رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۵ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 13 May
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
  • کد خبر : 8321
  • چاپ خبر : کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری بالاترین جایگاه در زمینه طرحهای شهری

رئیس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری بالاترین جایگاه در زمینه طرحهای شهری است.

به گزارش شورانیوز از همدان، حمیدرضا طبی‌مسرور با بیان این مطلب افزود:‌ کمیسیون ماده ۵ تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۲۲ اسفند ۱۳۵۱وظیفه بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری برعهده کمیسیون ماده پنج را به عهده دارد که به عنوان بالاترین جایگاه در زمینه طرح‌های شهری محسوب می‌شود.
طبی‌مسرور با بیان اینکه پروژه‌ها با مقیاس کلان در شهرها جهت تصمیم‌گیری در خصوص جانمایی، تراکم، سطح اشغال و ارتفاع و سایر ضوابط شهری جهت تصمیم‌گیری در این کمیسیون مطرح می‌شود، اضافه کرد: شهر همدان به عنوان یکی از نخستین شهرهای کشور در تهیه طرح جامع و تفصیلی بوده و سه دوره طرح تفصیلی مرجان، موژدا، طرح و تدوین را در تاریخ شهرسازی و معماری خود دارد و بنا به مکانیزم مرکزی که این شهر دارد لذا گسترش آن تحت تأثیر این فرم بوده است.
وی اظهار کرد: کمیسیون ماده پنج در شهر همدان از ابتدای تأسیس با داشتن کارشناسان توانمند در زمینه مسائل شهری تأثیرات شگرفی در گسترش عرصه‌های فیزیکی و فرهنگی داشته است.
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: در خصوص شکل‌گیری پروژه‌های شهر همدان از جمله ساختمان‌های بلندمرتبه بنا به نیاز شهری در زمان خود و با بررسی مسائل مبتلا به بلندمرتبه‌سازی از قبیل مکان‌یابی، دسترسی، سایه‌اندازی، مشرفیت حریم، تأسیسات زیربنایی و مسائل شهری مورد بررسی و تصویب قرار گرفته‌اند و در زمینه مسائل فنی و اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان که از بازوهای مؤثر اجرایی پروژه‌های شهری است با داشتن مهندسان توانمند و مجرب اقدام به تهیه طرح‌های محاسباتی و اجرایی و تأسیساتی می‌کند و تأثیر مثبت و سازنده این دو نهاد مؤثر در تمامی پروژه‌های شهرسازی، معماری و عمرانی و تأسیساتی بر همگان مبرهن است.
حمیدرضا طبی‌مسرور با اشاره به اینکه مکان‌یابی و تصویب و اجرای برج‌های واقع در حلقه دوم شهری بنا به نیاز شهری در زمان خود با نگاهی به آینده و نیازمندی‌های روز بوده است، یادآور شد: امروزه پیشنهاد مدیریت شهری با رویکرد و نیاز روز اجرای بناهای بلندمرتبه در پهنه‌های خارجی حلقه دوم شهری است که شاید این پهنه بندی در دهه‌های آینده نیز مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
طبی‌مسرور در این خصوص ادامه داد: بر این اساس تلاش تمامی مدیران و کارشناسان و مهندسان عضو کمیسیون ماده پنج با مدیریت ارشد استان و تمامی دستگاه‌های عضو در جهت رشد موزون کالبدی شهر به همراه مباحث فرهنگی و اجتماعی بوده و واجد تقدیر است.
وی اظهار کرد: امید است با همت مضاعف مدیریت شهری در تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر برای دهه آینده شهر همدان گامی استوار در جهت مباحث کلانشهری همدان داشته باشیم که در این زمینه از جمله موارد مهم قابل طرح می‌توان به پهنه‌بندی‌های کاربری‌ها تعیین تکلیف حریم و محدوده قانونی شهر جانمایی شهرک‌های همجوار شهر و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و معرفی کاربری‌های اشتغالزا برای جوانان اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار