رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۴ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 12 May
  • سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
  • کد خبر : 8445
  • چاپ خبر : پژوهش مهم‌ترین رکن تحقق جامعه

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه هم اکنون حدود سه چهارم جمعیت کشور، شهرنشین هستند گفت: این بخش، حدود ۷٫۴درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، به طوری که جمعیت شهرنشین ایران در ۶۰ سال خیر ۱۰ برابر شده است.

به گزارش شورانیوز از مشهد، کمال سرویها در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، عنوان کرد: تا سال ۱۹۰۰۰ میلادی از هر هشت نفر، فقط یک نفر در مناطق شهری زندگی می‌کرد، اما در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان شهرنشین هستند.

وی ادامه داد: درسطح جهانی تا سال ۲۰۵۰ از هر ۱۰ نفر، هفت نفر ساکن شهرها می شوند، یعنی از مجموع ۹٫۵ میلیارد جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ بیش از ۶٫۳  میلیارد نفر در شهرها ساکن می شوند ، درحالی که هم‌اکنون جمعیت این مناطق بیش از ۳٫۹ دهم میلیارد نفر است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: ایران دارای سابقه دیرینه در تاریخ شهرنشینی است، با توجه به اینکه اولین سرشماری رسمی در سال ۱۳۳۵ بوده، در ۶۰ سال گذشته شهرنشینی در کشور ما، روند صعودی داشته است.

سرویها با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود سه چهارم جمعیت کشور، شهرنشین هستند گفت: این بخش، حدود ۷٫۴درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، به طوری که جمعیت شهرنشین ایران در ۶۰ سال خیر ۱۰ برابر شده است.

وی افزود: در دهه‌های اخیر با توسعه و رشد فضا و کاربردی شهرها، همچنین افزایش جمعیت آنها، مشکلات و مسائل عدیده‌ای گریبان‌گیر شهروندان و مدیران شهری شده، علاوه براین، کندی و ضعف تمرکز‌زدایی سیاسی و اداری در کشور با توجه به نقش دولت در نظام برنامه‌ریزی و تسریع امور اجرایی نیز می‌تواند دلیل برخی از مشکلات شهرها و مدیران شهری باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: دولت محلی و شهرداری قدرتمند، یکی از اجزای ساختاری نهادهای اداری امور نخست کشور در دوره مدرن است، عملکرد این نهاد براساس عوامل مختلفی است که نظام سیاسی مهم‌ترین مولفه موثر در هر کشوری است.

سرویها متذکر شد: پس از پیروزی انقلاب، شوراهای شهر به عنوان نماد دولت محلی، تمرکززادیی حکومت زدایی دولت در قانون اساسی مطرح شد و از قانون برنامه دوم توسعه موضوع یکپارچه سازی شهری از سوی جامعه کارشناسی و قانونگذاران  تأکید شد، اما در عمل دچار مشکلات بسیاری شده است.

 وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، دانایی یکی از شاخص ها و محورهای اصلی پشرفت و بالندگی هر جامعه به شمار می رود بیان کرد: سنجش سطح دانایی به میزان تولید، مصرف اطلاعات و دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق آن جامعه وابسته است، بنابراین، می‌توان پژوهش را مهم‌ترین رکن تحقق جامعه عنوان کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه مسائل شهری، از آنجا نشات می‌گیرد که انجام مطالعات روزآمد در خصوص مسائل شهر نگاه آماری و تحلیلی داشته باشند، این امر از شهر می‌تواند مدیریت شهری را با نظارت شورا و مدیریت اجرایی شهری به سوی بالندگی و توسعه متوازن هدایت کند.

سرویها با بیان اینکه تعدد و تنوع فعالیت‌ها و وظایف مدیریت شهری در سطوح مختلف کلان و راهبردی تا سطح عملیاتی نیازمند توجه جدی به پژوهش را در این سازمان دوچندان می‌کند، افزود: در کشور ما نیز به امر پژوهش توجه جدی شده، به طوری که مقام معظم رهبری بر اهمیت نقش برجسته پژوهشگران برای تدوین الگویی ایرانی اسلامی پیشرفت و ضرورت طراحی نقشه علمی پژوهشی کشور، تاکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه کشور نیز بر پژوهش و تحقیق تاکید ویژه شده و از برنامه سوم توسعه تلاش شد تا سه درصد از تولید ناخالص داخلی را به امر پژوهش اختصاص گیرد این درحالی است که تاکنون فقط ۴۷ دهم درصد به این امر اختصاص داده شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار