رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
  • کد خبر : 5626
  • چاپ خبر : شیراز به دلیل مرکزیت سیاسی،اجتماعی درتحولات تاریخ معاصر ایران نقش عمده ای را ایفا کرده است

شیراز به دلیل مرکزیت سیاسی – اجتماعی حوزه وسیعی از جنوب کشور، همواره در جنبش های سیاسی تاریخی معاصر از جمله قیام تنباکو – انقلاب مشروطیت – جنبش ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی نقش عمده ای ایفا کرده است که حکایت از تاثیر این شهر به عنوان محوریت منطقه جنوب کشور در تحولات تاریخ معاصر ایران دارد

به گزارش شورانیوز از شیراز ، ابراهیم شعرا ، در دویست ودومین جلسه علنی شورای شهر شیراز باعرض تبریک سر آغاز سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران و شهروندان عزیز شیرازی و اعضای محترم شورای اسلامی شهر شیراز گفت : شیراز به دلیل مرکزیت سیاسی – اجتماعی حوزه وسیعی از جنوب کشور، همواره در جنبش های سیاسی تاریخی معاصر از جمله قیام  تنباکو – انقلاب مشروطیت – جنبش ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی نقش عمده ای ایفا کرده است که حکایت از تاثیر این شهر به عنوان محوریت منطقه جنوب کشور در تحولات تاریخ معاصر ایران دارد . لذا این شهر به عنوان یکی از پایگاه های عمده سیاست گذاری های فرهنگی رژیم پهلوی تعیین شده بود .
برگزاری یازده دوره جشن هنر از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ که وقیح ترین حرکات نمایشی را در ملاعام به منظور لطمه زدن به حیثیت و اخلاق جامعه به صحنه در آوردند.
همچنین برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله در پاسارگاد و تخت جمشید که برپایی رقاصی و میگساری و …. علنی توسط سران کشورها، نمونه ای از اسلام ستیزی و ترویج فساد اخلاقی جامعه بود که انقلابیون شیراز در رسوا نمودن رژیم با توزیع اعلامیه و نوارهای حضرت امام عده ای از مبارزین دستگیر و رنج زندانها و شکنجه را تحمل نمودند. در دوران مبارزات مردم ایران این شهر در برگزاری مراسم ، یادبود شهدای قم و تبریز و تشکیل جلسات و راهپیمائی های گسترده پیوسته پیشتاز بوده است.
۳۸ سال پیش مردم شیراز دومین شهری بودند که بعد از تهران انقلاب اسلامی در آن به ثمر نشست و تمام امور شهر بدست انقلابیون افتاد .
وی افزود شیراز از جمله شهر های ایران است که مردم ولایت مدار آن از شروع نهضت اسلامی حضرت امام تا به ثمر رسیدن آن به رهبری عالمان متعهد و مبارز دینی از جمله مرحوم حضرت آیت الله محلاتی و شهید آیت الله دستغیب به ایفای نقش پرداخته و در طول تاریخ همواره در صف نخستین مبارزه علیه استبداد و استعمار در کنار روحانیت بوده اند که بدلیل فعالیت های گسترده مردم خداجوی این دیار علیه حکومت طاغوت مستوجب حکومت نظامی شد و در این راه قبل از انقلاب ۵۷ نفر شهید تقدیم انقلاب کرد  که ۵۲ نفر آنها در روز ۲۲ بهمن شهید و ۴۲۱ مجروح و جانباز شده و کثیری از آزادمردان در سیاه چالهای رژیم منحوس پهلوی شکنجه و مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.
فارسیان بر اساس اصول به ثمر رسیده انقلاب شکوهمند اسلامی یعنی با اعتقاد به مبانی اسلام و ارزش های آن و پیروی از رهبری های دائییانه حضرت امام با حضور یکپارچه همگام با ملت ایران با شعار استقلال ، آزادی – جمهوری اسلامی سیاست نه شرقی نه غربی را به جهانیان اثبات نمودند.
بعد از پیروزی انقلاب در جهت دستبابی به دستاوردهای انقلاب فارس آثار درخشانی را از خود نشان داد . گذشته از حضور در بنا نهادن ارکان های نظام از طریق آرا عمومی و شرکت در انتخابات ها نظیر رفراندوم نظام اسلامی با ۵/۹۹% آری به جمهوری اسلامی افتخار حمایت تاریخی از اسلامیت نظام را برای خود به ثبت رسانید و در سایر انتخابات حضور چشم گیر خود را به صحنه آورده است.
وی همچنین افزود : بعد از آن در دفاع مقدس با اهدای ۱۴۶۰۰ شهید و جانباز و آزادگان سرافراز حضور پر رنگ را در دفع دشمنان از مرز و بوم کشورمان ایفا کرده است. همچنین در کلیه همایشهای مردمی و راهپیمائی حضور دشمن شکن خود را اثبات کرده است.
با اتکا این مجاهدتها امروز ایران در جهان افتخار استقلال سیاسی و در منطقه خاورمیانه اقتدار انقلابی بی نظیر از خود به جای گذاشته نزدیک به چهار دهه توطئه های بزرگ داخلی و خارجی را پشت سر گذاشته و غائله های قومی و تروریستی ، جنگ تحمیلی و تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی و دهها تهدید و فشار را با اعتقاد و ایستادگی مردم خنثی ساخته و نظام مقتدرتر از گذشته در عرصه های داخلی و بین المللی حضور دارد .
جامعه ما در حال حاضر در کنار همه موقعیت ها و سرافرازی ها از بیکاری و رکود اقتصادی در رنج می باشد که باید با اتکا به همه ظرفیت های بالقوه و فرصت های موجود با اتکا به سیاست های ترسیمی مقام معظم رهبری و بخصوص اقتصاد مقاومتی مشکلات با همت دولتمردان و شورائیان و شهرداری مرتفع گردد. امروز انتظار همه انقلابیون و مبارزان این است که آثار و اسناد و عملکردهای باقی مانده از آن دوران همراه با تندیس انقلابیون و علمای شیراز نظیر خانه مشروطیت تبریز، موزه عبرت تهران، قم و اصفهان بایستی بصورت موزه و سالن نمایش فیلم برای گردشگران و جوانان و اندیشمندان شهر بمنظور آگاهی از پیشینه فارس و شیراز در پیروزی انقلاب و خدمات و ایثارگری علما و دانشجویان و دانشگاهیان، نظامیان و همافران و پیشکسوتان شهر و استان فارس در یک موزه اسناد در معرض دید همگان قرار گیرد. لذا در یکی از این خانه های تاریخی با همت شهرداری بایستی هرچه زودتر این موزه در حوزه معاونت فرهنگی افتتاح شود.
خداوند بزرگ همه ما را در حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب و تأمین رضایت مردم موفق بدارد و انشااله در جمعه ۲۲ بهمن شاهد حضور غرور آفرین مردمانمان همچون گذشته در راهپیمائی سالروز پیروزی انقلاب باشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار