رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۱
  • کد خبر : 6971
  • چاپ خبر : فقط ۴۲ درصد از مصوبات شورای اسلامی شهر ارومیه محقق شده

سخنگوی شورای شهر ارومیه گفت: بر اساس یک بررسی در کمیسیون نظارت شورای شهر تا به حال ۴۲ درصد از مصوبات شورای اسلامی شهر ارومیه محقق شده و ۵۸ درصد از آن محقق نشده است.

به گزارش شورانیوز از ارومیه، با نگاهی به عملکرد مدیریت شهری آنچه بیش از همه چیز اهمیت پیدا می‌کند این است که میزان پایبندی این نهاد خدمات عمومی که از آن به عنوان شهرداری یاد می‌شود به قوانین نهاد بالادستی خود که نقش قانون‌گذاری و نظارتی را دارد چقدر است.

در چهار دوره‌ای که از عمر شوراهای شهر می‌گذرد ارزیابی‌های مختلفی از عملکرد این نهاد نوپا به افکار عمومی ارائه می‌شود و هنوز که هنوز است میزان تحقق مصوبات این نهاد قانون‌گذاری نه با میزان نیاز شهرها تطابق دارد و نه به میانگین قابل قبولی رسیده است بطوریکه در شهر ارومیه بیش از نیمی از مصوبات شورای شهر امکان عملیاتی شدن نمی‌یابند.

میر علی محمدی،سخنگوی شورای شهر ارومیه به تشریح عملکرد شورای اسلامی این شهر در دوره چهارم پرداخته که مشروح آن در پی می‌آید.

شهردار و اعضای شورای شهر بزرگی همچون ارومیه بایستی از یک سری ویژگی‌ها برخوردار باشند به اعتقاد بنده تا زمانی که ویژگی‌های فنی، اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و به ویژه سرمایه‌گذاری شهر را نادیده بگیریم و بسترسازی لازم برای توسعه شهر را ایجاد نکنیم متأسفانه باز هم بعد از ۱۰ سال در همان نقطه اول خواهیم بود.

ما شهر ارومیه را با شهرهای مهم و توسعه‌یافته خارجی مقایسه نمی‌کنیم، اما اگر نگاهی به شهرهای توسعه یافته کشور خودمان از جمله تبریز، اصفهان و شیراز کنیم درمی‌یابیم که این شهرها به یک‌ باره به توسعه نرسیده‌اند بلکه بر اساس برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری به این نقطه رسیده چون اغلب افراد ذی‌صلاح را برای اداره امور شهر برگزیده‌اند.

هنوز شهر ارومیه از یک هارمونی موزون معماری و شهرسازی برخوردار نیست، در شهر ارومیه به سبب فقدان ارتباط منطقی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط به ساخت و ساز شهری همچون معاونت امور عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و شورای اسلامی شهر که مؤلفه های تاثیرگذار و دست‌اندرکار در ساخت و ساز شهری محسوب می‌شوند ارتباط و تعامل کاملی در بین همدیگر ندارند.

چنانچه ارتباط بین این سازمان‌ها به درستی برقرار نشود شهر ارومیه همچنان از توسعه شهری مطلوب  عقب خواهد ماند، اگر چاره‌ای برای مورد مذکور اندیشیده نشود همچنان شهر ارومیه از حاشیه نشینی و توسعه‌نیافتگی مناطق مختلف رنج خواهد برد و ناوگان حمل و نقل عمومی شهر و دیگر عوامل شهری نیز دچار مشکل خواهند بود.

وی افزود بنده مخالف تغییر نیستم چنانچه در فرایض دینی ما نیز به آن اشاره شده است، مگر تغییر اشکال دارد؟ لیست آبادگران یک مسیر بود و آن را یک لیست غیرسیاسی می‌دانستم و بنده بر این تصور بودم که به واسطه آن می‌توان به مردم شهر خدمت کرد، بنده با توجه به محدودیت‌های مختلفی که در حوزه شورای اسلامی شهر حاکم بود حداکثر تلاش خود را برای خدمت رسانی به مردم عزیزمان انجام دادم، اما اینکه در دوره بعدی انتخابات با لیست یا دیدگاه دیگری در شورای شهر حضور یابم به اعتقاد بنده ایرادی ندارد.

عده‌ای می‌گویند بنده به لحاظ سیاسی چرخش یافته‌ام اما این‌گونه نیست زمانی که در لیست آبادگران قرار می‌گرفتم از بنده در مورد اصولگرایی یا اصلاح طلبی پرسشی نکردند هدف فقط خدمت به شهر بود بنده در آن زمان در ۶ تا ۷ لیست دیگر نیز حضور داشتم.

تشخیص بنده نیز این بود که با حضورم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شهری ارومیه، اندوخته‌های علمی و فنی خود را بدون واسطه در اختیار مردم قرار دهم و تا جایی که شرایط برایم مقدور بود این کار را کرده‌ام و تا جایی که شرایط فراهم نبوده در نظر دارم در دوره بعد در صورت انتخاب از سوی مردم به برنامه‌های عقب مانده رسیدگی کنم.

محمدی گفت بنده از سال اول و دوم فعالیت در شورای اسلامی شهر به مدیریت شهری انتقاد داشته‌ام چرا که معتقدم شورای شهر باید از سیاست‌ورزی به دور و بری باشد تمام همّ و غمّ اعضای شورا باید برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای توسعه شهر و خدمت‌رسانی به شهروندان باشد.

بنده همواره از نخستین روزهای ورود به شورا هر موقع که شورای شهر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است هشدار داده‌ام.

نباید این‌گونه باشد که به مناطق و یا طیفی از جامعه که همسو با اهداف و سیاست‌های مورد نظر بود ارائه خدمات کرد و دیگر مناطق بی‌بهره باشند، این به دور از مبانی دینی و اسلامی است.

محمدی افزود باید همواره در برنامه‌ریزی‌ها بالاتر از نیازهای کنونی فکر کرده و طرح‌ریزی کنیم تا از توسعه‌های آتی عقب نمانیم چرا که در غیر این صورت هزینه‌های بزرگی برای شهر و مردم در آینده تحمیل می‌شود.

برای مثال ادامه خیابان عطایی اگر ۲۰ سال قبل بازگشایی می‌شد آیا هزینه کمتری را صرف خود نمی‌کرد؟ بماند که در این ۲۰ سال گذشته منافعی نیز از بابت بهره‌برداری عاید مردم می‌شد.

عده‌ای به اجرای پل‌های شهر ارومیه ایراد می‌گیرند اما بنده به عنوان متخصص این امر می‌گویم این اقدامات باید حداقل ۲۵ سال قبل انجام می‌شد تا علاوه بر صرف هزینه کمتر مردم نیز از فواید و مزایای آنها بهره‌مند می‌شدند.

این سؤالی سخت است این امر باید در قالب پرسش نامه‌ای تنظیم‌شده و توسط جامعه آماری دقیق نظرسنجی شود و درصد عملکرد شورای اسلامی شورای شهر در دوره چهارم و ریاست آن مشخص شود.

بنده با وجود انتقاداتی که بر شورای شهر دوره چهارم دارم و با وجود واقف بودن به محدودیت‌ها و ضعف‌های شورای شهر ارومیه نمره منفی به عملکرد آن نمی‌دهم چرا که این به دور از انصاف است.

محمدی افزود طرح‌های متعددی در شورای شهر ارومیه تدوین و پیشنهاد شده است که به سبب تعدد این طرح‌ها حتی تا ۵ سال آینده برای بررسی و تبدیل آنها به برنامه نیازمند کار و زمان است.

شورای اسلامی شهر یک نهاد نظارتی است و شهرداری مجری مصوبات آن است، شهرداری نیر دچار محدودیت‌هایی است از جمله محدودیت‌های مالی، لذا بر اساس یک بررسی در کمیسیون نظارت شورای شهر تا به حال ۴۲ درصد از مصوبات شورای اسلامی شهر ارومیه محقق شده است و ۵۸ درصد دیگر آن محقق نشده است و لازم است برای اجرایی نمودن آن دسته از مصوبات که در حوزه‌های گوناگونی است توسط شهرداری ارومیه تلاش شود.

شهردار ارومیه بهتر از هر کسی می‌داند که اعضای محترم شورای شهر ارومیه همواره با تعامل و همکاری پا به‌پای شهردار کار کرده است با وجود انتقادات و اختلاف سلیقه‌ها با شهرداری، ما همواره به ارائه راهکارها برای حل مشکلات مدیریت شهری تلاش کرده‌ایم. چون در غیر این صورت کاری نمی‌توانستیم به پیش ببریم و در نهایت توسعه شهری ارومیه و مردم عزیزمان ضرر می‌کردند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار