفع آن وعده داده است.

کاظم شیردل بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اتحادیه صادرکنندگان استان، جلوگیری از افزایش هزینه‌های صادرات است. در تلاش هستیم تا پایان سال جاری، هزینه سرباری به صادرکنندگان وارد نشود؛ اما اگر انبارهای عمومی، محوطه و پیمانکاری ارائه خدمات در این ایستگاه را در اختیار داشته باشند، هزینه خدمات افزایش پیدا خواهد کرد.

ایمن سازی مسیر ایستگاه شهید مطهری

کارشناس اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص آسفالت مسیر ورودی ایستگاه شهید مطهری و ایمن‌سازی آن گفت: بنا بر توافقات صورت گرفته مسیر ورودی که حدود ۵۰۰ متر است؛ به زودی آسفالت خواهد شد. این مسیر به حدود یک هزار و ۵۰۰ تن آسفالت نیاز دارد.

مهدی حقیقی افزود: پیمانکار پروژه آماده کار است و آسفالت مورد نیاز فراهم شده؛ اما به دلیل شرایط آب‌وهوایی امکان اجرای این کار نیست. با بهبود وضعیت آب‌وهوایی عملیات آغاز خواهد شد. تا پایان سال جاری، آسفالت مسیر ورودی انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم ایمن‌سازی مسیر ایستگاه، تاکید کرد: نصب علائم ترافیکی و ایمنی در این مسیر به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد. همچنین به دلیل استفاده و تردد روزانه سه هزار دستگاه نقلیه از این مسیر، تعریف پروژه ایمن‌سازی ضروری است که هزینه زیادی در پی دارد.

به گفته وی، طرح ایمن‌سازی این مسیر توسط راهداری به صورت رایگان، طراحی خواهد شد؛ اما اجرای طرح و پروژه ایمن‌سازی نیازمند تامین اعتبار است.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در این نشست پیشنهاد داد که با برگزاری مناقصه و ورود پیمانکاران جدید، انحصارگری انبارهای عمومی از بین رفته و شرایط تغییر خواهد کرد.

امیر مهدی مرادی افزود: صاحبان انبارهای عمومی بایستی در جلسات رفع زیرساخت‌های ایستگاه شهید مطهری حضور پیدا کنند و چهارچوب و محدودیت‌های موجود برای آنان مشخص و توجیه شوند تا بخشی از مشکلات و دغدغه‌ها در این حوزه رفع گردد.

وی خاطر نشان کرد: اگر گمرک با انبارهای عمومی قرارداد منعقد کند و خدمات توسط انبارهای عمومی در ایستگاه ارائه شود، تعرفه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت و هزینه‌های صادرات به‌ شدت افزایش پیدا می‌کند.

ایستگاه راه آهن شهید مطهری از مسیر جاده ای در ۳۵ کیلومتری جنوب مشهد، در بخش رضویه این شهرستان و در حاشیه جاده مشهد- فریمان واقع است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار