رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May
  • دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
  • کد خبر : 8172
  • چاپ خبر : فعالیت هرچه بیشتر شوراها منجر به کاهش حجم انبوه کارهای دولت می‌شود

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها گفت : فعالیت هرچه بیشتر شوراها منجر به کاهش حجم انبوه کارهای دولت می‌شود.

به گزارش شورانیوز از شهرکرد ، اکبر منصوری رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: با نگاهی به  عملکرد برخی از اعضا چه قبل از انتخاب شدن و چه بعد از راهیابی به شورا متوجه می شویم که این افراد آشنایی بسیار مختصری با قوانین و وظایف شوراها دارند که البته دلیل عمده آن به این خاطر است که با توجه به نوپا بودن شوراها در کشور متاسفانه آموزش کافی و خوبی برای اعضای شوراها خصوصاً شوراهای روستایی در نظر گرفته نشده است. اگر هم آموزشی بوده به صورت مقطعی و پراکنده برگزار شده که با توجه به پایین بودن سطح تحصیلات درصد بالایی از اعضای شوراهای روستایی، بازده خوبی نداشته و همین امر باعث گردید که به طور ناخواسته در بسیاری از این شوراها در عمل شاهد ضعف در اجرای  قانون باشیم که دلیل عمده آن به اقرار اعضای شوراهای روستایی، نبود آموزش و عدم آگاهی کافی از قانون و یا نحوه اجرای آن، بوده است.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی، حکومتی بر آمده از خواست مردم است که مسئولان آن توسط خود مردم انتخاب می شوند. در جمهوری اسلامی برای چهار نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخابات برگزار می شود.

منصوری تاکید کرد: اگرچه چهار نهاد ذکرشده برآمده از انتخاب مردم هستند اما شوراهای اسلامی شهر و روستا در این میان از جایگاه ویژه ای برخوردارند. به جز شورا دیگر نهادهای انتخابی هر کدام شرایط ویژه ای دارند. رئیس جمهور باید رجل سیاسی باشد، اعضای مجلس خبرگان باید دارای رتبه اجتهاد باشند و نمایندگان مجلس نیز باید سابقه مدیریتی و سیاسی در پیشینه خود داشته باشند تا بتوانند از سوی مردم انتخاب شوند، اما اعضای شوراهای شهر و روستا مردم عادی اند که تصمیم می گیرند در سرنوشت محل زیست خود تاثیر بگذارند. وی افزود: با توجه به اینکه طبق قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهادی مردمی که قرار است نقش مهمی را در کشور ایفا نمایند، نهادی نوپا و کم تجربه در امور اجرایی هستند، لذا آموزش نیروهایی که بتوانند در این شوراها فعالیت نمایند و آگاه به امور باشند، بسیار می تواند به نفع دولت باشد، زیرا حضور این گونه افراد باعث خواهد شد تا انجام بسیاری از امور دولت در بخش های مختلف به ویژه در بخش عمرانی توسط شوراها انجام شود و این در راستای کوچک کردن دولت است . بنابراین یکی از راه های هدایت شوراها به یک جایگاه مناسب در نظام سیاسی و اجتماعی کشور همانا توجه به امر آموزش قانون و آشنایی بیشتر با شرح وظایف و اختیارات آنان است . اجرای یک طرح آموزشی به صورت مستمر در زمینه های مختلف سبب می شود تا شوراهای  اسلامی به ویژه در روستاها، بهتر بتوانند وظایف محوله خود را به انجام رسانند. پر واضح است که موفقیت هر چه بیشتر شوراها در انجام وظایف محوله از حجم کارهای انبوه دولت خواهد کاست، اما اگر قرار باشد کارهایی که دولت، طبق قانون به شوراها محول کرده است را نیز به دلیل ضعف شوراها خود  انجام دهد این کار تنها هزینه ای اضافی و از طرفی باعث بزرگ تر شدن حجم دولت خواهد شد ، درست برعکس آنچه که مدنظر است . در پایان منصوری افزود: در این راستا مقرر گردیده آموزش شوراها طی سه مرحله انجام گیرد ؛ مرحله اول آموزش پیش از انجام انتخابات شوراها و به شکل انتخابی و مشترک که در این مرحله داوطلبان با مجموعه ای از شرح وظایف شهرداری ها، دهیاری ها، شوراهای شهری و روستایی، مدیریت محلی و اخلاق انتخاباتی و مدیریت تبلیغات آشنا می شوند. مرحله دوم و سوم آموزش بعد از انجام انتخابات و مشخص شدن نتایج صورت می گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار