رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
  • کد خبر : 8649
  • چاپ خبر : شوراها نماد تعیین سرنوشت مردم و حضور مردم در اداره امور کشور است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورا یک نهاد جمعی تصمیم‌گیر مبتنی بر شیوه دموکراسی(مردم سالاری) است؛ در چنین چارچوبی جایی برای تک‌روی فردگرایانه باقی نمی‌ماند، بنابراین ضروری است آن دسته از افرادی که با نگرش غیر از این به عضویت شوراها در آمده‌اند نگاه خویش را تغییر دهند.

به گزارش شورانیوز از اصفهان، رضا امینی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ۹ اردیبهشت، روز شوراها اظهارکرد: یکی از پایه‏های اصلی تحقق انقلاب اسلامی، حضور و مشارکت گسترده مردم بوده و بدون داشتن این پشتوانه عظیم، مسلماً پیروزی محقق نمی‏شد.

وی افزود: در همین راستا در نهم اردیبهشت سال ۵۸ ش، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، طی فرمانی به شورای انقلاب، توصیه کردند که آیین‏نامه تدوین شوراها را تنظیم کند تا اصل حضور و مشارکت مردم تأمین شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با پایان جنگ و به وجود آمدن ثبات و آرامش جهت تحقق آرمان‏های والای حضرت امام(ره) و پیاده شدن این اصل قانون اساسی و مشارکت مردم در سرنوشت خود، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تمام نقاط کشور با حضور گسترده مردم و با شرکت بیش از ۲۴ میلیون نفر در هفتم اسفندماه سال ۷۷ برگزار شد.

* شوراها نماد تعیین سرنوشت مردم

وی ادامه داد: این شوراها در سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) به شورای انقلاب، همزمان با بیستمین بهار انقلاب اسلامی، در نهم اردیبهشت سال ۷۸، با پیام مقام معظم رهبری، آغاز به کار کردند.

امینی عنوان داشت: در قانون اساسی کاربرد کلمه «شورا» بیش از هر کلیدواژه دیگری است، در قانون اساسی، شوراها نماد تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان و حضور مردم در اداره امور کشور است.

وی تصریح کرد: شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم، با حاکمیت هستند. جنس شوراهای شهر و روستا از جنس مجلس شورای اسلامی است، هر ۲ به دستگاه‌های اجرایی نظارت می‌کنند، مجلس شورای اسلامی قانون می‌نویسد و شورا هم به وضع مقررات می‌پردازد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: مجلس بودجه تصویب می‌کند و شورا هم همین وظیفه را در قبال شهر و شهردار یا روستا و دهیار دارد، اگر مجلس از وزیر سؤال و پرسشی می‌کند باید در مقیاسی کوچ‌کتر شورا نیز از مدیر اجرایی شهر و روستا سؤال کند و به کار آن نظارت داشته باشد.

* هدف حکومت اسلامی، اجرای احکام اسلام بر اساس قوانین عادلانه است

وی اظهارداشت: بر همین اساس مجلس شورای اسلامی در سطح ملی عمل می‌کند و شوراها در سطح محلی و منطقه‌ای، حضور شوراهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم و مدافع منافع آن‌ها در سطح جامعه می‌تواند بسیار مهم باشد؛ اکنون پس از گذشت چندسال از آغاز به کار شوراها چند نکته بیش از پیش آشکار شده است؛ بدون تردید نوع برخورد جامعه ما با این مسائل بر تقویت یا تضعیف نهاد شورا و چشم‌انداز آینده این نهاد در اداره امور کشور بسیار تأثیرگذار است.

امینی ادامه داد: مشورت، یکی از مسائل مهمی است که خداوند در قرآن کریم، بارها ضرورت و نیازمندی به آن را با شیوه های گوناگون و واژه های مختلف بیان و عمل به آن را سفارش کرده است. بر اساس آیات قرآنی، مسأله شورا، به اسلام اختصاص ندارد. در برخی آیات، از افرادی سخن به میان آمده است که در امور گوناگون با اطرافیان خود مشاوره می‌کردند.

وی تصریح کرد: موضوع مشاوره در اسلام اهمیت خاصی دارد تا آنجا که حتی در قرآن کریم، سوره ای به نام «شورا» نامگذاری شده است؛ هدف از حکومت اسلامی، اجرای احکام اسلام و اداره امور مسلمانان بر اساس قوانین عادلانه اسلام است چراکه اسلام، تمام نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی بشر و سعادت وی را در دنیا و آخرت پیش‌بینی کرده است.

* آشکار شدن کاستی‌های قانون شوراها در مرحله عمل

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هدف قرآن از تأکید بر مشورت این است که اساس شورا و مشورت در شریعت اسلام، همواره پابرجا و جاویدان بماند؛ وقتی حکم خدا و قوانین و مقررات اسلام یا فرمان صریح پیامبر و معصومان وجود دارد، نمی‌توان مشاوره کرد و آن احکام و قوانین باید بدون هیچ‌گونه تردید و تأملی اجرا شود.

وی اضافه کرد: از این رو، موضوع شورا و مشورت در اموری جاری می‌شود که اسلام، نظر قاطع و تعیین‌کننده‌ای نداده باشد؛ مجلس شورای اسلامی از زمانی که برای نخستین بار در آذر ۶۱ ماه قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را در ۵۳ ماده به تصویب رساند تا زمانی که در خرداد ماه ۷۵ قانون کنونی شوراها را تصویب کرد، در دوره‌های مختلف قانون مزبور را در چندین مورد حک و اصلاح کرد اما اکنون که قانون شوراها در مرحله عمل به آزمون گذاشته شده از جهات مختلف کاستی‌های آن آشکار شده است.

امینی متذکر شد: تحقق همه آنچه مد نظر تدوین‌کنندگان قانون اساسی از نهاد شورا بود در چارچوب قانون فعلی امکان پذیر نیست، این قانون نیازمند اصلاح است؛ اکنون اگرچه دست‌اندرکاران امور شوراها در وزارت کشور از تهیه و تنظیم لایحه اصلاح قانون شوراها خبر می‌دهند اما با توجه به اینکه یک قانون خوب که زمینه عملی داشته باشد باید تائید عقل جمعی جامعه را نیز به همراه داشته باشد، بر همین اساس پیشنهاد می‌شود وزارت کشور لایحه اصلاح قانون شوراها را قبل از تصویب در نهادهای مربوطه منتشر کند تا در پرتو عقل جمعی جامعه و توسط کارشناسان حوزه‌های مختلف بیشتر صیقل خورد و از کاستی‌های احتمالی آن کاسته شود.

* شورا یک نهاد تصمیم‌گیر مبتنی بر شیوه دموکراسی است

وی بیان کرد: شورا یک نهاد جمعی تصمیم‌گیر مبتنی بر شیوه دموکراسی(مردم سالاری) است؛ در چنین چارچوبی جایی برای تک‌روی فردگرایانه باقی نمی‌ماند، بنابراین ضروری است آن دسته از افرادی که با نگرش غیر از این به عضویت شوراها در آمده‌اند نگاه خویش را تغییر دهند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید داشت: مردم نیز باید این نکته را مد نظر داشته باشند و در انتخابات آینده شوراها افرادی که دارای منش شورایی هستند برای این نهادها انتخاب کنند؛ بدون تردید با تأسیس شوراها قدرت بخشی از نهادهایی که در نبود شوراها وظایف آنها را بر عهده داشته‌اند کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این امر باعث نوعی چالش حفظ قدرت بین این سازمان‌ها از یک سو و شوراها برای کسب قدرت واقعی از سوی دیگر شده است؛ این چالش عملی با نوعی نگرش حداقل‌گرایانه و حداکثرگرایانه به قدرت شوراها همراه گشته است، از یک سو برخی سازمان‌های اجرایی کمترین وظایف و اختیار را برای شوراها قائل هستند.

امینی یادآور شد: از سوی دیگر برخی اعضای شوراها چنان اختیارات حداکثری را برای خویش متصور می‌شوند که در پرتو آن جایی برای وظایف و اختیارات سایر نهادهای قانونی کشور باقی نمی‌ماند؛ حل این مشکلات ضمن آن که با اصلاح قانون شوراها ارتباط دقیق دارد به اصلاح ذهنیت‌های مطلق‌گرای برخی دست‌اندرکاران نهادهای اجرایی و نیز اعضای شوراها نیازمند است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار