رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۷ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 15 May
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
  • کد خبر : 8798
  • چاپ خبر : نباید انتخابات شوراها تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انتخابات شوراها نباید تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد و این مهم باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش شورانیوز از اصفهان، عبدالرسول جان نثاری ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد بزرگ شعبانیه اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزاریم که به ما فرصت داد در عصر جمهوری اسلامی زندگی کنیم و در فضای عطر آگین این نظام مقدس به سر ببریم و خداوند را شاکریم که به ما توفیق داد در یک دوره چهارساله در خدمت مردم عزیز و بزرگوارمان باشیم.

وی اضافه کرد: این جلسه آخرین جلسه گردهمایی اعضای شوراها در دوره چهارم است و بسیار به جا است که در این جلسات جمع بندی از عملکرد این دوره از شوراها صورت پذیرد و با بررسی میدانی به آسیب شناسی عملکرد شوراها پرداخته و مجموعه ضعف ها،قوت ها، فرصت ها و تهدیدهایی را که شوراها با آن مواجه بوده اند رصد و تنظیم کرده تا به عنوان هدیه ای با ارزش در اختیار دوره بعد قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نظام اسلامی ایران براساس آموزه ها مکتبی بر دو پایه ایمان پاک و خالص به وحدانیت خدا و با اتکا به مردم، مشروعیت و مطلوبیت یافته است و همواره قوام و دوام خود را متکی به این دو اصل می داند.

وی با تاکید بر اینکه اداره جامعه با رای مردم جمهوریت نظام را عینیت بخشید، ادامه داد: برگزاری انتخابات در سال های گذشته با آمار بیش از  ۳۰ مورد نشان از اهتمام جمهوری اسلامی به جمهوریت نظام را نشان می دهد و البته همه انتخابات و انتخاب ها به شرط اسلامی بودن و اخلاقی بودن حرکت دارای مشروعیت خواهد بود.

جان نثاری تاکید کرد: در بین نهادهای انتخابی برآمده از انقلاب اسلامی، شوراهای اسلامی کشور جایگاه خاصی دارند، زیرا وسیع ترین، گسترده ترین و مردمی ترین بعد مردم سالاری دینی را عینی ساخته اند از اقصی نقاط کشور تا مرکز مشتمل  بر شوراهای روستا، بخش، شهرستان، استان و عالی استان ها بالغ بر یک جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر عضو که در برگیرنده اقشار مختلف اجتماعی، شغلی، قومیتی، جنسیتی، جوان، میانسال و بزرگسال بوده  و تنوع وسیعی از طیف های مختلف جامعه را در عرصه ای به پهنای کشور گرد هم آورده است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت ناب، استواری پایه های مردمی جمهوری اسلامی را نشان می دهد، افزود: هدف برجسته این سازمان عظیم و وسیع مردمی تنها خدمت به مردم از طریق درک مشکلات و نیازهای آنها در صحنه و تماس با مردم است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خوشبختانه این نهاد مقدس در عمر کوتاه خود با وجود پاره ای از مشکلات توانسته است خدمت وسیعی به مردم عرضه داشته که با  دوران قبل از حضور شوراها قابل قیاس نیست.

وی اظهار کرد: البته مشکلات چندی هم پیش روی شوراها وجود داشته که در یک حرکت وسیع و گسترده  طبیعی است، که طی تکامل حرکت شورایی و با  همت جمعی و همکاری سایر نهادهای جمهوری اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب، همکاری قوای مجریه، مقننه و قضائیه و به ویژه کوشش خود شوراییان قابل حل خواهد بود.

جان نثاری با تاکید بر اینکه همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و انتخاب همزمان دولت جدید و شوراهای جدید را به فال نیک می گیریم، ادامه داد:  مسلما تعامل بین دو نهاد عمدتا تاثیرگذار کشور یعنی دولت و شوراها می تواند سبب ایجاد برکات و اقدامات بسیاری در حل و فصل مسائل شهری و روستایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اما در هر حال این گلایه وجود دارد که همزمان شدن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باعث شده است انتخابات شوراها در حاشیه قرار بگیرد و رسانه های جمعی و خصوصاً صدا و سیما کمترین وقت را برای تبیین ابعاد مختلف این انتخابات مهم به شوراها اختصاص بدهد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: به راستی رسانه های ما چه قدر مردم و کاندیداها را به ابعاد مختلف شرح وظایف و اختیارات شوراها توجیه و آشنا کرده اند و به راستی جا دارد رسانه ها در فرصت باقی مانده برنامه هایی را در جهت روشن شدن ابعاد مختلف شوراها تهیه و به مردم ارائه کنند.

وی گفت: شوراهای اسلامی در سال های قبل با چالش هایی مواجه بوده اند و از آنجایی که فلسفه تاسیس چنین نهادی خدمت رسانی به مردم بوده است جای آن دارد این مشکلات مورد توجه قرار گرفته و حل شود که در این صورت به عدم کارایی و بهره وری لازم شوراها منجر خواهد شد.

جان نثاری اظهار کرد: عدم اعتقاد به شوراها در بدنه اجرایی کشور که نیاز دارد به صورت جدی مورد آسیب شناسی قرار بگیرد،  ضعف حقوقی و نبود بسته های قانونی لازم و ضمانت اجرایی مناسب جهت تعامل سازمان ها و ارگان های مختلف با شوراها که این امر ریشه در  عدم توجه به مدیریت واحد شهری دار از جمله این مشکلات است.

  وی ادامه داد: نبود درآمدهای پایدار برای شهرداری ها نیز از جمله این مشکلات است که انتظار می رود دولت ضمن پرداخت منابع مشخص شده قبلی منابع کامل تر و جامع تر را برای شهرداری ها مشخص کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: عدم ضمانت اجرایی مصوبات شوراها نیز از جمله این مشکلات است که از آنجایی که در قانون وظایف مهمی را بر عهده شوراها گذاشته و کارکرد شورای شهر باید توسعه پایدار و همه جانبه شهر باشد و نمی توان بخش های آن را از هم جدا کرد، مدیریت بر شهر نیازمند ابزار لازم است که متاسفانه این ابزار و ضمانت وجود ندارد و شاید به این دلیل باشد که بعضی از منتقدین، شورای شهر را متاسفانه به ناحق شورای شهرداری می نامند.

وی اضافه کرد: بعضاً دیده می شود مرز بین نظارت قانونی و دخالت غیرقانونی تشخیص داده نمی شود و متاسفانه نظارت قانونی برای دخالت غیرقانونی ذبح می شود و یکی از وظایف اصلی شورا که نظارت بر اجرای امور است کم رنگ و کمرنگ تر می شود.

جان نثاری تاکید کرد: عدم آگاهی مردم از شان و جایگاه شورا و همچنین شناخت وظایف و اختیارات آنها باعث می شود که سطح انتظارات مردم فراتر از حد قانونی باشد که جای آن دارد اطلاع رسانی دقیقتری به مردم شود و شاید علت توقعات بالایی که گاها از شوراها در مردم وجود دارد و فراتر از قانون است و ناشی از وعده های از نامزدهای شوراها در ایام انتخابات باشد، البته شاید هم پیام این موضوع این باشد که مردم از حاکمیت انتظار اجرای مدیریت واحد شهری را دارند.

وی افزود: امیدوارم که فضای حاکم بر شوراها به صورتی باشد که همدلی و همزبانی در سه رکن جداگانه که شامل همدلی و همزبانی بین اعضای خود شورا و همدلی و همزبانی بین شورای شهر و شهرداری و همچنین همدلی و همزبانی بین شورا و مردم سطح خدمت به مردم را پیش از پیش خواهد نماید.

 رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تعامل بین شوراهای اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که یک سطح پائین اتفاق افتاده است، شوراها پارلمان های محلی هستند که باید با مجلس شورای اسلامی ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و ضعف هایی که در قوانین وجوددارد منعکس شده و اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین مصوبه اخیر که منجر به کاهش تعداد اعضای شوراها شد، ظرفیت استفاده از تخصص های لازم شوراها و  خرد جمعی را تحت الشعاع قرار داد، اظهار کرد: مگر نه این است که در جلسات مشترک شورا و شهرداری مسائل متعددی در حوزه های عمرانی، معماری، شهرسازی،‌فرهنگی، ‌اجتماعی و ورزشی، اقتصادی، حقوقی، حمل و نقل و ترافیکی، بهداشتی و سایر موارد مطرح می شود که باید تخصص های مرتبط در شورا حضور داشته باشند که متاسفانه این امر محقق نمی شود.

جان نثاری ادامه داد: امیدوارم که با حضور پرشکوه مردم در انتخابات پیش رو شاهد انتخاب افرادی توانمند، دلسوز، متخصص و متعهد برای خدمتگذاری باشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار