رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
  • کد خبر : 12430
  • چاپ خبر : خط ۲ مترو شیراز در دهه فجر به بهره برداری می رسد
سلطانی شیراز

رئیس کمیسیون حمل و نقل شیراز گفت: در دهه فجر شاهد انجام عملیات‌های عمرانی برای جبران مافات فاصله خدماتی بین مناطق جنوب شرقی شهر شیراز و مناطق مرکزی و شمال شهر شیراز، همچنین بهره برداری ۷۵ پروژه و۸۰ کلنگ زنی و بهره برداری خط ۲ مترو شیراز خواهیم بود.

به گزارش شورانیوز، ضمن بیان اهداف اجرایی کمیسیون در دهه فجر برای رفع معضلات عمرانی و ترافیکی شیراز اظهار داشت: در سنوات گذشته موضوعات اجرای تقاطع های غیرهمسطح و پروژه های عمرانی در شهر شیراز بر مبنای نظر سنجی و نیازسنجی های مقرر صورت میگرفت، اما در این دوره طرح جامع ترافیک که از سال ۱۳۹۳ بر زمین مانده و به نحوی تاکنون رها شده بود؛ دنبال شده و جمع بندی نهایی صورت گرفته و در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با فشار ها و مطالبه هایی که از سوی کمیسیون اتفاق افتاده این طرح به صورت عملیاتی به دانشگاه علم و صنعت تهران سپرده شد و در حال حاضر سه مرحله از چهار مرحله تصویب در وزارت کشور انجام شده و امیدواریم اخرین مرحله نهایتا در بهمن ماه به جمع بندی برسد.

سلطانی با اشاره به تعداد مشخصی  پروژه ی عمرانی که با محوریت جهش عمران در کلانشهر شیراز در دهه فجر اجرایی میشوند بیان کرد: یکی از محورهای کلیدی این پروژه‌ها بلوار رحمت است، در حال حاضر در چندین نقطه از این بلوار معضل ترافیکی وجود دارد که باعث تغییر عملکرد شریانی این محور به خیابان عادی با توجه به ترافیک های متعدد شده است، لذا اجرای همزمان ۵ تقاطع غیر همسطح و دورگردغیر همسطح در این محور از جمله پروژه های هدفمندی است که در دهه فجر کلنگ زنی می‌کنیم .

او ادامه داد: در این محور سه ۳ دورگرد غیر هم‌سطح و ۲ تقاطع غیر هم‌سطح از جمله تقاطع سفیر_رحمت، قائم_رحمت،دورگرد شرقی و غربی سفیر به صورت غیر همسطح اجرا می‌شوند، بعد از اجرا،تقاطع های مورد نیاز بلوار رحمت تامین شده و می‌تواند به راحتی یک عملکرد شریانی برای مردم ایجاد کند.

او موضوع بعد را بحث دسترسی مناسب به حرم شاهچراغ دانست و گفت: از دیگر اهداف این دوره بحث دسترسی آسان مردم و توریست ها به حرم مطهر شاهچراغ، بافت تاریخی اطراف حرم، اطراف بازار و مسجد وکیل است که بتوانند از ظرفیت پارکینگ ها بهره ببرند و زیارت و تفریحی راحت و بدون ترافیک تجربه کنند.

وی افزود: برای دسترسی راحت تر مردم به مرکز شهر و حرم مطهر، احداث تقاطعی درنظر گرفته شده است که دسترسی مردم از شهرک های جنوبی شیراز را سهل می‌کند، همچنین مردم می‌توانند با استفاده از این تقاطع به صورت روگذر و ایمن از مسیر بزرگراه امام خمینی عبور کرده یا به لایه های میانی شهر بیایند و از ظرفیت پارکینگ شهید دستغیب واقع در زیر پایانه دستغیب و خیابان ۹ دی بهره ببرند، اجرای این طرح بسیاری از معضلات ترافیکی را از بین می‌برد؛ چراکه این محور به صورت هدفمند و کاملا مشخص در جهت پیشرفت اهداف گردشگری شهر شیراز برنامه ریزی شده است.

سلطانی به اشاره به عملکرد‌هایی که مربوط به دوره گذشته بوده و ناقص اجرا شده عنوان کرد: یوترن دوربرگردان پل میلاد از جمله اقدامات مربوط به دوره گذشته است که بخشی از آن ناقص انجام شده است.

او از افتتاح پل تقاطع نیایش در دهه فجر خبر داد و گفت: پروژه تقاطع نیایش با یک برنامه ریزی فشرده در سال ۱۴۰۱ شروع شد و به صورت شبانه روزی به عنوان یک پروژه شاخص انجام شد که در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: تقاطع های دیگری از جمله تقاطع سفیر و امام خمینی و کمربندی شمال شرق شیراز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم در این دهه کلنگ زنی بشوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در خصوص برنامه های ساماندهی حمل و نقل درون شهری گفت: با اجرای طرح جامع ترافیک، بحث خطوط مختلف اتوبوسی که موازی خطوط مترو قرار داشتن مشخص می‌شود و در تعیین خطوط اتوبوس مقداری بازنگری اتفاق خواهد افتاد، بعضی از خطوط با هم ادغام شده و بعضی از خطوط با استفاده از طرح های جمع کنندگی و استفاده از مینی بوس ها و ایستگاه های تاکسی بهینه می شوند.

او ادامه داد: سامانه BMS که در هفته حمل و نقل رونمایی شد؛ در دهه فجر به تمام اتوبوس‌ها گسیل می‌شود و اتوبوس ها ظرفیت و نصب این سامانه را بر خود شاهد خواهند بود، با این سامانه کنترل تردد اتوبوس ها در شهر شیراز هوشمند شده و حمل و نقل از نظر زمانی برنامه مشخصی خواهد داشت و تحت نظارت و کنترل بیشتری قرار می گیرد.

سلطانی از افتتاح خط ۲ مترو شیراز در دهه فجر خبر داد و گفت: اقداماتی که در این باره در دوره گذشته انجم نشده بود تکمیل شده و در ایام دهه فجر شاهد افتتاح این خط خواهیم بود، در بخش اول برای ارزیابی و شناسایی نواقص و رفع آنها اقشار خاصی از این خط استفاده می کند، بعد از آن به صورت محدود در بازه‌های زمانی ۳ تا ۶ ساعت امکان بهره برداری خط میسر خواهد شد و بعد از سه ماه امکان بهره برداری تمام مدت خط را خواهیم داشت، البته مشروط به تامیین قطار.

وی اضافه کرد: دولت متعهد شده بعد از تکمیل و به بهره برداری رسیدن این خط، قطار هایش را تامین کند، در این دوره ۱۳ رمل قطار برنامه ریزی شده که با تزریق این قطار ها به خط ۲ میتوانیم حدفاصل زمانی خط را به میزان مطلوب برسانیم.

او ادامه تکمیل خط ۳ مترو،شروع کلنگ زنی ۳ ایستگاه خط ۳مترو، عملیاتی کردن اجرای تونل این خط، افتتاح ۱/۵کیلومتر از مسیر ۵۵ متری حافظ حدفاصل بزرگراه حسینی الهاشمی و بزرگراه آیت الله رفسنجانی و کلنگ زنی تقاطعی در حدفاصل آفرینش را از دیگر اقدامات در دستور کار حوزه حمل نقل در دهه فجر دانست.

وی در ادامه به انجام عملیات های عمرانی برای جبران مافات فاصله خدماتی بین مناطق جنوب شرقی شهر شیراز و مناطق مرکزی و شمال شهر شیراز، همچنین بهره برداری ۷۵ پروژه و۸۰ کلنگ زنی در دهه فجر و اجرای آنها تا پایان سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار