رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
  • چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
  • کد خبر : 2147
  • چاپ خبر : اعزام پرسنل شهرداری مشهد در قالب «خدام‌الحسین» به کربلا

اعزام پرسنل شهرداری مشهد در قالب «خدام‌الحسین» بعد از طرح و بررسی در جلسه صحن علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر و ارائه نظرات اعضای مخالف و موافق، به تصویب رسید.

به گزارش شورانیوز ،حجت‌الاسلام فاطمی، عضو شورای شهر مشهد، در ابتدای بررسی این لایحه شهرداری، به قرائت ماده واحده پرداخت و گفت: بر مبنای این ماده واحده، اختیار اعزام هزار و ٢٠٠ نفر نیرو در قالب کاروان خدام‌الحسین(ع) به کشور عراق برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلا و ارائه خدمات به زائران در سال جاری به شهردار مشهد تفویض خواهد‌شد.
پس از قرائت ماده، شهردار مشهد در دفاع از لایحه شهرداری مشهد، عنوان کرد: اربعین سال گذشته منشا برکاتی بود که همکاری شهرداری مشهد با شهرداری نجف اشرف صورت گرفت و یک فرهنگ جدید برای نظافت و خدمات مناسب به زائران ایجاد کرد. از سوی دیگر، امکان حضور جمعی از پرسنل شهرداری در کربلا فراهم شد و اثرات آن باقی مانده‌است. سید صولت مرتضوی در ادامه بیان کرد: امسال نیز شهرداری مشهد در نظر دارد با حجم بالاتر و هزینه کمتر، خدماتی را در قالب ستاد اربعین ارائه دهد که بر این مبنا، علاوه‌بر هزار و ٢٠٠ نفر نیروی خدمات شهری و حمل‌و‌نقل، خیل عظیمی از داوطلبان مردمی در قالب اسکان و اطعام و راهنما به ستاد اربعین کمک می‌کنند.

اربعین، دیپلماسی دینی برای نزدیکی کشورها
در ادامه، شهردار مشهد اربعین را دیپلماسی دینی برای مودت و نزدیکی مسلمانان برشمرد و تاکید کرد: استکبار به کشور عراق چشم داشت و اربعین و حضور نیروها برای برگزاری این راهپیمایی باشکوه، بر مودت و برادری ملت ایران با عراق می‌افزاید.
در ادامه، مقرر شد که اعضای شورای شهر در حوزه کلیات اظهار‌نظر کنند که در این ارتباط، دیمه‌کار، یکی از اعضای شورای شهر مشهد، به‌عنوان نخستین عضو مخالف، با اشاره و تاکید به اهمیت و ضروت فلسفه اربعین، اظهار داشت: اکنون اگر به‌عنوان مخالف قرار است اظهارنظر کنم، به دلیل تاکید بر قوانین شهری است. به گفته وی، مطابق قانون شهرداری‌ها، هزینه و منابع این شهر در خارج از آن نباید هزینه شود.

فرهنگ عاشورا ارادت مردمی است و نباید دولتی‌اش کرد
دیمه‌کار در ادامه اظهار داشت: نکته دوم آنکه فرهنگ عاشورا، فرهنگ رضوی و فرهنگ مهدوی با پول دولت‌ها به دست ما رسید یا با ارادت‌های مردمی؟ امروز شاهد آن هستیم که خیل عظیم مردمی در مرزها حتی اگر حداقل معیشت را دارند، به واسطه این اخلاص، عازم این سفر می‌شوند. اگر این فرهنگ را دولتی کنیم، این چراغ خاموش می‌شود.
وی با اشاره به مشهد٢٠١٧ و انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: سوال من از مدیریت شهری و شهردار مشهد این است: برای همراهی کشورهای اسلامی، چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اند، آن هم در شرایطی که امسال مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می‌شود؟
دیمه‌کار وجود یک‌میلیون و ٢٠٠هزار نفر حاشیه‌نشین در مشهد را یک لکه بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: آیا حاشیه‌نشینی را برای رفع برخی مقاصد دنبال می‌کنیم یا آنکه باید برطرف شود؟ در این میان بهتر است شهرداری مشهد گزارشی ارائه دهد که چقدر سایر کشورها را در رفع این معضل پای کار آورده‌است. وی با اشاره به مسئول ستاد اربعین شهرداری مشهد، تصریح کرد: آقای موسویان کارمند استانداری خراسان‌رضوی است و بهتر است در همان محل خود فعالیت کند. وجود او جز هزینه، برای شهرداری مشهد چیز دیگری نداشته‌است.
دیمه‌کار تصریح کرد: سال گذشته، از هزینه‌هایی که به این شهر تحمیل شد و افرادی که با هواپیما رفتند و برگشتند گزارشی ارائه نشد. علاوه بر آن، شهرداری مشهد مکتوبات آن‌چنانی چاپ کرد که بر مبنای گزارش‌هایی که ارائه شد، عنوان این مکتوبات توزیع نشد. وی پیشنهاد داد: شهرداری حسابی افتتاح کند تا از جیب مبارک برای این موضوع همه هزینه کنیم، نه از منابع این شهر.

‌کسی که تکلیف بین‌المللی خودش را نداند، حقیقت انقلاب را درک نکرده‌است
اما خلیل موحدی، دیگر عضو شورای شهر مشهد، در تذکر به اظهارات دیمه‌کار، بیان داشت: کسی که دسترسی ندارد از خودش دفاع کند را اینجا متهم می‌کنیم و خلاف شان یک عضو شورای شهر است. در این ارتباط، من می‌گویم اگر پنج نفر انقلابی در این شهر داشته‌باشیم، یکی از این افراد همان آقای موسویان است. وی در ادامه، به صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع خانواده‌های شهدای مدافع اشاره کرد و گفت: امروز کسی که تکلیف بین‌المللی خودش را نداند، حقیقت انقلاب را درک نکرده‌‌است. در این میان، اجتماع اربعین یک اجتماع بین‌المللی است و تک‌تک شیعیان وظیفه دارند به این اجتماع عظیم و پرشور و برگزار‌کردن آن اهتمام داشته‌‌باشند.
تمام کشورهای غربی با تمام قدرت خود نتوانستند ٣میلیون انسان را در یک محل جمع کنند، حال آنکه در اجتماع عظیم اربعین، ٢٠میلیون انسان در شرایطی گرد هم می‌آیند که منطقه محلی از آشوب تکفیری‌هاست، اما بدون کوچک‌ترین اتفاقی، این افراد در این اجتماع کنار هم عزاداری می‌کنند و این یک ارزش و فرصت است.
این عضو شورا همچنین در دفاع از اقدامات شهرداری مشهد در حاشیه شهر عنوان داشت: حاشیه شهر آسفالت شده‌است. جدا از آن، خط٢ قطار شهری مشهد که این‌همه شهرداری سرمایه‌گذاری می‌کند، ضعیف‌ترین نقطه مشهد را به مرفه‌ترین محدوده متصل می‌کند و جای تعجب دارد که در داخل شورای شهر این اظهارات مطرح می‌شود.
ستاری به‌عنوان دیگر مخالف کلیات لایحه شهرداری برای اعزام نیرو به عراق، اظهار کرد: همه ما با فلسفه اربعین و نقش این مهم در معرفی جهان اسلام اتفاق نظر داریم و اگر امروز در مقام مخالف صحبت می‌کنم، به معنای مخالفت با این راهپیمایی بزرگ نیست.
وی اظهار کرد: می‌دانم اگر صحبت کنم، برای من عواقبی خواهد‌داشت و تاکنون نیز به لطف دوستان، ضدارزشی نیز مطرح شده‌ایم، اما به‌عنوان نماینده و وکیل مردم مشهد، بر خودم واجب می‌دانم به این موارد اشاره کنم. ستاری در ادامه، استفاده از تبلیغات محیطی برای جذب مشارکت‌های مردمی و نیز کمک‌های مردمی را یکی از موارد مهم برای برگزاری این مراسم دانست. وی در ادامه اظهار داشت: در ابتدای شورای چهارم، اگر اعضا به خاطر داشته‌باشند، استفتا گرفتیم که میز و کامپیوترهای مستعمل را به شهرستان‌ها بفرستیم که پاسخ این استفتا منفی بود. جدا از آن، این نکته را یادآور می‌شوم که اربعین هم‌زمان با دهه پایانی ماه صفر و ایام شهادت امام‌رضا(ع) است. اگر شهرداری مشهد در اربعین و در کربلا ضعیف عمل کند، زیر سوال نمی‌رود، اما اگر در‌مورد زائری که دهه پایانی به عشق امام‌رضا(ع) به مشهد می‌آید، عملکردش ضعیف باشد، زیر سوال خواهدبود.

مسائل سیاسی را با اربعین یکی نکنید
فاطمی، دیگر عضو شورای مشهد، تصریح کرد: اعضای شورا به ایرادهای شرعی اشاره داشتند و گفتند استفتا کنید، اما من عنوان می‌کنم استفتا در جایی است که شبهه باشد. وقتی بر ما مسلم است هزینه‌کردن در این حوزه اشکال شرعی ندارد و تایید فراوان از سوی مراجع عظام وجود دارد و همه دستگاه‌های نظام فعال هستند، چگونه می‌توان گفت ایراد شرعی دارد؟ اگر ایرادی بود، مطمئن باشید مراجع قطعا و یقینا به آن اشاره می‌کردند. وی تصریح کرد: من عاجزانه مطرح می‌کنم که مسائل سیاسی را با اربعین همراه نکنید.
حجت‌الاسلام فاطمی افزود: اعتباری که شهرداری می‌گذارد اعتبار ناچیزی است. اگر خودمان شبهه داریم، به مردم مشهد توهین نکنیم و کمک مرد‌م مشهد مشخص است و موکب‌های ما را مردم مشهد مدیریت می‌کنند و این موارد را با هم مخلوط نکنیم. این عضو شورا افزود: سال گذشته، در روزهای پایانی صفر، نه‌تنها هیچ اتفاق بدی در حوزه خدمات به زائران امام‌رضا(ع) شکل نگرفت، بلکه به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی، عنوان می‌کنم که در این ایام سال گذشته، بهترین خدمات به زائران امام‌رضا(ع) از سوی شهرداری مشهد ارائه شد.

تذکر پشت تذکر
اما پس از دفاع حجت‌الاسلام فاطمی از لایحه شهرداری مشهد، دیمه‌کار با درخواست تذکر، به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: همه اعضای شورای شهر مشهد به خاطر دارند که در ابتدای فعالیت شورای شهر مشهد و در فرمانداری، قسم‌نامه یاد کردیم که این قسم‌نامه تعهد شرعی و قانونی ایجاد می‌کند تا در حد فهم، دفاع کنیم و اگر دفاع خود را عنوان می‌کنیم، نباید توهین عنوان شود و به مسائل سیاسی گره زده‌شود. در غیر این صورت، از فردا با تریبون‌هایی که دارند، علیه ما صحبت می‌شود.
سرویها عنوان داشت: نکاتی که شما (دیمه‌کار) و آقای ستاری مطرح کردید را هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر مشهد به پای مخالفت شما با فلسفه اربعین نمی‌گذارند و نباید شخصی تلقی کرد.
ستاری نیز در قالب تذکر عنوان داشت: من می‌دانستم که اظهاراتم هزینه دارد. من کسی نیستم که با اربعین مخالفت کنم و در همان ابتدا نیز تاکید کردم که گفته‌های من برای دقت در هزینه‌کرد منابع شهر مشهد و مردم این شهر است. هنوز گفته‌های ستاری در قالب تذکر تمام نشده‌بود که حجت‌الاسلام فاطمی عنوان داشت: مواردی که اعضا اکنون مطرح می‌کنند تذکر و آنچه در آیین‌نامه شورای شهر به آن اشاره شده نیست.
ستاری در ادامه عنوان داشت: ما گفتیم که وکیل مردم هستیم، نه قیم مردم و نیز عنوان کردیم که در فلسفه اربعین شبهه‌ای نداریم، اما بر هزینه‌کرد و منابع، به دلیل وظیفه‌ای که مردم برعهده ما گذاشته‌اند، باید کامل نظارت داشته‌باشیم. کجای این گفته‌ها توهین به مردم مشهد بود؟ دیمه‌کار، دیگر عضو شورا نیز مطرح کرد: اگر این‌گونه باشد و قرار بر این‌گونه اظهار‌‌نظر‌ها باشد، دیگر کسی جرئت ندارد اظهار‌نظر کند. سرویها، رئیس شورای شهر مشهد، با توجه به داغ‌‌شدن بحث‌های میان اعضا، عنوان داشت: شورای چهارم شورای زنده است و همه اعضا ارزشی و اصول‌گرا هستند. اینکه یک عضو عنوان کند کاری نکنید که به خاطر ترس، هیچ‌یک اعضا دیگر جرئت نداشته‌باشند اظهار‌نظر کنند، اصلا خوب نیست.

دراظهار‌نظر‌کردن‌ها دقت شود
اما سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد، اظهار داشت: خواهش دارم در گفته‌ها مراقبت شود. در‌مورد ارائه گزارش و نظر علما باید عنوان کنم که بعد مراسم اربعین و حضور خادمان شهر مشهد در این شهر برای خدمت‌رسانی، به همراه انتظاری، رئیس وقت شورای شهر مشهد، به دیدار آیت‌ا… صافی‌گلپایگانی رفتیم که ایشان در آن دیدار، از این اقدام تقدیر کردند و در این میان، یک نفر شبهه شرعی مطرح نکرد.
شهردار مشهد ادامه داد: ما به‌هیچ‌عنوان هزینه‌ای برای شهر و کشوری دیگر نداریم، بلکه قدری از هزینه‌های ٢٠٠‌هزار زائر مشهدی که امسال به عتبات می‌روند را پرداخت می‌کنیم. در نهایت، اعضا با این لایحه موافقت کردند. علاوه‌بر آن، به پیشنهاد حسن پژمان، عضو شورای اسلامی شهر، مقرر شد شهرداری حسابی برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام نماید.
بر مبنای این مصوبه، مقرر گردید که اختیار هزار و ٢٠٠ نفر نیرو در قالب کاروان خدام‌الحسین(ع) به کشور عراق برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلا و ارائه خدمات به زائران در سال جاری به شهردار مشهد تفویض شود. علاوه بر آن، دو تبصره این لایحه که یکی به افزایش یا کاهش نیروها و دیگری به اعزام میهمان با اختیار شهردار مشهد و اعزام همراه با نظر رئیس ستاد اربعین اشاره داشت نیز به تصویب اعضا رسید.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار