رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۴ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 12 May
  • شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
  • کد خبر : 8574
  • چاپ خبر : در تشکیل شوراها به قانون اساسی عمل نشد

رییس شورای عالی استان ها گفت: در تشکیل شوراها به قانون اساسی عمل نشد.

به گزارش شورانیوز از تهران ، مهدی چمران رییس شورای عالی استان ها در همایش روز ملی شوراها اظهار داشت: روز شوراها را به همه شوارایان تبریک می گویم در این روز بود که با دستور امام خمینی(ره) قوانین شوراها تدوین شد تا کار مردم به مردم سپرده شود.

وی ادامه داد: امام معتقد بودند که مردم هر محل گرفتاری های خود را بهتر می دانند و خودشان بهتر می توانند مشکلاتشان را حل کنند.

رییس شورای عالی استانها گفت: از آن زمان قرار بود قوانین شوراها تدوین و ارایه شود و در تدوین قانون اساسی اصول مرتبط در آن گنجانده شد.

چمران ادامه داد: البته در تشکیل شوراها به علت های مختلف عقب ماندیم پس از انقلاب شوراها فرصت تشکیل نیافتند و ماند تا دوران جنگ به پایان رسید و تصمیم گرفته شد شوراها تشکیل شود.

وی اظهار کرد: اما در سال ۷۵ برای اجرای این قانون کمی آن را تغییر دادند و در اختیار شوراها قرار گرفت و در سال ۷۸ اولین دوره شوراها شکل گرفت.

چمران گفت: شوراها به خاطر همین تاخیر عقب ماند و تمام استوانه های نظام شکل گرفت اما شوراها عقب ماند.

رییس شورای عالی استانها ادامه د اد: شورای عالی استان ها در دوره اول فرصت تشکیل نیافت.

وی افزود: آنچه در قانون اساسی آمده است سخنان مهم و ارزشمند است. اما متاسفانه انچه در قانون اساسی بود در عمل رخ نداد.

چمران تصریح کرد: آنچه در مجلس شکل گرفت شورا برای شهرداری بود که ما نسبت به ان انتقاد داشته و داریم.

چمران ادامه داد: با حضور شوراها کار وزارت کشور خیلی سبک شده است، شوراها یکی از ارکان مهم اداره امور کشور هستند.

وی گفت: اعضای شورای شهر باید بار سنگینی را به دوش بکشند. مردم روستاها تمام مشکلات را از شوراها  پیگیری می کنند و کار شورای روستا ها به مراتب سخت تراست.

رییس شورای عالی استان ها گفت: نیاز و ضرورت مدیریت یک پارچه شهری احساس می شود و لازم است. بحث های فراوانی در این مورد شده است و به بحث در دولت رفته ولی به تفاهم نرسیدند و ودوستان وزیر، از امپراطوری خود کم نکردن و مشکل حل نشد.

چمران تصریح کرد: کار شورا تخصصی است و وابستگی سیاسی در شورا ناکارآمدی می آورد. چند لایحه و طرح هست که امیدواریم با تصویب وزیر و مجلس تدوین و تصویب و قابل اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری باید قوانین درآمد شوراها را تغییر دهد و مانع درآمد زایی شوراها نشود. مالیات بر ارزش افزوده مقداریش برای دولت و مقداریی از آن شوراهاست.

رییس شورای عالی استان ها گفت: تلاش های و مذاکرات فراوانی با مجلس و وزارت خانه ها جهت برطرف شدن مشکلات شوراها انجام شده است. ما از یک تخلف گذشت نمی کنیم و مهم نیست در کجا رخ دهد.

وی افزود: باید مشکلات رو حل کرد و تعامل با دستگاه ها افزایش یابد و شوراها باید به جایگاه واقعی خود برسند.

چمران اظهار کرد: با وجود انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراها مظلوم واقع می شود و صدا و سیما تنها در وقت های مرده خود به موضوع شوراها می پردازد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار