رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May
  • چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
  • کد خبر : 6904
  • چاپ خبر : تعامل دستگاه‌های اجرایی امری ضروری در توسعه شهری

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اهمیت همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت شهری با شورای شهر بندرعباس را امری ضروری در توسعه شهری دانست.

به گزارش شورانیوز ازبندرعباس ، پرویز سالاری با بیان اینکه مصوبه تشکیل شورای اجتماعی محلات، یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های شورای دوره چهارم بندرعباس است، تصریح کرد: یکی از اهداف و کارکردها این شورا شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و بهداشتی محلات است.

وی با بیان اینکه هویت محلات با تشکیل این شورا حفظ‌شده و شاهد حضور پررنگ مردم در برنامه‌های مختلف محلات خواهیم بود، خاطرنشان کرد: با تشکیل شورای اجتماعی محلات و مشارکت شهروندان در امور مختلف به‌طورقطع شاهد رشد و تکامل فرهنگی محلات خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه شورای اجتماعی محلات،با شورایاری دو مقوله متفاوت هستند، اضافه کرد: با تشکیل این شورا سطح مسئولیت‌پذیری و مشارکت شهروندان را در امور شهری ارتقاء خواهیم داد.

سالاری تشکیل شورای اجتماعی محلات را با محوریت جوانان، کانون‌های مساجد، پایگاه‌های بسیج و سمن‌های فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با جنگ نرم دشمن دانست و عنوان کرد: تقویت هویت محلی در راستای افزایش تعلق شهری و توسعه امکانات در نقاط کمتر برخوردار شهر از جمله سیاست‌های راهبردی شورای چهارم است.

وی خاطرنشان کرد: شورای چهارم به دنبال رفاه و رضایت شهروندان است و بر این اساس روزهای زوج رئیس شورا به همراه شهرداران مناطق در شهرداری‌های مناطق پاسخگوی مشکلات مردم هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در دنیای امروز فضای مجازی و اینترنت جزئی جدایی‌ناپذیر از جوانان ماست تأکید کرد: یکی از وظایف نهادهای فرهنگی این است که همه ابعاد زندگی به‌ویژه مهارت‌های زندگی، اعتمادبه‌نفس و خودباوری را در جوانان تقویت کنند زیرا دشمن از راه‌های مختلف به‌اجبار خودباختگی جوانان ماست .

سالاری با بیان اینکه دشمن با مدیریت فضای مجازی به‌اجبار تهاجم فرهنگی است، گفت: ما به‌جای اینکه غرق در تهاجم فرهنگی شویم باید در راستای تبادل فرهنگی باشیم و سخت‌کوشی، زمان‌بندی و وقت‌شناسی را سرلوحه کار خود قرار دهیم .

وی ادامه داد: امروزه با توجه به رشد روزافزون تولید فناوری اطلاعات، آموزش چگونگی استفاده از فنّاوری و فضای مجازی نقش تعیین‌کننده‌ای در نگرش جوانان دارد .

وی به نگاه شورای چهارم به امور فرهنگی و جوانان پرداخت و افزود: یکی از طرح‌هایی که در دستور کار این شورای شهر قرار گرفت، طراحی و اجرای یک پیوست فرهنگی در کنار فعالیت‌های عمرانی بود.

سالاری با اشاره به اهمیت همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت شهری با شورای شهر بندرعباس و لزوم تداوم و گسترش این همکاری را مورد تأکید قرارداد.

وی افزود: مدیران دستگاه‌های دولتی و غیردولتی که به نحوی خدمات آن‌ها با شهروندان مرتبط است با حضور در صحن علنی شورا گزارشی از عملکرد دستگاه متبوع  خود و برنامه‌های آینده را به اطلاع شهروندان خواهند رساند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: مطالبات شهروندان از نمایندگان خود در شورای اسلامی شهر، مطالبات به حقی است و مدیران مربوطه با پاسخگویی به اعضای شورا درواقع به برآورده شدن این مطالبات پاسخ مثبت می‌دهند.

سالاری افزایش رضایت‌مندی شهروندان از مدیریت شهری را عاملی مهم در افزایش اعتماد عمومی مردم به حاکمیت و توسعه همه‌جانبه خواند و از مدیران شهری خواست با خدمت‌رسانی به‌موقع به شهروندان، حلقه تعامل دستگاه‌ها، شهروندان و مدیریت شهری را کامل کنند.

وی ادامه داد: در جلسات علنی شورا از مدیران مراکز صنعتی، اقتصادی و تجاری در شهر بندرعباس دعوت کرده و خواهیم کرد تا در جهت تنویر افکار عمومی سؤالاتی نظیر میزان تخصیص سرانه ورزشی، آموزشی و هنری به کارکنان و کارگران و نحو هزینه کرد آن‌ها و همچنین میزان استفاده از ظرفیت ورزشکاران، هنرمندان، فارغ‌التحصیلان و تشکل‌های صنفی، هنری و ورزشی که دارای ظرفیت بالایی هستند را پاسخگو باشند.

سالاری تأکید کرد: این حق مردم است بتوانند منتخبین خود در شورای شهر را به‌طور شایسته‌ای ملاقات کنند و مسائل و مشکلات خود را به‌راحتی با اعضای شورا در میان بگذارند تا از این طریق بتوان ضمن حل مشکلات مردم، روند نظارت بر مدیریت شهری را استحکام بخشید.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: شوراها جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی دارند و همین بس که یک‌فصل در قانون اساسی و ۹ اصل به این مهم اختصاص پیداکرده است.

سالاری گفت: اولین انتخابات رسمى شوراها بر اساس قانون اساسى روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ یعنى ۲۰ سال بعد از پیروزى انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سیاسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و بالاخره در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراهاى شهر و روستا به‌طور رسمى دوره چهارساله مسئولیت خویش را براى تحقق بخشى از حاکمیت مردم که عملى شدن آن درگرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند.

وی افزود: شوراها در دو بعد ملی و محلی هستند که در بعد ملی آن مجلس شورای اسلامی کار قانون‌گذاری و ریل‌گذاری در سطح کشور را انجام می‌دهد و در بعد محلی نیز شوراهای  شهر، بخش و روستا برای استان و منطقه خود قانون‌گذاری کنند.

سالاری بیان کرد: شوراهای شهر و روستا نماد بارز مردم‌سالاری دینی در جهت تمرکززدایی، توزیع قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی و واگذاری امور تصدی‌گری به مردم و نهادهای قانونی  است.

وی گفت: شورای شهر برابر قانون بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط با مدیریت شهری نظارت دارند و در شهر بندرعباس بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی موظف‌اند گزارش عملکرد خود را به شورای شهر ارائه دهند.

سالاری با بیان تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری و نام‌گذاری امسال بنام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در راستای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی شورای شهر بندرعباس کارگروه اقتصاد مقاومتی را تصویب نمود.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: پس از تشکیل این کارگروه برای جلوگیری از موازی کاری بین دستگاه‌های مختلف با همکاری هیئت امناء مساجد و پایگاه‌های بسیج در محلات مختلف قرارگاه فرهنگی ایجاد شد.

وی افزود: محوریت اجرای اقتصاد مقاومتی به میدان آوردن مردم و ظرفیت‌های مردمی است، یعنی یک بسیج همه‌جانبه امکانات و منابع کشور برای حرکت به‌سوی خودکفایی و استمرار آن در زمینه‌های مختلف به‌طوری‌که قصد سلطه دشمنان از سر جامعه اسلامی برداشته شود.

رئیس شورای شهر بندرعباس به تشکیل شورای راهبردی توسعه شهر بندرعباس اشاره و گفت: در شورای شهر بندرعباس در راستای توسعه روزافزون شهر و ارائه خدمات بهینه به شهروندان شورای راهبردی توسعه شهر بندرعباس را به تصویب رساندیم و فرماندار نیز این موضوع را تأیید کرده است .

وی خاطرنشان کرد: هرروز نزدیک به ۵۰ هزار نفر نیرو از چهارراه شهدای غواص یا جهانبار به سمت صنایع غرب استان می‌روند که نیاز به‌وسیله نقلیه برای جابه‌جایی دارند و این وسایل نقلیه باعث آلودگی زیستی می‌شوند که پیشنهاد راه‌اندازی خط ریلی از سورو تا صنایع فراساحل را داده‌ایم که این موضوع مشارکت صنایع را می‌طلبد.

وی افزود: شهر بندرعباس به شبکه حمل‌ونقل جامعی برای انتقال انبوه کارگران صنایع در غرب این شهر نیاز دارد.

سالاری عنوان کرد: نکته دیگری که در این شورای راهبردی مطرح شد طرح مطالعاتی است که از سال ۱۳۸۴ برای احداث ۷ پارک جنگلی در کمربند سبز شهر بندرعباس برنامه‌ریزی‌شده است که یکی از آن‌ها پارک جنگلی پنجه علی است که شهرداری هم‌اکنون در حال احداث آن است، و تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین ما از جناب استاندار خواسته‌ایم که مشارکت صنایع در احداث پارک‌های جنگلی را خواستار شوند و آن پارک جنگلی به نام آن صنعت اسم‌گذاری شود .

سالاری بیان کرد: در راستای نظارت برساخت و سازهای همه دستگاه‌های اداری و غیر اداری که به‌نوعی مرتبط با شهر بندرعباس هستند  کمیته نظارت و ارزیابی  بر اساس بند ۲ ماده ۷۸ تشکیل شد و همچنین جهت نظارت بر اماکن بهداشتی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها طبق بند ۱۸ ماده ۷۱ ،کمیته‌ای نیز  در این راستا تشکیل شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: طبق بند ۱۹ ماده ۷۱  نظارت بر تماشاخانه‌ها، سمینارها و اماکن عمومی نیز  از  کمیته‌ای جهت نظارت بر این اماکن در شورای شهر بندرعباس تشکیل شد.

سالاری با اشاره به اتفاقات اخیر و تجمع کسبه بندرعباس گفت: دست‌فروشی در همه جای دنیا وجود دارد و این موضوع مختص شهر بندرعباس نیست .

وی افزود: بندرعباس یک شهر تروریستی و گردشگری است و میزبان مسافران زیادی از گوشه و کنار کشور است ازاین‌رو شب بازار از گذشته در شهر بندرعباس وجود داشته لذا ایجاد بازارچه دست‌فروشان باهدف ساماندهی دست‌فروشان و  اشتغال برای افراد لحاظ شده است.

رئیس شورای شهر بندرعباس اظهار کرد: ساعت شب بازار از بعد از تعطیلی بازار بزرگ شهر برپا می‌شود و در روز‌های تعطیلی این قشر در زمان شب برای فروش مایحتاج شهروندان و در صورت تعطیلی بازاریان فعالیت می‌کنند.

سالاری تأکید کرد: شهرداری باید در روزهای مشخص با برپایی بازارچه‌های دوره‌ای مانند یکشنبه‌بازار، جمعه‌بازار حوزه فعالیت را در محلات مختلف برای دست‌فروشان ایجاد کند.

وی افزود: مکانی که برای شب بازار در کنار ساحل تدارک دیده‌شده با هماهنگی فرمانداری، استانداری، شهرداری و شورای شهر بوده تا افرادی که در کوچه، بازار، خیابان و در پیاده‌روها مشغول به دست‌فروشی بودند، ساماندهی و در امنیت تحت حفاظت نیروی انتظامی فعالیت خود را انجام دهند.

سالاری خاطرنشان کرد: دست‌فروشی در جامعه امری ضروری است و افرادی که مشکل اشتغال دارند از این طریق امرارمعاش خواهند داشت لذا تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط باید در خصوص ارائه  امکانات و رفع مشکل همکاری کنند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار