رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
  • کد خبر : 12640
  • چاپ خبر : تغییر چهره تهران؛ به‌زودی/استفاده از کودک در حوزه پسماند خط قرمز

شهردار تهران با بیان اینکه استفاده از کودکان کار حوزه پسماند خط قرمز ما است، گفت: در آینده نزدیک با هماهنگی معاونت‌های خدمات شهری، حمل و نقل و امور مناطق چهره شهر تغییر خواهد کرد.

به گزارش بی تعارف، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آئین آغاز عملیات اجرایی نظام تحول امور رفت و روب، نظافت و مدیریت پسماند شهر تهران و بهره‌برداری از کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی اظهار کرد: به روح شهیدان، امام شهیدان و همچنین شهدای حادثه تروریستی کرمان درود می‌فرستم. دشمنان روزی از ترس رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی خواب نداشتند، امروز هم از زائران او در ترس و هراس هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی موضوعات به طور مستقیم با مجموعه مدیریت شهری مربوط است که یکی از موضوعات نگاه تحولی در زمینه جمع آوری پسماند است، اظهار کرد: در شهر تهران نوع قراردادها در زمینه جمع آوری پسماند معیوب بود و از این نقص سو استفاده می‌شد و بار شهر به زمین می‌ماند. گرچه زحماتی در گذشته کشیده شده اما بیشتر نقش مسکن داشته است.

زاکانی با بیان اینکه کار جدی در این زمینه انجام نشده بود، گفت: با توجه به اینکه انتظارات در حوزه پسماند زیاد است، در این مدت مأموریت جدیدی در زمینه تحول در نظافت شهر در دستور کار خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت. به طوری که ابتدا باید پیمان‌ها و قراردادها را اصلاح می‌کردیم؛ در گذشته به گونه‌ای بود که هر ناحیه برای زباله خشک و تر قراردادی داشت و البته هر بزرگراه نیز یک قرارداد داشت.

شهردار تهران دلیل انتخاب مدیرعامل فعلی سازمان مدیریت پسماند را -قبل تر شهردار منطقه ۶ بوده است- ایجاد تحول در حوزه پسماند دانست و ادامه داد: پیمان‌های زیادی وجود داشت و هیچ نظام یکپارچه ای وجود نداشت. به همین دلیل هم در موضوع انتقال و جمع آوری پسماند با شبکه‌های متعددی که شکل گرفته بود، مواجه بودیم که مشکلات بسیاری ایجاد کرده بود. اما با تغییراتی که اعمال شده در حال حاضر ۱۴ پیمانکار متولی جمع آوری پسماند تر و خشک و همچنین برف روبی و رفت و روب شده‌اند. به طوری که خود پیمانکاران موظف شده‌اند تجهیزات را تأمین کنند. اکنون ۲۰۰ دستگاه مکانیزه وارد ناوگان رفت و روب و جمع آوری شده اما حداقل نیاز شهر ۴۸۰ دستگاه است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰۰ تن زباله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود و از این میزان ۵۰۰۰ تن به مرکز پردازش آرادکوه منتقل می‌شود، افزود: این انتقال به آرادکوهی که شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و قبله تهران را تحت تأثیر قرار داده، انجام می‌شود. لذا شرایط شهر با این تحول تغییر خواهد کرد. در دولت موضوع برخورد با کسانی که ضایعات را خریداری می‌کنند دنبال شد تا برخورد قانونی با آنها صورت بگیرد. همچنین مقرر شد بخش امنیتی برخورد با شبکه‌های استثمار کودکان را دنبال کند. در طرح تحول، هر منطقه‌ای متولی کارکردهای خاص خود منطقه است
وی تاکید کرد: وجود پیمانکاران و متولیان متعدد ظلم بزرگی به تهران بود که با قبول مسئولیت پیمانکاران دیگر شاهد دست‌های ناصواب در موضوع زباله گردی نخواهیم بود و با همکاری دستگاه‌ها مراکز خرید زباله برچیده و پرونده زباله گردی بسته خواهد شد.

زاکانی در مورد کارخانه زباله سوز ۶ هزار تنی نیز گفت: در سفر به کشور چین در این خصوص تفاهم نامه‌ای بسته شد و مسیر راه اندازی این دستگاه در حال دنبال شدن است.

زاکانی با تاکید بر اینکه تغییر چهره شهر در حوزه زیباسازی هم مسیرش را طی می‌کند، ادامه داد: قطعاً چهره شهر تغییر خواهد کرد. به طوری که در بستر جمع آوری زباله، نوع و مسیر انتقال به جنوب شهر اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است. در زمینه جمع آوری زباله‌های ساختمانی و نوع انتقال آنها نیز همین طور. انشالله در آینده نزدیک با هماهنگی معاونت خدمات شهری، معاونت حمل و نقل و معاونت امور مناطق چهره شهر تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما به پیمانکاران به عنوان شرکای خود در شهر نگاه می‌کنیم و از پیمانکاران درخواست می‌کنم حق و حقوق کارگران را متناسب با میزان کاری که انجام می‌دهند، بدهند.

زاکانی تاکید کرد: استفاده از کودکان کار خط قرمز ما است که در قراردادهای جدید به آن اشاره شده است.

استحصال تنها یک‌سوم نخاله‌های ساختمانی تا به امروز

شهردار پایتخت به موضوع پسماند ساختمانی هم پرداخت و تصریح کرد: اکنون حدود ۱۰ هزارتن از ۳۰ هزار تن نخاله ساختمانی استحصال می‌شود که با راه اندازی این کارخانه در منطقه چهار در فاز اول سه هزار و ۳۰۰ تن و در ادامه تا هشت هزار تن به این ظرفیت اضافه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند متعال ما را در مسیر سید الشهدا قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار