رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 10 May
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
  • کد خبر : 9056
  • چاپ خبر : معماری سبز رعایت مسائل اکولوژیک در شهرها است
سید جمال الدین صمصام شریعت

معماری سبز رعایت مسائل اکولوژیک در شهرها است

معماری سبز Green Architecture یا معماری پایدار یکی از گرایش‌ها و رویکردهای نوین معماری است که در سال‌های اخیر مورد توجه عده زیادی از طراحان و معماران معاصر جهان قرار گرفته است.

به گزارش شورانیوز به نقل از ایمنا ، معماری سبز  که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار است در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان کنونی محسوب می شود.

هدف از ایجاد ساختمان‌های سبز بهبود یافتن آب و هوا، جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است. قبل از هر چیز که یک ساختمان سبز خلق شود مانند هر چیز دیگر به یک خالق احتیاج دارد.

ایجاد ساختمان سبز به سلامت فردی که در آن و در محیط اطراف آن زندگی می کند، کمک خواهد کرد و باعث رضایت مندی و سودمندی آنان خواهد شد.

این موضوع نیازمند کاربرد با دقت استراتژی های تصدیق شده در معماری است، استفاده از طبیعت بادوام و منبع مواد با کفایت و تکیه بر خورشید برای استفاده های گرمایی و نیروی برق و روشنایی روزانه و دوباره استفاده کردن از ضایعات یک اتحاد و یکپارچه سازی ساختمانی ظریف این استراتژیها را تولید می کند.

هدف از ایجاد ساختمان های سبز بالا بهبود یافتن آب و هوا و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است.

صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی و کاربرد انرژی های پایدار در حال حاضر هیچگونه نقشی در فرهنگ ساختمان سازی کشور ندارد.

علاوه بر آن در ساخت و سازهای مسکونی بخش خصوصی و به ویژه مسکن طبقات مرفه، ارقام نسبتاً بالایی برای سایر موارد ضروری ساختمان و صرف تزیینات افراطی و بی اصالتی می شود که عمدتاً بنام ابزار سازی مشهور است.

سنت طراحی با توجه به اقـلـیـم بـرای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی‌شود بلکه در بسیاری از اقلیم‌ها معماران ملزم به طراحی فضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بودند.

معماری سبز رعایت مسائل اکولوژیک در شهرها است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این باره می گوید: معماری سبز رعایت مسائل اکولوژیک در سطح هر شهری است تا مسایل زیست محیطی و آلاینده هایی که وجود دارد، در کلانشهرها به حداقل برسد.

 سید جمال الدین صمصام شریعت در گفتگو با خبرنگار ایمنا یکی از ارکان تحقق معماری سبز را صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده حداقلی از انرژی های فسیلی می داند و ادامه می دهد: جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهرهای بزرگ، رعایت مقررات ملی ساختمان به خصوص مباحث مربوط به عایق ساختمان ها و مباحث صرفه حویی در مصرف انرژی از اهم مواردی است که با معماری سبز مرتبط می شود.

وی با اشاره به استفاده از انرژی های نو مثل استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق و آب گرم ساختمان ها اظهارمی کند: برخی از کشورها علیرغم اینکه به لحاظ اقلیم کمتر از انرژی خورشید برخوردار هستند اما در استفاده از از انرژی خورشیدی بسیار خوب عمل کرده اند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان استفاده از توربین های بادی برای تامین برق را از دیگر مواردی برشمرد که در این رابطه مؤثراست.

وی ادامه می دهد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که از یک سو هنوز بعضی نیروگاهها از سوخت های  فسیلی و مازوت استفاده می کنند و از سوی دیگرچند سالی است که تعویض خودروهای فرسوده به فراموشی سپرده شده در حالی که باید این طرح بار دیگر با قدرت بیشتری آغاز و عملیاتی شود.

صمصام شریعت تاکید می کند: در موتور خانه اماکن تجاری و آپارتمان ها باید اصلاحاتی به وجود آید تا آلاینده ها به حداقل برسند و در عایق کاری ساختمان ها نیز دقت کافی انجام شد زیرا عایق حرارتی و برودتی ساختمان ها باعث می شود میزان شاخصی از مصرف سوخت و آلودگی هایی که در این رابطه ایجاد می شود، کاهش یابد.

وی با اشاره به استفاده از بام سبز به عنوان عنصری تأثیرگذار در معماری سبز، تصریح می کند: ما ترجیح می دهیم سطح اشغال ساختمان ها کم شود و تامین فضای سبز در عرصه پلاک ها و واحدها تامین شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهارمی کند: بام سبز مخصوص شهرهایی است که با زمین های کم مواجه هستند و نمی توانند فضای سبز را در عرصه تامین کنند اما در شهر ما که زمین کافی وجود دارد، بهتر است فضای سبز در عرصه زمین ایجاد شود.

وی ادامه می دهد: بام سبز بار مرده ساختمان را افزایش می دهد چون باید تا عمقی برروی بام خاک ریزی شود و با توجه به اینکه با انجام آبیاری سقف ساختمان ها سنگین می شود، این مسأله در فولاد مصرفی ساختمان تاثیر می گذارد و برای عایق کاری هم باید دقت و حساسیت بیشتری خرج شود.

صمصام شریعت یادآور می شود: در ضوابط طرح تفصیلی بحث گیاهان ریشه ای قید شده که ۲۰ درصد مساحت هر پلاکی باید به کاشت درختانی که می توانند ریشه ای باشند، اختصاص یابد، البته نه در حد درختچه!

وی معتقد است گسترش فرهنگ ایجاد فضای سبز خانگی و اماکن عمومی، کمکی در جهت تصفیه هوای شهر است و ضمن اینکه نگهداری آنها هزینه ای برای شهرداری به همراه ندارد اما اکسیژن حاصل از آنها هوای شهر را تلطیف می کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تاکید براینکه شهرداری اصفهان درصدد است ۲۰ درصد فضای سبز در ساختمان سازی ها رعایت شود، می گوید: برای پلاک های بالای ۱۰۰ متر برابر ضوابط طرح تفصیلی باید ۲۰ درصد عرصه پلاک به گیاهان ریشه ای اختصاص یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه نماهای سبز در برخی از کشورهایی که اقلیم و آب و هوایی مرطوب و بارندگی زیاد دارند، متداول شده است، ادامه می دهد: در این کشورها نمای سبز به نمای ساختمان ها کشانده شده و این در زیبایی شهرها و پاکی هوا بسیار تأثیر گذار است.

صمصام شریعت با تاکید بر حفظ باغات و اراضی کشاورزی که در حریم شهر قرار دارند، می گوید: باغات و اراضی کشاورزی با معماری سبز و متعاقب آن شهر پایدار زیست محیطی، رابطه تنگاتنگ دارد و شهر را به هوای پاک می رساند.

وی با ابراز نگرانی از اینکه مردم برای تغییر کاربری این زمین ها به دلیل کم آبی درخواست های زیادی مطرح کرده اند، خاطرنشان می کند: اگر موارد تشویقی و تسهیلات وام برای باغداران در نظر گرفته شود و مشکلات آب و برق آنها برطرف شود، حفظ این کاربری ها علاوه بر اشتغالزایی در تلطیف هوای شهر بسیار موثر هستند و در واقع برای کاهش آلودگی هوا و توسعه فضای سبز گام ارزشمندی برداشته ایم.

شهر اصفهان در محاصره آلایندگی صنایع

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در بخش دیگری از گفتگوی خود با ایمنا تاکید می کند: اطراف شهر اصفهان را صنایعی اشغال کرده که جانمایی آنها از ابتدا اشتباه بوده است؛ به عنوان مثال اولین آنها کارخانه ذوب آهن قبل از انقلاب و فولاد مبارکه پس از انقلاب بوده که در جهت بادهای غالب ساخته شده و همه آلودگی های این کارخانه ها به سمت اصفهان روانه می شود در حالی که عوارض آلایندگی کارخانه ها به شهرهای همجوار آنها پرداخت می شود.

وی ادامه می دهد: از سمت شمال پالایشگاه و نیروگاه، در غرب ذوب آهن و فولاد و صنایع نظامی، از سمت جنوب شهرک های صنعتی، پلی اکریل و صنایع مستقر در جاده اصفهان به شهرضا و از سمت شمال یو. سی. اف شهر اصفهان را احاطه کرده اند.

صمصام شریعت با بیان اینکه وجود همین صنایع و آلایندگی آنها، میزان ابتلا به بیماری ها را در این شهر افزایش داده است، اظهارمی کند: عوامل بیرون از شهرداری بر روی مباحث معماری سبز و آلاینده های شهری مؤثر هستند و پیگیری این موارد خارج از حیطه وظایف شهرداری است.

وی معتقد است جانمایی اشتباه صنایع و عدم جمع آوری خودروهای فرسوده اقدامات شهرداری اصفهان را خنثی می کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه می دهد: یکی از مهمترین مسایلی که می تواند تا حدودی در کاهش آلودگی هوا مؤثر واقع شود، آب است.

وی با ابراز خرسندی از افزایش میزان بارش ها در سال جاری، تصریح می کند: خوشبختانه بارش ها امسال به دلیل جریان آب زاینده رود متفاوت بوده و رطوبت هوا در افزایش شادابی مردم تاثیر زیادی داشته است.

با معماری سبز می توان جامعه را از ارزش فراوان اقتصادی و زیست محیطی انرژی های بی زیان آگاه کرد

کارشناسان شهرسازی بر این باور هستند که از طریق معماری سبز می توان جامعه را از مطلوبیت و ارزش فراوان اقتصادی و زیست محیطی انرژی هایی که به نام های بی زیان و آرام و … مشهور شده مطلع کرد.

انرژی هایی که از دیدگاه هنرمندان و معماران می تواند به جای هر زیبایی دیگر در ساختمان ها بکار برد. ساختمان‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند.

شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرارگیری فضاهای داخلی آن می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان شود و در عین‌حال از طریق عایق بندی صحیح سازه، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این دو فرایند مذکور ناگزیر دارای همپوشانی و نقاط مشترک فراوانی است.

بیایید زیبایی نهفته در انرژیهای پاک و حیاتبخش را کشف کنیم. این نوع طراحی از اصولی خاص تبعیت میکند که از جمله آنها مدیریت منابع انرژی و طراحی با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار