رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
  • کد خبر : 8593
  • چاپ خبر : با این تجهیزات به هیچ جا نمی توان رسیدگی کرد

رییس شورای شهر تهران گفت: در صورت رخداد یک زلزله با شدت بیش از ۷ ریشتر شاید فاجعه تاریخ به وقوع بپیوندد و با این تجهیزات به هیچ جا نمی توان رسیدگی کرد.

به گزارش شورانیوز از تهران ، مهدی چمران رییس شورا ی اسلامی شهر تهران  با بیان این که ایمنی یک مبحث گسترده و وسیع است و وقتی بحث بحران پیش می آید گسترده تر هم  می شود گفت:  مواردی از قبیل سیل ، زلزله و آتش سوزی گسترده که به میان می آید باب دیگری باز خواهد شد که آیا  با این تجهیزات برای شهری مانند تهران با این وسعت می توان امداد رسانی کرد .

وی ادامه داد : می توان  گفت در صورت رخداد یک زلزله با شدت بیش از ۷ ریشتر  شاید فاجعه تاریخ به وقوع بپیوندد و با این تجهیزات به هیچ جا نمی توان رسیدگی کرد .

رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد : تهران شهری است که بخشی از آن  روی گسل ساخته شده ،گسل های شناخته شده ای که  حتی قابل دیدن و رویت است، گرچه در حال حاضر مسیر این گسل ها شناسایی شده و با مطالعه جدیدی که صورت گرفته  همه ی گسل ها و ریز گسل ها را تنظیم کردند و در شورای عالی شهر سازی و معماری به تایید و تصویب رساندند که بر اساس آن بتوانند مقررات شهر سازی را اعمال نمایند.

چمران ادامه داد : تا قبل از این بسیاری از ساختمان های ما روی گسل ساخته شده بود به عنوان نمونه گسل شمال شهر که  از نیاوران گذر می کند را در نظر بگیرید تعداد بسیاری از ساختمان های بلند مرتبه روی همین گسل ساخته شده است . بنابراین وقتی می گوییم در مورد زلزله با این تجهیزات نمی شود کاری کرد چندان بی راه نیست بنابراین می بایست  در ایمن سازی فعلی برای آن بحران های بزرگ، فکر های دیگری داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد : در حال حاضر این تعداد  بیمارستان ها و یا ایستگاه های  آتش نشانی و اورژانس ها خوب است ولی برای بحران های بزرگ کافی نیست .

چمران با بیان این که ما بایستی به دو گونه با آن بحران ها برخورد کنیم گفت: یکی پیشگیری است و یکی هم بعد از بحران که  امروز در درس مدیریت پسا بحران آن را دنبال می کنیم. چرا که تجربه بعد از بحران را در سال های دفاع مقدس داریم  و در این زمینه بایستی آموزش دقیق و مرتب به مردم داده شود تا خود مردم به عنوان امداد گر بتوانند مثمر ثمر واقع شوند.  افزون بر این باید در هر محله وسایل امدادی وجود داشته باشد و نیز برای هر ساختمان بلند مرتبه تمهیدات ایمنی پیش بینی شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت : در حال حاضر سالی دوبار مانور بحران برگزار می شود و استان های معین برای تهران مشخص شده اند و حتی مانور استان ها را هم دو بار انجام دادیم که به استان  اصفهان اعلام شد که در تهران زلزله رخ داده و می بایست امداد گران در کمترین زمان خود را به تهران برسانند که در مدت سه ساعت توانستند با تمامی امکانات خود را به تهران برسانند . استان قم نیز ظرف مدت یک ساعت خود را به تهران رساند .این را هم بگویم تهران برای استان های معین منطقه بندی شده و هر استان می داند در صورت بروز بحران در چه محدوده ای از شهر تهران باید قرار بگیرد .  ولی با این وجود باز هم تاکید می کنم که برای ایمن سازی تهران باید اقدامات بیشتری انجام داد .

چمران در ادامه با تاکید بر ساخت مقاوم ساختمان ها گفت : یک راه دیگر برای ایمنی سازی شهر در مقابل بحران ها مقاوم ساختن ساختمانها است . شما ببینید در حادثه بم  چه حجم از عملیات امداد صرف آوار برداری شد در حالی که در ژاپن زلزله هایی با شدت بیش از ۶ ریشتر می آید اما کمترین تلفات را شاهد هستیم و تنها دو نفر جان خود را از دست می دهند  آن هم نه بر اثر  تخریب ساختمان ها . حال آنکه در شهر بم زلزله ای ۵ ریشتری رخ می دهد و  ۳۰ هزار نفر کشته می شوند . یعنی یک چهارم شهروندان یک شهر کشته می شوند و این نشان می دهد ساختمان ها خوب ساخته نشده است. این بحث مهم و عمده ای است که نیاز به برنامه ریزی و اندیشیدن تمهیدات مناسبت تر دارد .

وی ادامه داد : یکی از اقداماتی که ما در شورای دوره دوم مصوب کردیم در ارتباط با همین امر بود جایی که شورا دفترچه فنی ساختمان را مصوب کرد که بر اساس آن تمامی مشخصات فنی ساختمان آورده می شود و نظارت دقیقی از سوی نظام مهندسی بر آن اعمال می گردد. این درست است که مسئولیت مقاوم سازی ساختمان ها  با نظام مهندسی است ولی شهرداری و شورا هم دخیل هستند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به ایمن سازی ساختمان ها در مقابل حوادثی مانند آتش سوزی اشاره کرد و گفت: : اما در مورد مسائلی مانند آتش سوزی ها و سیل که موقتی است و اثرات کوتاه مدت دارد باید گفت که تجهیزات ایمنی شهر می بایست مرتبا به روز باشد ، هم تجهیزات و هم آموزش پرسنل . پرسنل باید از نظر تخصصی و روانی یاد بگیرند که در حادثه چگونه عمل کنند و روحیه خود را از دست ندهند ، آنجا مانند جبهه جنگ است .

چمران در ارتباط با نیاز سازمان آتش نشانی و نیز ستاد مدیریت بحران به تجهیزات مدرن و لوازم سخت افزاری گفت : در این زمینه حواشی بسیار می سازند اما آنچه واضح است و همانطور که اشاره شد نیاز به تجهیزات به روز همواره وجود دارد به عنوان نمونه نرده بان های ۵۴ متری، اما برخی تجهیزاتی که عنوان می کنند شاید به کار نیروهای امدادی نیاید از اینرو آن وسایلی که بیشتر مورد نیاز است باید برای سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار