رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
  • چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
  • کد خبر : 6901
  • چاپ خبر : منبع ۷۰ درصد انرژی های مصرفی کشور گاز است/خطرتک محصولی شدن انرژی های مصرفی

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه منبع ۷۰ درصد انرژی های مصرفی کشور گاز است نسبت به تک محصولی شدن انرژی های مصرفی در کشور اخطار داد.

به گزارش شورانیوز از تهران، جلسه کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران به موضوع گاز رسانی در شهر تهران اختصاص داشت که اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: دغدغه گاز رسانی شهری موضوعی است که برای کمیسیون عمران مطرح بوده است و بروز چند حادثه بزرگ و کوچک در این خصوص بر این نگرانی ها افزوده است.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات گاز رسانی در حال حاضر عدم طراحی ایستگاه گاز قبل از ساخت و ساز است یعنی اینکه در طراحی نقشه معماری این موضوع در نظر گرفته نمی شود.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دلیل این موضوع تصریح کرد: به دلیل اینکه جایگاه ایستگاه گاز در مراجع قانونی تصویب نشده تا در ضوابط نظام مهندسی بنشیند تا مهندسان بر اساس آن اقدام کنند، در حل حاضر به آن توجه لازم نمی شود.
شاکری ادامه داد: در این شرایط پس از تحویل ساختمان به ساکنان، این افراد تازه متوجه می شوند که ساختمانشان سیستم گاز رسانی ندارد و برای این موضوع از اداره گاز و شهرداری تقاضای دریافت گاز می کنند و با توجه اینکه فضای استاندارد برای ایجاد ایستگاه گاز در ساختمان به دلیل عدم طراحی وجود ندارد بنابراین زمینه برای معضلات اجتماعی همچون رانت و فساد اداری در کنار عدم رعایت ایمنی ایجاد می شود.
وی به ساختمان های بلند مرتبه اشاره کرد و گفت: در ساختمان های بلند مرتبه خواست عمومی ایجاد شده است که از گاز استفاده نشود.
رئیس کمیته عمران گفت: با توجه به این موضوعات جلسه کمیته عمران با حضور مسئولین شرکت گاز و معاونت های شهرسازی و فنی عمرانی برای بررسی موضوع تشکیل شد.
شاکری تصریح کرد: بررسی های لازم در این جلسه انجام شد تا بتوان راهکاری برای اینکه ایستگاه گاز قبل از اینکه طراحی به پایان برسد توسط مهندسان نظام مهندسی اعمال شود. این موضوع هنوز در مقررات ملی ساختمان وجود ندارد و مدیریت شهری به دنبال یک راه بینابینی است.
وی در ادامه به موضوع مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز بیش از ۷۰ درصد انرژی های مصرفی در کشور گاز است که بسیار مهم بوده و نشان می دهد که کشور از لحاظ انرژی دارد تک محصولی می شود که خطرناک است.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگر این است که اگر در ساختمان استانداردهای گازرسانی رعایت نشود می تواند شرایطی بسیار خطرناک تر از برق ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه اتفاق انفجار در خیابان شهران همواره باید زنگ خطری برای شهر باشد گفت: در این جلسه متوجه شدیم که خلا قانونی تعیین جایگاه ایستگاه گاز پیش از طراحی وجود دارد.
شاکری در خصوص تصمیمات جلسه اظهار داشت: توافق شد تا بازنگری مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان برای گنجانده شدن این موضوع پیگیری شود.
وی ادامه داد: از دیگر موضوعات، عدم جمع آوری تاسیسات گازرسانی توسط شرکت گاز به علت عدم اطلاع رسانی به این شرکت بود که این موضوع شرایط بسیار خطرناکی را پدید می آورد و در نتیجه مقرر شد تا راهکاری برای استعلام از شرکت گاز هم در تخریب و هم در نوسازی در ضوابط اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار