رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
  • کد خبر : 6717
  • چاپ خبر : تصویب نظام نامه پیوست فرهنگی اجتماعی نقشه راه تدوین پیوست برای تمامی پروژها در مدیریت شهری

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: اجرای طرح های توسعه ایی در شهرها در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی شهر تاثیر گذار است و تاثیرات و پیامدهای مهمی در فرهنگ و شیوه و سبک زندگی افراد جامعه خواهد داشت.

به گزارش شورانیوز از اصفهان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: اجرای طرح های توسعه ایی در شهرها در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی شهر تاثیر گذار است و تاثیرات و پیامدهای مهمی در فرهنگ و شیوه و سبک زندگی افراد جامعه خواهد داشت. بی توجهی به آثار و پیامدهای اجرای پروژه ها و طرح های توسعه شهری نتایج زیانباز و غیر قابل جبرانی در زمینه های فرهنگی اجتماعی جامعه خواهد داشت. عدم توجه به روند متناسب سازی طرحهای توسعه و در نظر نگرفتن تاثیرات اجرای پروژه ها باعث توسعه نامتوازن و پیدایش معضلات فرهنگی اجتماعی خواهد شد.

لذا با توجه به اهمیت موضوع و مصوبات فرادستی از جمله تاکید مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخستین بند سیاست های کلی برنامه پنج ساله ابلاغی رهبر  معظم انقلاب، ماده دو قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، بند ۷۰ سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب برنامه ششم توسعه کشور و  بند ۱۳ اهداف کلان و راهبردهای حوزه فرهنگی منشور دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان مطالبه اصلی شورای شهر در این دوره بوده است.

 

اصغر آذربایجانی گفت: تدوین نظام نامه پیوست فرهنگی، اجتماعی طرح ها و پروژه ها از جمله مطالبات جدی شورای اسلامی شهر در این حوزه از شهرداری بود که در یک رفت و برگشت کارشناسی و تخصصی این کار صورت گرفت.

وی اضافه کرد: این مطالبه مهم از ابتدای فعالیت شورای چهارم از حوزه معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری و همچنین معاونت معماری و شهرسازی شهرداری انجام پذیرفت و در جلسات متعدد کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر نیز به آن پرداخته شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام طرح ها و پروژه های اجرایی در شهر علاوه بر برخورداری از شاخصه های فنی و تخصصی، آثار و پیامدهای فرهنگی، اجتماعی آن در گستره اجرای پروژه هم در حوزه منطقه ای و هم در حوزه فرامنطقه ای تاثیرگذار است، ادامه داد: با توجه به این موضوع تهیه پیوست های فرهنگی، اجتماعی باید در فاز صفر پروژه ها مورد توجه قرار بگیرد.

آذربایجانی تاکید کرد: چرا که پیامدها و آثار فرهنگی، اجتماعی می تواند به شدت در شئون مختلف زندگی اجتماعی افراد درگیر با این طرح ها و پروژه ها تاثیرگذار باشد و با توجه به این موضوع تهیه پیوست های فرهنگی، اجتماعی پروژه ها و طرح های شهری بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه همچنین با توجه به این مهم پرداختن به پیوست های فرهنگی، اجتماعی از الزامات پروژه ها قرار می گیرد، افزود: قطعا اگر بتوانیم در اجرای یک پروژه آثار مثبت آن را تقویت کنیم و یا پیامدهای منفی و مخربی که ممکن است در اجرای پروژه ها ایجاد شود را حذف کنیم، آن طرح و پروژه می تواند بهره وری و اثربخشی خود را ایجاد کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر این موارد لحاظ نشود، ممکن است پروژه در یک بخش اثربخشی داشته باشد اما در سایر بخش ها و حوزه ها اثربخشی نداشته باشد و یا پیامدهای منفی ایجاد نماید این موضوع سبب می شود که آثار مخرب اجرای پروژه بیشتر از اثرات مثبت آن باشد.

وی اظهار کرد: لذا با عنایت به اهمیت موضوع پیگیری تدوین نظام نامه پیوست فرهنگی، اجتماعی طرح ها و پروژه ها به صورت جدی توسط کمیسیون فرهنگی اجتماعی پیگیری گردید و در یک رفت و برگشت کارشناسی و تخصصی این کار مورد تصویب قرار گرفت.

آذربایجانی ادامه داد: این نظام نامه با این نگاه تهیه شد که در اجرای طرح های توسعه شهری و برنامه ریزی های شهری بتوانیم ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی پروژه ها را مد نظر قرار بگیرید و بتوانیم چک لیست تدوین این موضوعات را در سرفصل اجرای پروژه ها قرار بدهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با توجه به این موضوع آنچه امروز در جمع بندی در حوزه پیوست فرهنگی، اجتماعی می توان به آن اشاره کرد، مطالعات هدفمندی است که این مطالعات پیش بینی پیامدهای فرهنگی، اجتماعی ناشی از اجرای یک پروژه و یک فعالیت را برنامه ریزی و تبیین می کند و به عبارتی جایگاه چیسیتی، انجام پروژه و الزامات قانونی موردنیاز برای اجرای یک پروژه را می تواند مشخص کند.

آذربایجانی با تاکید بر اینکه در نظام نامه ای که مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گرفت، در ابتدا اهداف این موضوع در سه بخش تعریف شده است، ادامه داد: در هدف اول این پیوست فرهنگی، اجتماعی تعیین ابعاد، مولفه ها و راهکارهای فرهنگی، اجتماعی که باید در طراحی و فیزیک طرح مدنظر قرار بگیرد تعریف شده است.

وی با اشاره هدف دوم آن بیان کرد که شناسایی ظرفیت ها و فرصت های فرهنگی، اجتماعی منطقه ای و شهری به منظورمشارکت و همراهی آنها در اجرای ابعاد مرتبط و تامین نیازهای فرهنگی اجتماعی شهروندان در پیوست  بایستی مد نظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: تقویت ابعاد فرهنگی، پیش بینی و پیشگیری از آسیب ها و اصلاح پیامدهای مخرب فرهنگی آن طرح، پروژه و یا فعالیت به عنوان سومین هدف در نظر گرفته شده برای تهیه پیوست های فرهنگی، اجتماعی پروژه ها است.

وی با بیان اینکه دامنه موضوع در حوزه پیوست های فرهنگی، اجتماعی پروژه ها بسیار مهم است، تاکید کرد: باید تعریف درستی از دامنه موضوع داشته باشیم لذا گستردگی منطقه ایی، حجم و نوع مخاطب، آسیب های فرهنگی اجتماعی و فرصت های فرهنگی اجتماعی به وجود آمده در دامنه تدوین پیوست تعریف گردید.

آذربایجانی افزود: پیوست ها به دو صورت شهری و منطقه ای تعریف شد که فعالیت ها و پروژه هایی که عملکرد آنها فراتر از یک منطقه است به عنوان پروژه شهری محسوب شده و پیوست شهری آن تدوین می شود و پیوست های منطقه ای برای پروژه هایی است که عملکرد منطقه ای دارند تهیه خواهند شد.

وی گفت: یک بخشی از مطالعات پیوست نیز در انواع پیوست در قالب مطالعات اولیه تعریف شد که این موارد بایدها و نبایدهای اجرای یک پروژه را مدنظر قرار می دهد و در حقیقت به ابعاد کلی یک فعالیت در حوزه مطالعاتی می پردازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: جامع بودن تدوین پیوست برای تمامی طرح ها، پروژه ها و فعالیت ها از امتیازات این مصوبه است.

وی به چهار بخش تعریف شده برای تهیه پیوست های فرهنگی، اجتماعی طرح ها، پروژه ها و فعالیت ها اشاره کرد و ادامه داد: پروژه های کالبدی از جمله این بخش ها است که قالب این پروژه ها از پروژه های عمرانی و سازه ای است که در حوزه توسعه شهری به آن پرداخته می شود.

آذربایجانی با بیان اینکه پیوست برنامه ای و خدماتی شامل برنامه ها و فعالیت ها در قالب موضوع محور یا مخاطب محور به عنوان بخش دیگر در این حوزه است، تصریح کرد: همچنین در طرح ها و پروژه هایی که قالب مطالعاتی و پژوهشی است، باید الزامات پیوست های فرهنگی، اجتماعی در طرح های مطالعاتی و پژوهشی نیز به عنوان یکی از سرفصل های این موضوع مدنظر قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه پروژه هایی که در قالب پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب مشارکت می باشد نیز تدوین پیوست فرهنگی، اجتماعی این پروژه ها نیز مد نظر قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: آنچه در تدوین پیوست مهم می باشد گردش کار و فرآیند تهیه و تدوین پیوست می باشد که به عنوان الزامات نظام نامه پیوست فرهنگی، اجتماعی نیزمورد تصویب قرار گرفت و در فرآیند و گردش کار این فرآیند در سه مرحله و چهار حوزه تدوین، بررسی و ارزیابی می شود که جهت این مهم  شورای راهبری به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی در زمینه عملیاتی سازی پیوست در حوزه پیوست فرهنگی، اجتماعی تعریف شده است.

آذربایجانی گفت: این شورای راهبری متشکل از معاون فرهنگی، اجتماعی، معاون شهرسازی و معماری، معاون حوزه بهره بردار مرتبط با موضوع، رئیس و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر و کارشناسی در حوزه فرهنگی، اجتماعی است.

وی اظهار کرد: این مهم مورد تصویب قرار گرفت که ساختار اجرایی را بتوانند در اجرای پیوست های فرهنگی، اجتماعی نظارت و راهبری نمایند. اولویت بندی پروژها جهت تدوین پیوست فرهنگی اجتماعی، بررسی مطالعات پیوست فعالیت های کلان ارسالی به شورای سیاست گذاری طرح ها در شهرداری، بررسی گزارش های مربوط به عملیاتی سازی نتایج پیوست و همچنین تعیین فعالیت هایی که نیازمند انجام مطالعات تکمیلی است از شرح وظایف شورای راهبری است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: آنچه که در تهیه این پیوست مدنظر بوده، این است که باید مطالعات پیوست فرهنگی، اجتماعی به عنوان شرح خدمات مشاورین قرار بگیرد و به این دلیل تدوین کتابچه های شاخصه های فرهنگی، اجتماعی به عنوان یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر است که شهرداری مکلف به اجرای آن شد.

وی گفت:این موارد در مرحله اجرای پیوست به مشاور پروژه ابلاغ می شود که مشاور باید این موارد را در مطالعات فاز صفر پروژه ها ارائه بدهد و در نهایت بازخورد و عملیاتی سازی این موضوع است که این موضوع در شورای راهبری و شورای سیاست گذاری طرح ها بررسی می شود.

آذربایجانی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همیشه در این حوزه مغفول می ماند، ارزیابی تاثیرات فرهنگی، اجتماعی پروژه ها است و حوزه ارزیابی تاثیرات یکی از شاخصه های این نظام نامه این است که پس از اجرای پروژه ها نیز بتوانیم تاثیرات فرهنگی، اجتماعی پروژه ها را به عنوان مستندسازی در حوزه‌ای که تجربیات آن بتواند در حوزه اجرا در تدوین پیوست‌‌های فرهنگی، اجتماعی پروژه‌های دیگر نیز مدنظر قرار بگیرد و این مهم یکی از موضوعات مهمی است که در این نظام نامه به آن پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر ساختار و گردش کار در نظام نامه بحث بودجه‌ای برای این موضوع نیز تصریح شده که باید بودجه مطالعات پیوست هر فعالیت در ردیف بودجه مصوب لحاظ شود و اگر برخی از پروژه‌ها در حوزه سیاست‌گذاری است در سرفصل‌های بودجه مطالعات و پژوهش شهرداری تخصیص اعتباری لازم این ردیف در این زمینه صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تلاش شد که نظام نامه کاملی در این زمینه تعریف شود و این مهم بتواند در فرایند تدوین پیوست فرهنگی، اجتماعی به عنوان نقشه راه در حوزه پیوست فرهنگی، اجتماعی قرار بگیرد که امیدواریم با تاکید شورای اسلامی شهر این موضوع به صورت جدی در بودجه سال ۹۶ شهرداری  در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود و پروژه‌های سال ۹۶ شهرداری با پیوست فرهنگی، اجتماعی در شورای سیاست‌گذاری طرح‌ها مورد تصویب قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار