رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر : 8936
  • چاپ خبر : عدم وجودعناصر هوییتی باعث کاهش هویت شهری در تمام ابعاد آن شده

نایب رئیس اول شورای شهر مشهد ادامه داد: در معاصرسازی بافت شهری به جای اینکه بازخوانی ارزش ها و سنت ها صورت بگیرد صرفا به آنچه روی می دهد بسنده کردیم.

به گزارش شورانیوز از مشهد دومین نشست گفت وگو برای مشهدی دیگر با محوریت سرمایه اجتماعی و هویت شهری با حضور سعید شعرباف، محمد سهیلی، احمد نوروزی، حسن موحدیان، جلال فیاضی و هادی مهدی نیا به عنوان نمایندگان جریان های فکری و مدیریتی مشهد و آقایان حسین اکبری، علی اصغر محکی و محمد مهدی برادران به عنوان کارشناس شامگاه گذشته برگزار شد.

 در این جلسه  نخست هادی مهدی نیا رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد گفت: ما تجربه ای از دهه های ۳۰ و ۴۰ روی بحث بافت های شهر مشهد و مداخلات صورت گرفته داریم که این مداخلات به صورت جدی اولین بار و با قانون ۱۳۱۱و با تصویب طرح های جامع بیشتر شد.

وی ادامه داد: مداخلاتی که روی بافت ها تاثیر گذاشته بیشتر مداخلات مدرنیستی بوده که  دولت و مدیریت شهری نقش  به سزایی در تخریب این بافت ها به خصوص بافت های اطراف حرم  داشته است.
مهدی نیا تصریح کرد: تخریب و بازسازی اطراف حرم از دهه ۷۰۰ آثار و نتایجی را چه در حوزه کالبدی فیزیک شهر  و چه در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهری داشته که متاسفانه عملکرد خوبی نبوده است.
وی متذکر شد: باید یک بازنگری جدی چه در نحوه مداخلات و چه در باز تعریف هویتی توسط نخبگان صورت بگیرد.
پس از سخنان وی سعید شعرباف  مسئول دبیر خانه شورای راهبردی فرهنگی شهرداری مشهدگفت:  در مدیریت ۲۰۰ سال اخیر دو اتفاق رخ داده که مفهوم بافت های هوییتی به بافت های تاریخی تقلیل پیدا کرده که این عامل تعریف میراث به این موضوع است.
وی ادامه داد: ابتدا باید باز تعریف اتفاق بیافتد و ساختارهای متفاوتی تعریف شود و به دنبال آن استدلال های مدیریتی، امنیتی، اخلاقی باید اصلاح شود.
سهیلی اصل مداخله را اجتناب ناپذیر خواند و افزود: اشکال نشانه های شهری  این است که درک درستی از آن  وجود ندارد، به لایه های عمیق آن توجهی نشده است و فقط به عنوان یک نماد  معماری شناخته شده است.
نائب رئیس اول شورای شهر مشهد ادامه داد: در معاصرسازی به جای اینکه بازخوانی ارزش ها و سنت ها صورت بگیرد صرفا به آنچه روی می دهد بسنده کردیم.
احمد نوروزی مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان مشهد  در خصوص اصلاحات مطرح در حوزه ی شهری گفت: اصلاحات باید مبتنی بر واقعیات موجود صورت بگیرد.
حسن موحدیان مشاور استاندار خراسان رضوی در امور حاشیه ای شهر مشهد با بیان اینکه ما همیشه ساده ترین تصمیم ها را در مدیریت شهری می گیریم افزود: تصمیم ها باید درست و با مشورت از نخبگان و بزرگان صورت بپذیرد و زیر سوال بردن گذشته گان کار صحیحی نیست.
حسین اکبری رئیس دفتر خراسان رضوی و کارشناس این نشست در نقد سخنان مطرح شده گفت: در خصوص هویت شهر مشهد سخنان گفته شده با یک نگاه کلی است در حالی که ما امروزه شاهد کاهش هویت شهری در تمام ابعاد آن هستیم زیرا عناصر هوییتی وجود ندارد.

علی اصغر محکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری ایران هم در خصوص بافت های فرسوده شهری گفت: ما در شهر مشهد ۲ هزارو ۲۹۲ هکتار بافت فرسوده داریم که ۵۰۷ مورد آن دارای هویت میراث شهری است و قابلیت بازسازی دارد.

وی ادامه داد: اکنون دو دیدگاه در حوزه مشهد قدیم و مشهد مدرن وجود دارد که باید مصداقی و تخصصی وارد آن شد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار