رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
  • کد خبر : 5362
  • چاپ خبر : درصدد تصویب بودجه ای واقعی هستیم

بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان دومین بودجه از برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است که مراحل تدوین آن از ۲۵ شهریورماه سال جاری به مدت ۴ ماه به طول انجامید و در روز ۲۵ دی ماه تقدیم شورای شهر شد.

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، مبلغ بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان است که پیش بینی شده ۵۰۰ میلیارد تومان آن با فروش اوراق مشارکت در اختیار خط دوم قطار شهری اصفهان و ۲۵۰۰ میلیارد تومان در پروژه های عمرانی سطح شهر اصفهان هزینه شود.
فرایند تصویب بودجه در شورای اسلامی شهر تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت که در این راستا به منظور آگاهی از جزئیات بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان، گفتگویی را با “رضا امینی- رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان” انجام داده ایم؛ مشروح این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد:
تعریفی از بودجه برای شهروندان داشته باشید؟
تعریف علمی بودجه اختصاص منابع محدود به نیازهای نامحدود است، معمولاً برداشت مردم از بودجه، وجوه نقد و درآمدها است در حالی که توازن بین منابع و مصارف را بودجه می نامند.
برای بودجه ریزی باید از طریق ردیف های اعتباری، مقداری از منابع را کسب کرد و بر اساس اولویت بندی و ضرورت ها، ردیف های هزینه ای تعبیه و بر اساس محورهای علمی، کارشناسی، تخصصی و همچنین تجربه این فرایند تعریف می شود.
یکی از برنامه های فرادستی برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است که سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.
تحقق پذیری بودجه سال جاری و بودجه  ۵ سال گذشته که میانگین آن یکی از شاخص های دسترسی به بودجه تحقق پذیر می باشد، مد نظر شهرداری بوده است.
در واقع با رویکردها و راهبردهایی که همه ساله شورای اسلامی شهر به شهرداری اعلام می کند، ردیف های درآمدی و اعتباری و ردیف های هزینه ای پیش بینی می شود.
وضعیت بودجه سال جاری شهرداری اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟
در سال جاری اعتبارات شهرداری اصفهان به مبلغ ۲۶۵۰ میلیارد تومان تصویب شد که بر اساس میزان تحقق پذیری برآورد می کنیم به ۲۲۰۰ میلیارد تومان دسترسی پیدا کنیم.
از این رو برای سال ۹۶، شهرداری اصفهان بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی را به شورای شهر پیشنهاد کرد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم پیش بینی شده از طریق اوراق مشارکت و اسناد خزانه محقق شود اما بر اساس واقعیت های موجود، شورای شهر بر روی بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در حال بررسی است.
کارگروه های تخصصی اولیه بررسی بودجه در شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل یافته و از این هفته جلسات پی در پی تلفیق ابتدا به بررسی نحوه وصول درآمدهای سال ۹۵ می پردازد و پس از آن طرح های بالای یک میلیارد تومان شهرداری اصفهان بررسی می شود و در نهایت نحوه درآمدهای سال ۹۶ مورد بررسی قرار می گیرد.
درصدد هستیم تا پایان بهمن ماه سال جاری بودجه سال آینده شهرداری اصفهان را به تصویب برسانیم.
میزان بودجه های جاری و عمرانی سال ۹۶ شهرداری اصفهان مشخص شده است؟
بله، در سال جاری بر اساس بودجه ۲۶۵۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان که ۲۰۱۰ میلیارد تومان آن برای بخش عمرانی و ۶۴۰ میلیارد تومان به عنوان جاری و به روایتی دیگر ۷۶ درصد بودجه عمرانی و ۲۴ درصد هزینه های جاری پیش بینی شده بود، بر اساس واقعیت های موجود تحقق ۶۹ درصدی در بخش عمرانی و ۳۱ درصدی در بخش هزینه های جاری را خواهیم داشت.
برای سال ۹۶ نسبت اعتبارات عمرانی و جاری ۷۰ به ۳۰ اعلام شده است، یعنی ۷۰ درصد اعتبارات معادل ۱۷۵۰ میلیارد تومان عمرانی و ۳۰ درصد معادل ۷۵۰ میلیارد تومان برای بخش جاری پیش بینی شده که امیدواریم با تصویب بودجه واقعی بدون فشار به مردم، مسیر هزینه کرد شهرداری در سال آینده را تعیین کنیم.
در سال آینده برای مقابله با آلودگی هوا هم اعتباری پیش بینی شده است؟
موضوع آلودگی هوا مسأله جدایی از سایر مسائل شهری نیست و عوامل متعددی می تواند باعث آلودگی هوا شود.
از جمله مواردی که می تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، تکمیل قطار شهری، پیاده راه کردن بعضی از محورهای تردد، افزایش مسیرهای دوچرخه سواری ، افزایش سرانه فضای سبز و ایستگاهای سنجش آلودگی هوا و بسیاری از این گونه موارد است.
بنابراین از مجموع ۱۵۶۰ میلیارد تومان اعتباری که در چهار بخش حمل و نقل، خدمات شهری، فرهنگی و شهرسازی پیش بینی شده است، بیشترین سهم به موضوع حمل و نقل و محیط زیست اختصاص یافته که نزدیک ۹۰۰ میلیارد تومان است.
راه اندازی حلقه چهارم ترافیکی اصفهان که مردم منتظر گشایش آن هستند، چه زمانی محقق می شود؟
حلقه چهارم ترافیکی یا همان حلقه حفاظتی شهر اصفهان بیش از ۱۰ شهر اصفهان را در مسیر خود دارد و بر اساس برآوردها نیازمند ارقامی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای تحقق است که از توان یک شهرداری یا مجموعه شهرداری های شهرهای اطراف اصفهان هم خارج است.
هر ساله شهرداری اصفهان ردیفی را در حد توان خود پیش بینی می کند تا در مسیر محدوده جغرافیای شهر اصفهان هزینه شود و مراحل آزادسازی پروژه پیش رود.
مدیریت حلقه حفاظتی شهر اصفهان تشکیل یافته و مقرر شده همه شهرداری های در مسیر این حلقه حفاظتی، در سال آینده ردیف هایی پیش بینی کنند تا در مقاطع مختلف با استفاده از ظرفیت های حاشیه ای این حلقه حفاظتی، برای سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه ای فراهم شودکه هم از منابع شهر برای آزادسازی مسیر کمتر استفاده شود و هم تحقق پذیر باشد.
در بودجه پیشنهادی شهرداری اصفهان نیز ارقامی پیشنهاد شده تا از سال آینده مسیر حلقه حفاظتی از بلوار فرزانگان به سمت شهید اردستانی در شمال شرق اصفهان در اولویت قرار گیرد.
طول کل مسیر حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان حدود ۷۴ کیلومتر و عرض ۱۲۰ متر است که باید با مشارکت بخش های مختلف و نظارت امور عمرانی استانداری زمینه تحقق آن فراهم شود.
۰۹۱۳۴/۱۱۵/۱۵
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews

 

کد مطلب: ۲۶۷۵۸۹
عناوین منتخب
عناوین مرتبط

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار