رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۳ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 11 May
  • سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
  • کد خبر : 8218
  • چاپ خبر : تصویب طرح تغییر کاربری پلاک ثبتی ۳۰۸۸ واقع در انتهای بلوار زائراز/ممانعت ازاحداث دریاچه مصنوعی

اعضای شورای اسلامی شهر قم، شامگاه دوشنبه در جلسه رسمی این شورا، با تصویب طرح تغییر کاربری پلاک ثبتی ۳۰۸۸ واقع در انتهای بلوار زائر از احداث دریاچه مصنوعی در این مکان ممانعت کردند.

به گزارششورانیوز از قم ،اخذ مجوز برگزاری مزایده پلاک ثبتی مذکور با کاربری اقامتی، توریستی، تفریحی و تجاری از جمله مهمترین لوایح تصویب شده در این جلسه بود.

عضو شورای اسلامی شهر قم که با رای ممتنع به مصوبه مذکور، مخالفت و اعتراض خود را با این اقدام اعلام کرده بود، اظهار داشت: این پلاک ثبتی که در انتهای بلوار زائر و نقطه اتصال به رمپ و لوپ پل فرهنگ واقع شده از سال های دور برای ایجاد یک دریاچه مصنوعی در نظر گرفته شده و در مقابل آن نیز یک دیوار بتونی کشیده شده است.

نعمت الله عواطف رستمی با اشاره به کمبود فضاهای تفریحی در شهر قم و هجوم گسترده مردم به بوستان های شهر بویژه در ایام تعطیل و روزهای جمعه خاطرنشان کرد: وجود یک دریاچه مصنوعی در این محل، از آنجا که در کنار کمربندی قرار گرفته و در ۲ طرف آن نیز بوستان واقع شده می تواند جلوه و چشم انداز زیبایی را برای شهر ایجاد کند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از این لایحه شهرداری افزود: شهرداری در ازای بدهی های خود درصدد است، این مکان را برای ساخت هتل از طریق برگزاری مزایده واگذار کند.

عواطف رستمی همچنین با تاکید بر این که توجه به رفاهیات شهروندان ضروری است، گفت: به طور حتم وجود فضاهای تفریحی مانند دریاچه مصنوعی برای شهر قم ضرورتی اجتناب ناپذیر است، ولی به هر ترتیب این زمین با مصوبه شورا به جای دریاچه مصنوعی به یک هتل تبدیل خواهد شد و ما نیز چاره ای جز تمکین به نظر بقیه اعضا نداریم.

همچنین تفکیک قطعه زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع، روبروی دانشگاه قم و واقع در بلوار الغدیر از دیگر مصوبه های این جلسه بود.

عواطف رستمی در این جلسه با بیان این که در کشور ما در فرایند مهندسی و ساخت و ساز یک خانه ویلایی مواردی از قبیل همسو بودن سازه با وزش باد طبیعی و تابش نور آفتاب برای بهره مندی از انرژی خدادادی و یا تعبیه محلی برای ذخیره سازی آب باران به منظور آبیاری فضای سبز مورد غفلت قرار می گیرد، افزود: این مسائل در کشورهای دیگر به شدت مورد توجه است.

وی افزود: تاکنون استفاده از این روش در قم جز در مواردی محدود در احداث آپارتمان برای احداث ساختمان های ویلایی سابقه نداشته، که با اختصاص این پهنه بزرگ، در مراحل بعدی ساخت آن، سایر موارد مرتبط با الگوی اسلامی نیز رعایت خواهد شد.

همچنین نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در آغاز این جلسه طی سخنانی با اشاره به ناموفق بودن طرح احداث شهرک صنوف در قم، افزود: با توجه به برنامه زمانبندی شده قرار بوده که این طرح در نیمه نخست سال ۹۶ به بهره برداری برسد، اما فرایند کار به کندی پیش می رود و این موضوع به هیچ وجه برای مجموعه شورا و شهرداری مطلوب نیست.

حسن بختیاری با اذعان به این که تاریخچه طرح شهرک صنوف در قم بسیار بد و ناگوار است، افزود: بحث ایجاد این شهرک برای نخستین بار حدود ۲۵ سال پیش و در اوایل دهه ۷۰ شمسی در ابتدای جاده قدیم قم – تهران و در محدوده شهرک صنعتی شکوهیه مطرح شد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم با یادآوری طرح مجدد موضوع احداث شهرک صنوف در اواخر دوره سوم این شورا خاطرنشان کرد: برغم برنامه ریزی خوبی که برای آن صورت گرفت، ولی در ادامه مسیر با یک سری مشکلات روبرو شد و پس از صرف زمان و تحمیل هزینه های زیاد با تدبیر شهردار فعلی قم مدیر جدیدی برای این شهرک انتخاب شد و روند مناسبی را در پیش گرفت و در نهایت منجربه ارایه یک برنامه زمانبندی شد، که انتظار می رفت بر اساس آن به یک نقطه مطلوب برسد.

بختیاری اذعان کرد: اگر این تجربه نیز نتواند مانند تجربه قبلی به صورت یک کار خوب و موفق ارایه شود، به طور حتم موضوع ایجاد شهرک صنوف بر اساس هدف گذاری هایی که در گذشته بوده و به دنبال این بودیم که حداقل در چهار نقطه از شهر شهرک صنوف داشته باشیم، به فراموشی سپرده می شود.

وی ادامه داد: به همین علت شهرداری قم باید برای این موضوع به صورت جدی برنامه ریزی کند و آن را به سرانجام برساند، چراکه بحث پیچیده و دشواری نیست و هر مشکلی نیز که وجود دارد بیش از هر چیز ناشی از رویکرد برخی از مدیران در مجموعه شهرداری است، که معتقدند تمام هزینه های این طرح باید از طریق مردم و بخش خصوصی تامین شود.

وی با تاکید بر این که شهرداری قم حتی با سرمایه گذاری در این طرح و تامین هزینه های آن نیز انتفاع خودش را از آن خواهد برد، افزود: سامان دهی صنوف مزاحم یکی از نیازهای اساسی قم است، از این رو فارغ از صرفه و صلاح مستقیم آن باید در موردش برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.

بختیاری همچنین عوامل منجربه عقب ماندن این طرح را کاملا مشخص و بدیهی توصیف کرد و خواستار پیگیری این موضوع به صورت فوری از سوی شهرداری قم شد.

وی همچنین بی توجهی به بحث توسعه فضای سبز در محل اجرای این طرح را از دیگر مشکلات آن ذکر کرد و افزود: این مساله باید به صورت طبیعی به یک نقطه خوبی می رسید، ولی برغم اقدام های انجام شده و همچنین اعلام آمادگی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری، هنوز به سرانجام نهایی نرسیده و بلاتکلیف مانده است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار