رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 10 May
  • چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
  • کد خبر : 6169
  • چاپ خبر : ایجادسه نیروگاه خورشیدی در همدان/برگزاری همایش شهر سبز پایدار در اسفندماه

رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان از برگزاری همایش شهر سبز پایدار با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روزهای دوم و سوم اسفند ماه خبر داد.

به گزارش شورانیوز از همدان، ابراهیم مولوی به مناسبت برگزاری همایش شهر سبز پایدار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ابتدای تشکیل شورای چهارم به واسطه شعارهای انتخاباتی مبنی بر استفاده از فکر، اندیشه و انتقادات و پیشنهادات مرکز مطالعات و پژوهش شکل گرفت.

وی افزود: در این مرکز تمام توان علمی و پژوهشی همدان که در دانشگاه‌های مادر از جمله بوعلی سینا، علوم پزشکی، آزاد، پیام نور و بنیاد نخبگان استفاده می‌شود تا نظرات و طرح‌های آنها به کمک مدیریت شهری بیاید.

مولوی تصریح کرد: استفاده از قشر کارشناسی استان همدان برای طرح‌های شهری سبب شد تا در شورای چهارم با توجه به محدودیت منابع مالی شهرداری از آزمون و خطا طرح‌های بدون نتیجه جلوگیری شود.

مجوز بلندمرتبه‌سازی در بافت سنتی صادر نشده است

وی با بیان اینکه در رابطه با مجوز برج‌ و بلندمرتبه‌سازی در شهر همدان کارهای علمی و تحقیقاتی توسط شورای شهر انجام شده است، افزود: در دوره چهارم شورای شهر مجوزی برای بلندمرتبه‌سازی صادر و یک مورد برج بلندمرتبه در بافت‌های سنتی همدان ایجاد نشده است.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه شورای چهارم بارها اعلام کرده یکی از وجوه توسعه‌یافتگی زندگی و شهرنشینی امروز ساختمان‌های بلندمرتبه است، تصریح کرد: اما این دلیل نمی‌شود که باقی شهر نابود شود و از این رو پهنه‌هایی تعریف شده و بلوک‌های خاصی برای بلندمرتبه‌سازی پیش‌بینی شده است.

مولوی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از آلودگی هوا و وارونگی هوا نباید کریدورهای تنفسی شهر بسته شود، بیان کرد، مرکز مطالعات تاکنون ۱۱ کمیته علمی در رشته و رسته‌های مختلف مربوط به مدیریت شهری تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه درگیر کرده و طرح‌های شهرداری باید حتما پیوست مرکز مطالعات را داشته باشد، افزود: چابک‌سازی و اصلاح فرایند بهره‌وری بهینه در چارت تشکیلاتی شهرداری همدان نیز در دستور کار مرکز است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان با بیان اینکه طرح سلامت شهروندان نیز در دستور کار مرکز مطالعات قرار گرفته است، گفت: شهر باید سمت شادابی، سلامت روح و آسودگی روان حرکت کرده و از هر نظر مسائل آلاینده محیط‌زیست‌ و بذهکاری‌ها عاری باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان حمایت از طرح‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط با حوزه شهری است، عنوان کرد: تاکنون ۳۰ طرح و پایان‌نامه برای مرکز مطالعات از دانشگاه‌های مختلف ارسال شده است که تاکنون ۳۰ پایان نامه ارسال شده و یک سوم آنها پذیرفته شده است.

تغییر مدیریت در سال دوم شورا، طرح شهر سبز را به بیراهه برد

مولوی بیان کرد: انتخاب شهر همدان به عنوان پایلوت شهر سبز پایدار دلایل متفاوتی داشت که همدان در گذشته باغ شهر بوده و اکنون حدود ۸ هزار هکتار پنهه باغی، جنگلی و فضای سبز دارد.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه با تغییر مدیریت در سال‌های دوم و سوم شورا روند حمایت از این طرح به بیراهه رفت، اظهار داشت: در سال چهارم با تغییر ریاست شورای شهر تاکید ویژه‌ای برای رسیدگی به این طرح شد و برگزاری همایش شهر سبز پایدار نیز در این راستاست.

وی با اعلام اینکه ۱۰۳ مقاله از سراسر کشور برای دبیرخانه همایش شهر سبز پایدار ارسال شده است که همه این مقالات مورد داوری قرار گرفته است، گفت: امروز مقوله محیط زیست و شهر سبز دغدغه همه اندشمندان بوده که سبب شد تا نخستین همایش ملی شهر سبز پایدار در همدان برگزار شود.

۱۰۳ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد

مولوی درباره بین‌المللی برگزار نشدن این همایش نیز گفت: بسیاری افراد از سازمان‌های حقوق بشر علاقه به حضور در این همایش را داشتند اما به دلیل محدودیت مالی و زمانی برای شهرداری و شورای شهر این موضوع عملیاتی نشد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه ۱۰۶ نفر تعداد افراد ثبت نامی خارج از استان برای این همایش است، گفت: ۱۰۳ مقاله برای این همایش ارسال شده که تعداد کل مقالات پذیرش شده ۷۴ مورد بوده و ۲۶ مقاله روز همایش ارائه می‌شود.

ابتکار به همدان سفر می‌کند

وی با اشاره به اینکه مراسم در روزهای دوم و سوم اسفند ماه در همدان برگزار می‌شود، گفت: ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سخنران ویژه در مراسم افتتاحیه حضور خواهد داشت.

مولوی با اشاره به اینکه ۱۶ مقاله سازمانی، ۳۶ مقاله اساتید و هیئت علمی و ۴۶ مقاله دانشجویی برای این همایش ارسال شده است، گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به همدان از نیروگاه‌های خورشیدی بازدید کرده و سپس در محل پیاده‌راه بوعلی حاضر می‌شوند تا از المان شهر سبز پایدار در پیاده‌راه بوعلی پرده‌برداری کند.

وی با اشاره به اینکه حضور در همایش و تمدید تفاهم‌نامه شهر سبز پایدار از دیگر برنامه‌های سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همدان است، گفت: بسیاری افراد به دنبال این بودند تا در برگزاری این همایش کارشکنی کنند ولی تمام تلاش بر این بود تا این همایش به خوبی در همدان برگزار شود.

مولوی با بیان اینکه صورت خود را سیلی سرخ کردیم، عنوان کرد: در این همایش به دنبال کاسبی اقتصادی نبوده و  حاضر نبودیم پول ناهار شرکت‌کنندگان در مراسم را از آنها دریافت کنیم که چنین موردی قبول نشد.

سه نیروگاه خورشیدی در همدان ایجاد می‌شود

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینای همدان به عنوان شهر سبز پایدار معرفی شده است، گفت: ایجاد سه نیروگاه هر کدام با ظرفیت هفت مگاوات و حجم سرمایه‌گذاری ۸۰ ملیلیارد تومان توسط آلمانی‌ها در شهر همدان ایجاد می‌شود که این موضوعات حرکت در راستای شهر سبز پایدار است.

عضو شورای شهر همدان تاکید کرد: سال‌های گذشته ۹۸ درصد درآمدهای شهرداری همدان از محل صدور پروانه‌های ساختمانی، تغییر کاربری، تفکیک و افراز محقق می‌شد که این موضوع از دو سال گذشته تغییر پیدا کرده و شهرداری همدان با مشکلات درآمدی مواجه است به طوری که تاکنون ۲۰ درصد بودجه شهرداری همدان محقق شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان باید در راستای درآمدهای پایدار شهری حرکت کند که یکی از راه‌های رسیدن به آن جذب سرمایه‌گذار است، گفت: قرار بود کشور ژاپن به جای پول بلوکه شدن ایران تعدادی اتوبوس هیبریدی در احتیار ایران قرار دهد ولی پیگیری لازم از سوی مدیران شهرداری همدان برای گرفتن این اتوبوس‌ها صورت نگرفت.

عملیات اجرایی پیاده‌راه خیابان اکباتان اسفند ماه آغاز می‌شود

مولوی با اعلام اینکه عملیات اجرای پیاده‌راه‌سازی میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان اسفند ماه آغاز می‌شود، گفت: اجرای این طرح‌ها به نوعی در راستای شهر سبز پایدار بوده و امیدواریم سایر نهادها نیز در این راستا گام‌های اساسی بردارند.

رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان با بیان اینکه همدان عنوان کلانشهر را یدک می‌کشد اما از بودجه کلان شهری ریالی به همدان تخصیص نیافته استف گفتک در همدان ۵۴۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که در صورت تصویب همدان به عنوان مجموعه شهری می‌توان پروژه‌های مربوط به کلانشهرها از جمله قطار شهری را اجرایی کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار