رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
  • کد خبر : 6671
  • چاپ خبر : موانع بلند توسعه گردشگری

انتقاد اعضای شورای شهر بیرجند ازعدم وجود تفرجگاه در این شهر و گلایه های میراث فرهنگی از نگاه بسته مسئولان در برخورد با سرمایه گذاران از مهمترین موضوعات مطرح شده در جلسه شورا بود.

به گزارش شورانیوز از بیرجند ، جلسه امروز شورای شهر بیرجند امروز با حضور ۱۰ نفر از اعضا شورا برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، معاون گردشگری این اداره کل و مدیرعامل سازمان رفاهی و تفریحی بیرجند برگزار شد، مشکلات و مسائل مربوط به حوزه گردشگری و تمهیدات اداره کل گردشگری استان برای استقبال از مسافران نوروزی مطرح و هر یک از اعضا شورا دغدغه های خود را در این زمینه مطرح کردند.

در ابتدای این مبحث معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه ورود هر گردشگر خارجی معادل ۱۵ بشکه نفت در آمد دارد، اظهار داشت: در همین راستا در برنامه های مختلف کشور توجه خاصی به بخش گردشگری شده است.

مرتضی عربی با انتقاد از اینکه ورودی شهر بیرجند شایسته این شهر فرهنگی و تاریخی نیست، عنوان داشت: این در حالی است که مشخص نیست که زیباسازی ورودی های شهر بر عهده شهرداری یا راه و شهرسازی است.

تابلوهای تبلیغاتی نامناسب بیرجند را به یک شهر بی روح تبدیل کرده است

وی با بیان اینکه همچنین بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی فضای شهر را خاموش و بی روح کرده است، بیان کرد: باید برخی از این تابلوها برای معرفی بناهای تاریخی نیز اختصاص یابد و در این زمینه یک تناسب وجود داشته باشد.

یکی از اعضای شورای شهر بیرجند  با انتقاد از واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی بدون انجام کار کارشناسی، اظهار داشت: برخی از این بناها که به صورت اجاره به بخش خصوصی واگذار شده مورد بی توجهی قرار گرفته و این امر سبب صدماتی شده که با میلیاردها تومان هم قابل جبران نیست.

اسدالله سلیم همچنین بر لزوم توجه جدی به نگهداری آثار تاریخی تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال شاهد بروز شکاف هایی در باغ اکبریه بیرجند که یکی از آثار جهانی نیز به شمار می رود هستیم که به دلیل بی توجهی به بناهای تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته کوچکترین اقدامی برای جمع آوری آب های سطحی و آب های باران در این بنا نشده است، عنوان داشت: این در حالی است که باید هر ساله نسبت به بام اندود و زه کشی ساختمان اقدام می شد.

این عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه نگهداری از ساختمان های تاریخی تنها به مرمت و بازسازی نیست بلکه بحث های سازه ای نیز باید مورد توجه باشد، بیان داشت: در این زمینه ظرفیت های فنی زیادی در استان موجود بوده که می توان از آن استفاده کرد.

سلیم با انتقاد از این اینکه برخی راهنمایان بناهای تاریخی از دانش کافی در مورد بنا برخوردار نیستند، ادامه داد: همچنین برخی از تابلوهای راهنما در بناهای تاریخی در بدترین و قدیمی ترین شکل ممکن طراحی شده است.

از سال ۷۳ تاکنون طرح گردشگری بند دره به نتیجه نرسیده است

یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند نیز در این زمینه اظهار داشت: تا زمانی که دیدگاه خود را نسبت به بخش گردشگری عوض نکنیم چاپ کتاب، فضای مجازی، دستورالعمل و بودجه راه به جایی نخواهد برد.

مهدی بهترین با تأکید بر اینکه باید ورود گردشگر به استان را یک فرصت برای استان بدانیم، بیان کرد: تا زمانی که این نگاه به بخش گردشگری وجود نداشته باشد راه به جایی نمی بریم.

وی همچنین بر لزوم ایجاد هم افزایی بین میراث فرهنگی و توسعه شهری تأکید کرد و افزود: در حال حاضر بالغ بر ۶۰ هکتار بافت تاریخی در شهر بیرجند داریم که شاهد بروز برخی از مشکلات در توسعه شهری بوده ایم و اگر بتوانیم مکانیزمی برای ایجاد این هم افزایی ایجاد کنیم خیلی از مشکلات حل می شود.

این عضو شورای شهر بیرجند همچنین از عدم وجود مکان های تفریحی در شهر بیرجند انتقاد کرد و گفت: اگر یک روز شاهد بروز برف و باران در شهر باشیم سیل جمعیت به سمت بند دره و بند امیرشاه روانه می شود و مشکلات زیادی ایجاد می شود این در حالی است که از سال ۷۳ تاکنون طرح گردشگری بند دره به نتیجه نرسیده است.

بهترین با بیان اینکه شب های مرده ای در بیرجند داریم، بیان داشت: اگر خانواده ای در شب بخواهد تفریحی در شهر داشته باشد هیچ تفرجگاهی وجود ندارد و مراکز تفریحی آمادگی سرویس دهی از آن ها را ندارد.

وی همچنین با انتقاد از نبود نمادهای بومی در شهر، گفت: در شهری که صحبت از زرشک، زعفران و عناب می شود هیچ نمادی بومی از این محصولات وجود ندارد در حالی که می توان یک میدان را زرشک کاری کرده و این نماد را ایجاد کنیم.

عدم استقبال از اتوبوس گردشگری به دلیل نرخ بالا

یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه در ایام نوروز اتوبوس گردشگری به صورت رایگان به گردشگران سرویس ارائه خواهد کرد، اظهار کرد: با این وجود نیاز است که نرخ نامه سرویس دهی این اتوبوس در باقی ایام سال اصلاح شود.

محمدعلی طاهری اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل نرخ بالا استقبالی از اتوبوس گردشگری نمی شود و این اتوبوس بلااستفاده مانده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیلبوردهای تبلیغاتی شهر به پیمانکار واگذار شده است، بیان داشت: نیاز است که تعداد باقی مانده به تبلیغ جاذبه های گردشگری اختصاص یابد.

قطع ۸۰ اصله درخت برای توسعه استانداری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه از برخورد دو گانه میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: چرا قبل از اینکه استانداری و فرمانداری در ارگ کلاه فرهنگی بیرجند مستقر شود میراث فرهنگی جلوی آن را نگرفته است؟

حجت الاسلام عبدالرزاق با اشاره به اینکه در اطراف باغ رحیم آباد نیز حدود ۸۰ درخت قطع شد تا استانداری توسعه یابد، عنوان داشت: علاوه بر این مسجدی که در کنار این باغ قرار بود ساخته شود با موانع زیادی روبه رو شد که ارتفاع آن بالاتر از باغ نباشد اما حالا می بینیم که ساختمان استانداری همانند برج ایفل بالا رفته و هیچ کس هیچ حرفی نمی زند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از این مشکلات باید شورای فرهنگ عمومی دبیرخانه قوی داشته و همه مسائل از جمله مسائل فرهنگی را به درستی رصد کند.

این عضو شورای شهر بیان داشت: همچنین در حال حاضر درب بسیاری از آب انبارهای تاریخی بیرجند بسته است که نیاز است احیا شود.

ورود شهرداری به ارگ بهارستان

شهردار بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: من سال ها قبل گفته ام که گرد و غبار غم و اندوه بر چهره شهر نمایان است و باید با برگزاری جشن و مناسبات و مراسم های مختلف این غم و اندوه را زدود و حالا بعد از چند سال به حرف ما رسیده اید.

عباسعلی مدیح با بیان اینکه بخشی از کارها از جمله برگزاری جشن ها، مناسبت ها وظیفه بدیهی شهرداری است، بیان کرد: شهرداری بدون توجه به همه حواشی برای نشاط و شادمانی مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وی همچنین در ارتباط با کارهای انجام شده در ورودی شهر نیز گفت: در این زمینه کارهایی آغاز شده و در دستور کار است.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه برخی از بناهای تاریخی در اختیار اوقاف، بنیاد مستضعفان قرار دارد، اعلام امادگی کرد: شهرداری برای در اختیار گرفتن این بناها و مرمت و احیا آن آمادگی کامل دارد همانطور که در مورد ارگ بهارستان این کار را انجام داده است.

مدیح اضافه کرد: در ارتباط با این بنا بخش زیادی از کار انجام و زمینی برای تهاتر به بنیاد معرفی شده و بنا مرمت و بازسازی می شود.

واگذاری بناهای تاریخی به اشخاص نااهل

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در پاسخ به انتقاد های اعضای شورا اظهار داشت: در ارتباط با واگذاری بناهای تاریخی قبول داریم برخی از موارد بی تدبیری شده و اهلیت افراد سنجیده نشده است.

حسن رمضانی در ارتباط با مشکلات ایجاد شده در باغ اکبریه و باغ رحیم آباد نیز گفت: بودن اداره در داخل بناهای تاریخی آسیب زا بوده و در این راستا در نخستین قدم این بناها از حالت اداری خارج شد.

وی با بیان اینکه آسیب های وارد شده به این بناها را قبول دارم، عنوان داشت: آنقدر کار غیرکارشناسی، غیر فنی و غیرحرفه ای در گذشته در این بناها انجام شده که من تعجب می کنم و با این اینکه همکارانم هر روز شاهد ترک خوردن دیوارهای باغ رحیم آباد بوده اند اما هیچ کاری انجام ندادند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای جبران این خسارت ها اولین اقدام تخلیه بناها بود که در حال حاضر طبقه اول باغ رحیم آباد کاملا خالی شده است، بیان داشت: همچنین در حال حاضر گروهی به استان دعوت و بررسی سازه بنا در حال انجام است.

در بافت فرزان به نفع بناهای تاریخی و فرهنگی هیچ مقرراتی رعایت نشده است

رمضانی با اشاره به اینکه ترک برداشتن سازه باغ رحیم آباد موضوع مهم و مبهمی است، بیان داشت: دو احتمال در این زمینه وجود دارد و کارشناسان در حال انجام کارهای فنی و اصولی در این بنا هستند.

وی در ارتباط با ایجاد هم افزایی بین میراث فرهنگی و توسعه شهری نیز گفت: گاهی تعریف هم افزایی تعریف درستی نیست و انتظار داریم که میراث فرهنگی در مورد مشکلات بوجود آمده عقب نشینی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: هم افزایی به این معنی است که باید مسائل به دقت بررسی و راهکار مناسب ارائه شود و اگر هم افزایی به این معنا باشد من کاملا آن را قبول دارم.

رمضانی با بیان اینکه که در بافت فرزان به نفع بناهای تاریخی و فرهنگی هیچ چیزی رعایت نشده است، بیان داشت: همه جا می گویند میراث مانع است به عنوان مثال در روستاهای تاریخی رحیم آباد و اکبریه دستگاه های خدمات رسان میراث فرهنگی را بهانه خود برای ارائه خدمات قرار  داده اند.

وی اضافه کرد: ما نمی گوییم در این بافت ها خدمات ارائه نشود بلکه ارائه خدمات در بافت های تاریخی تابع ضوابط و مقرارتی است که رعایت آن کار مشکلی نیست.

بافت تاریخی بیرجند آب رفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با انتقاد از اینکه در سال های گذشته هیچ اقدامی در توسعه شهری برای حفظ بافت های تاریخی انجام نشده است، بیان کرد: اگر این بناها حفظ می شد ما امروز ۲۳۰ هکتار بافت تاریخی در بیرجند داشتیم نه ۶۰ هکتار.

رمضانی با ذکر این نکته که ساخت و سازهای استانداری در حریم باغ تاریخی رحیم آباد در دوره من نبوده است، بیان داشت: با این وجود در زمان ساخت آن انتقادهای زیادی میراث فرهنگی در این زمینه داشت و اما طبق توافقی که در بالا بین وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی انجام شد مقرر شد این کار ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه نخستین ضرر این کار این بود که باغ رحیم آباد از لیست آثار جهانی خط خورده شد در حالی که خصوصیات بسیار بهتری از باغ اکبریه داشت، افزود: علاوه بر این بسیاری از رویدادهای تاریخی و اجتماعی در حد فاصل باغ رحیم آباد و اکبریه شکل گرفته در حالی که امروز با توسعه شهری هیچ نشانه ای از آن نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی  در ارتباط با مشکلات مطرح شده در مورد بند دره نیز گفت: نخستین وظیفه میراث فرهنگی در این زمینه تامین زیرساخت ها بود که در این ارتباط تاکنون سه میلیارد تومان هزینه شده است.

وقتی قد و وزن سرمایه گذار سد راه توسعه می شود

رمضانی، ایجاد زمینه سرمایه گذاری را دومین وظیفه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی برای ارائه تسهیلات آمادگی دارد اما دستگاه ها باید به این نتیجه برسند که این کار باید انجام شود.

وی با انتقاد از اینکه در این استان قد، وزن، شماره کفش سرمایه گذار بررسی می شود و الگو هایی داریم که طبیعی است کار پیش نمی رود، عنوان داشت: با این روند تنها مردم، دولت و شهر ضرر کرده و نه سرمایه گذار.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه دستگاه ها باید حداقل ثابت کنند که متقاضی طرح منطقه گردشگری بند دره سرمایه گذار نیست، بیان داشت: این در حالی است که متقاضی این طرح هزاران دلیل و مدرک برای این دارد که می خواسته کار کند و دستگاه ها اجازه نداده اند.

رمضانی با بیان اینکه تا زمانی که تصمیم سازی اینگونه باشد مشکلات پابرجاست، بیان کرد: به عنوان مثال هتل پنج ستاره مالداری در فاصله ۵۰ متری از مخزن آب است اما هتل با تانکر آبرسانی می شود و دستگاه ها متولی درخواست ۱۲۰ میلیون تومان برای نصب کنتور جدید کرده اند.

میراث فرهنگی ۱۲ مجوز سفره خانه در مورد بند امیرشاه صادر کرده است

وی اضافه کرد: نیز میراث فرهنگی ۱۲ مجوز سفره خانه صادر کرده اما برخی ادارات بو می کشند تا بخاطر بوی قلیان آن را تعطیل کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این سفره خانه ها حداقل ۶۰ نفر مشغول بکار بودند، بیان داشت: با تعطیلی این واحدها نه تنها مشکل قلیان حل نشده بلکه در ۴۰ خانه با در بسته قلیان عرضه می شود و کنار آن هزاران آسیب دیگر وجود دارد.

رمضانی با بیان اینکه قانون گفته در فضاهای عمومی مصرف قلیان ممنوع است، افزود: کسی که در یک سفره خانه بهای یک چادر را پرداخت می کند آن چادر تا زمانیکه در آنجاست حریم خانوادگی او محسوب می شود.

وی ادامه داد: ارگ کلاه فرهنگی بیرجند نیز در تعطیلات نوروز به روی گردشگران بازگشایی خواهد شد.

گفتنی است در ابتدای این جلسه مصوبات کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند مورد بررسی قرار گرفت که درخواست سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در خصوص تامین روشنایی، عریض کردن و انجام کارهای فرهنگی جاده سلامت، نامگذاری بوستان مقابل باغ اکبریه بیرجند به نام پروفسور محمود رفیعی و اجرای طرح مبارک و سفره هفت سین از جمله مصوبات بود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار