رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰
  • کد خبر : 6686
  • چاپ خبر : لزوم نهادینه شدن تکریم ارباب رجوع در تمام ادارات و سازمان ها

به گفته عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تکریم ارباب رجوع در تمام ادارات و سازمان ها در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نهادینه شود.

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، وحید فولادگر، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان طی یادداشتی به تشریح زوایای مسئله تکریم ارباب رجوع پرداخت که در ادامه می خوانید.
تکریم ارباب رجوع یکی از مباحث مهمی است که امروزه در دستگاه های دولتی و عمومی مطرح است. در واقع احترام و تکریم ارباب رجوع، به دست آوردن رضایتمندی مردم است که در سیستم اداری نظام اسلامی موضوع تلقی می شود.
اصول تکیرم ارباب رجوع را می توان در امور زیر خلاصه کرد:
پایبندی به اخلاق اسلامی
قرآن کریم از انسان های با ایمان به نیکی یاد می کند و اگر انسانها به کمال واقعی خود در سایه اخلاق و رفتار انسانی رسیدند در آن هنگام است که دارای ارزش شده و از موجودات دیگر برتر و والاتر خواهند بود.
همانطور که می دانید اشرف مخلوقات خداوند وجود اعظم پیامبر گرامی اسلام(ص) است، وجود مبارک ایشان از نظر حسن خلق در چنان درجه اعلایی قرار گرفته است که در قرآن کریم برای وصف ایشان آیه ای نازل شده است.
لذا کسانی که در راه خدمت به مردم هستند، باید با تاسی از رفتار معصومین، رفتار خود را تنظیم کنند تا خشنودی خدا و رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشند.
افرادی که مسئولیتی به عهده دارند باید به زینت تقوا مزین باشند و هیچگاه از مسئولیت خود سو استفاده و حقوق دیگران را ضایع نکنند.
همچنین آنان باید با ناظر دانستن خدا بر اعمال خود از اعمالی که باعث رنجش خداوند می شود پرهیز کنند و خشنودی و رضایت مردم را در نظر داشته باشند.
همچنین از مهم ترین ویژگی هایی که کارمندان ادارت به آن متصف باشند داشتن تقوا است. چرا که در سایه آن رفتار و گفتارشان را به گونه ای انجام می دهند که باعث رنجش و نارضایتی ارباب رجوع نمی شود و همیشه سعی در رعایت عدالت اداری وخشنودی مردم دارد.
خلوص نیت در انجام وظیفه
کسی که دارای خلوص نیت است تمام رفتارش را برای رضای خدا انجام می دهد و در نتیجه کارش ارزش معنوی به خود می گیرد.
امام خمینی(ره) می فرمایند: شما قصدتان را برای خدا خالص کنید که این خود عبادت است.
خوش رفتاری با ارباب رجوع
طبق فرمایش امام علی(ع) به مالک اشتر باید نیکو ترین وظیفه خود را کردار شایسته بدانید.
یکی از اصولی که ائمه اطهار بدان اشاره دارند حسن خلق است. در صورتی که خداوند حسن خلق رسولش را باعث استحکام حکومت دانسته است.
آنجایی که ارباب رجوع ها از قشر واحدی نیستند و درخواست های متفاوتی دارند باید کارکنان با سعه صدر، عطوفت و مهربانی، حلم و بردباری  و با احترام با آنان برخورد کنند و به توقعات قانونی و شرعی آنان پاسخ گویند.
داشتن صبر و بردباری
کارمندان ادارات باید با صبر و حوصله به امور ارباب رجوع رسیدگی کنند، در غیر این صورت با برخورد نادرست با اوامر آنها، موجب نارضایتی ارباب رجوع و خداوند متعال می شوند. در حالی که اگر به این مسئله توجه نشود، موجبات بی اعتمادی به نظام اسلامی فراهم می شود.
برخورد توام با تواضع و احترام به ارباب رجوع
امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند: تواضع آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو رفتار کنند.
تواضع و فروتنی به زیردستان یکی از اوصاف پسندیده ای است که کسانی که در راه خدمت به مردم کوشا هستند باید بدان عمل کنند و کارکنان نظام اداری که دائم با مردم در ارتباط هستند باید به آن توجه لازم داشته باشند و هیچگاه با ارباب رجوع برخورد توام با کبر و غرور نداشته باشند.
برخورداری از توانمندی و تخصص
اساسا حکومت زمانی از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود که در بخش قانون گذاری و اجرا افراد مجرب حضور داشته باشند و در واگذاری کارها علاوه بر تخصص وایمان آنها توجه داشت.
چرا که اگر بدون تخصص دست به کاری بزنند علاوه بر اینکه کارشان بازدهی نخواهد داشت چه بسا موجب کاستی و مشکل نیز شود. بر همین اساس امام علی(ع) می فرمایند: در کار کارگذارانت اندیشه کن و افراد با تجربه و با حیا را از میان آنان برگزین.
رعایت عدالت و انصاف
امام علی (ع) می فرمایند: انصاف را در رابطه با خدا و مردم رعایت کن که اگر چنین نباشی ستم کرده ای.
داشتن نظم و انضباط در کارها
همچنین امام علی (ع) در مورد نظم در کارهای چنین می فرمایند: به شما دو نفر(حسن و حسین علیهما السلام) سفارش می کنم در کارها تقوا پیشه کنید و به کارهای خود نظم دهید.
همچنین دقت در برنامه ریزی، رعایت اولویت ها و مشغول ساختن خود به امور غیر مهم از دیگر معیار هایی است که باید در کارهای کارمندان ادارات دیده شود.
امید است با تمسک به سفارشات اولیای دین بتوان تکریم ارباب رجوع را در همه جای کشور و در شان نظام اسلامی پیاده کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار