رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
  • کد خبر : 9958
  • چاپ خبر : با توجه به جهانی بودن  لالجین مسولین نگاه ویژه ای برای برطرف کردن مشکلات داشته باشند

نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها با اشاره به فعالیت کارگاه های سفال در شهر جهانی لالجین گفت: این شهر با دارا بودن بیش از ۷۰۰ کارگاه در داخل شهر و ۳۰۰ کارگاه در شهرک صنایع دستی نقش عمده ای در تولید سفال و صنایع دستی دارد.

به گزارش شورانیوز ، زهرا سلیمی اخگر ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مسلمانان در ماه مبارک رمضان، ولادت امام حسن مجتبی (ع) و روز صنایع دستی را تبریک گفت و عنوان کرد: شهر لالجین استان همدان سال گذشته از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سفال برگزیده شد. این شهر با دارا بودن بیش از ۷۰۰ کارگاه در داخل شهر و ۳۰۰ کارگاه در شهرک صنایع دستی سبب ایجاد اشتغال زیادی در سطح شهر و استان شده است.

نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها ضمن تقدیر و تشکر از حمایت مسئولین استان و شهرستان و به خصوص مسئولان میراث فرهنگی کشوری و استانی برای جهانی شدن این شهر گفت: انتظار داریم این حمایت ها ادامه یابد و بتوانیم پروژه های مرتبط با صنعت سفال در این شهر از جمله بهره برداری از موزه سفال، ایجاد دبیرخانه شورای جهانی سفال و سایت کارگاهی را به سرانجام برسانیم.

عضو شورای شهر لالجین خاطر نشان کرد: پس از حضور داوران شورای جهانی صنایع دستی در شهر لالجین و اعلام جهانی شدن این شهر موجی از شور و نشاط در بین هنرمندان و هنر دوستان دیده شد که امیدواریم ادامه دار بوده و باعث مسافرت دوست داران صنعت سفال از داخل و خارج کشور به این شهر شود.

وی با اشاره به مشکلات این شهر در بخش سفال نیز گفت: خاکی که برای سفال استفاده می شود مخصوص همین شهر است و از بیرون وارد نمی شود. در این شهر کارگاه گِل شوئی داریم که با توجه به ویژگی های خاک آنها را به صورت گِل سفال آماده می کننده و در اختیار کارگاه ها می گذارند. این کارگاه ها نقش موثری در تولید چرخه سفال سازی دارند.

سلیمی اخگر ادامه داد: متاسفانه به دلیل خشکسالی در کشور و کمبود منابع آبی مدتی است که از فعالیت کارگاه های گِل شوئی جلوگیری می کنند و استفاده از چاه آب برای این کارگاه ها را منع کرده اند. این در حالی است که این کارگاه ها آب چندانی مصرف نمی کنند. از این رو تقاضا داریم مشکل این حوزه را با تدابیر مورد نیاز برطرف کنند.

منتخب شورای شهر دوره پنجم شهر لالجین اضافه کرد: از سوی دیگر در طرح تفصیلی شهر برخی از کارگاه ها به عنوان کاربری مسکونی تعریف گردیده اند که باعث می شود نتوانند از گاز شهری استفاده کنند. از این رو برای روشن کردن کوره و پختن سفال از نفت سفید استفاده می کنند که متاسفانه حرارت لازم برای اینکار را نداشته و آنچنان که باید و شاید سفال با کیفیت به دست نمی دهد.

به همین دلیل بسیاری از استادکاران به ما مراجعه می کنند و از تعطیلی کارگاه های خود و بیکاری شاغلان در این حوزه ابراز نگرانی می کنند. بنابراین از مسئولین انتظار داریم با توجه به جهانی بودن این لالجین نگاه ویژه ای برای برطرف کردن مشکلات این شهر داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار