رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 7 May
  • پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
  • کد خبر : 9739
  • چاپ خبر : زاویه دید مدیران شهری در خصوص حفاظت از باغات تهران متفاوت است

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: از آنجا که برای حفاظت از باغات باید حقوق مالکانه آن در نظر گرفته شود، بنابراین طرح حق انتقال توسعه یا همان TDR، در قالب تهاتر در تهران انجام می شود.

به گزارش شورانیوز از تهران ، محمد حقانی با بیان اینکه در بررسی مصوبه “برج باغ ها” که روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران صورت گرفت، یک ماده حذف و یک ماده این مصوبه نیز که مربوط به ساخت رمپ و لوپ در ۳۰ درصد از فضای اشغال بود تغییراتی کرد، افزود: به این صورت که قرار شد یک رمپ غیر سازه ای در باغی که اجازه ۳۰ درصد ساخت دارد ایجاد شود. بنابراین مالک دیگر اجازه ساخت رمپ دوم را که به طبقه همکف متصل می شود ندارد.

به گفته او TDR، یا همان حق انتقال توسعه در حال حاضر در شهر تهران اجرا می شود. ( طرحی که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران معتقد است می تواند باقیمانده باغ های تهران را نجات دهد زیرا بر اساس آن مالک در بخشی از باغ ساخت و ساز می کند و ملک دیگری نیز در منطقه ای دیگر به او واگذار می شود تا باغ به کلی نابود نشود).

اینچنین که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می گوید این طرح در قالب تهاتر در شهر انجام می شود؛ به این صورت که زمین دیگری در منطقه ای با پروانه به فرد واگذار می شود.

عضو شورای چهارم شهر تهران اضافه کرد: وقتی فردی با سند مالکیت پارکی به شهرداری مراجعه می کند و دیوان عدالت اداری هم رای داده که باید حق و حقوق این فرد داده شود، ما می‌گوییم به جای اینکه مالک پارک را از بین ببرد می توان در ازای ملکش به او در جای دیگری زمین داد و این مصداق TDR، است.

یک هزار متر از پارک “ارغوان” جردن صاحبدار شد!

حقانی گفت: نمونه واضح این اتفاق پارک ” ارغوان” در خیابان جردن است که فردی ادعا کرده مالک ۱۰۰۰متر از آن است. در حالی که این پارک ارزش بسیار بالایی دارد و من به عنوان رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تاکنون اجازه تصرف آن را نداده ام. حتی یک بار حلقه های زیست محیطی را به آنجا بردم و گفته ام باید در جای دیگری به او زمین داده شود.

اعتقاد این عضو شورای شهر چهارم بر این است که حتی اگر محوطه های سبز، مشجر و پارک ها با گذشت سال ها مالکی پیدا کردند که اکثرا خارج از کشور هم هستند باید با مالکان انها مذاکره کرد و در جای دیگری از شهر به آنان زمین داد تا باقیمانده باغ های تهران را حفاظت کنیم. درست است که ما در این باره قانون و آیین نامه اجرایی داریم، اما اگر اجرا می شدند که ما مجبور نبودیم انقدر اعتراض کنیم.

حقانی بر این باور است که زاویه دید مدیران شهری در خصوص حفاظت از باغات تهران متفاوت است. برخی از این افراد اصلا نگاه زیست محیطی ندارند. به عنوان مثال اگر به آقای دوستی ۵۰۰ متر زمین بدهیم می خواهد ۲۰ طبقه خانه در آن بسازد و اگر این زمین را به من بدهند می گویم به پارک تبدیل شود.

درختان دو باغ برج معروف کامرانیه را از بین برده‌اند

عضو شورای چهارم شهر تهران با تاکید بر اینکه برای حفاظت از باغ ها باید در درجه اول حقوق مالکانه آنها رعایت شود، تصریح کرد: این حقوق از راههای مختلف حفظ می شود. به عنوان مثال در کامرانیه برج معروفی هست که دو باغ در پشت آن قرار داشت. یک دیوار داشت و به تازگی دیوار دیگری روی آن گذاشته اند تا درون باغ معلوم نباشد. در بازدیدی که من داشتم دیدم همه درختان را از بین برده اند.

وی افزود: برای پیگیری موضوع با آقای مختاری، رئیس سازمان فضای سبز شهرداری تهران تماس گرفتم اما او گفت که من یک نفر را آنجا گذاشته بودم. سوال من اینجاست اگر شما فردی را برای مراقبت گذاشته بودید چطور درختان این دو باغ را از بین بردند و متوجه نشدید؟ اگر من بودم اعلام می کردم این ساختمان باید پر شود و دادگاه هم هر کاری که می خواهد بکند. در عوض در جای دیگری به مالک زمین داده شود.

حقانی با بیان اینکه من که در لیست نرفتم، در شورای پنجم هم که حضور نخواهم داشت اما خواسته من این است که باغات تهران حفظ شوند، تاکید کرد: در حالی که برخی موضوع را به حاشیه می برند. ما منکر حقوق مالکانه زمین و باغ نیستیم اما برخی می خواهند با حاشیه سازی موضوع را کم اهمیت جلوه دهند. آقای چمران هم ۱۴ سال مدیریت کرد و در نهایت نتوانست باغات تهران را حفاظت کند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار