رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May
  • شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۹
  • کد خبر : 5230
  • چاپ خبر : بدهی ۱۴۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری همدان

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه دولت به شهرداری همدان ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد گفت: قوانین مدیریت شهری به‌روز نیستند و باید شفاف سازی و به‌روز رسانی با همت نمایندگان انجام گیرد.

به گزارش شورانیوز از همدان، رضا میرزایی در جلسه فوق‌العاده صحن شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به جلساتی  اعضای شورای اسلامی شهر همدان با مجمع نمایندگان استان همدان، اظهار داشت: هدف از این جلسات، برقراری تعامل بین منتخبین مردم در مجلس و شورای اسلامی و شورای شهر است تا بتوان گام‌های مؤثری در توسعه شهر برداشت.

وی برخی درآمدهای شهرداری را که به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و نیز موضوع ارزش افزوده را محور این جلسه برشمرد و افزود: ما تلاش می‌کنیم از پیگیری دو موضوع مذکور درآمدهای بیشتری برای شهرداری ایجاد شود و لازم است نمایندگان مجلس هم در موضوع جذب اعتبارات مشارکت و تعامل بیشتری با ما داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نمایندگان استان قم توانسته‌اند حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای منابع مالی مدیریت شهری قم اعتبار جذب کنند عنوان کرد: تا ۱۵ الی ۲۰ سال قبل دولت اعتباراتی برای تأمین منابع مالی شهرداری درنظر می‌گرفت اما در حال حاضر هیچ  اعتبار دولتی برای کمک به شهرداری‌ها لحاظ نمی‌شود و حتی درآمدهای خود شهرداری هم به حساب خزانه دولت واریز شده و بعد برای تخصیص به شهرداری مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد که لازم است نمایندگان در این موضوع حرکتی جدی آغاز کنند.

وی افزود: متأسفانه دولت و مدیران دولتی در بسیاری از مسائل مدیریتی شهر ورود می‌کنند و به جای شورای شهر که پارلمان محلی و محل تجمیع نظرات منتخبین مردم است تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان به دیدار اعضای شورای شهر همدان با اعضای شورای عالی استان‌ها اشاره و بیان کرد: موضوعی که در شورای عالی استان‌ها مورد توجه قرار گرفت این بود که درآمدهای شهرداری در خود شهرداری هزینه شده و به حساب خزانه واریز نشود و یا اگر قرار است واریز به همین منوال ادامه داشته باشد پانزدهم هرماه تخصیص اعتبار شهرداری‌ها به صورت منظم دنبال شود و این قانون نیازمند بازنگری و کارشناسی مجدد است.

وی افزود: درآمدهای شهرداری جزء درآمدهای دولتی نیست بنابراین به‌نظر نمی‌رسد اصلا لزومی برای واریز به خزانه وجود داشته باشد و در ۴ سال گذشته هم مداوم درخواست داشته‌ایم میزان واریزی به دولت، میزان دریافتی و کوتاهی یا قصور در هر مورد شفاف‌سازی شود که متأسفانه چنین نیست.

وزارت راه و شهرسازی در ساخت پل شهید همدانی ورود کند

میرزایی با بیان اینکه پل شهید قهاری از جمله پروژه‌هایی بود که باید توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شد گفت: این پل محور تردد سه استان غرب کشور است که شهرداری همدان آن را تقبل کرد و با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان به پایان رساند، در حال حاضر پل شهید همدانی هم همین شرایط را داراست و وزارت راه و شهرسازی باید در این موضوع ورود کند.

وی عنوان کرد: بیش از ۲ هزار متر از رودخانه‌ در شهر وجود دارد که مدیریت آن هزینه سنگینی بر دوش شهرداری همدان گذاشته است و این موضوع در فضای رکود درآمدی شهرداری مشکلاتی به همراه دارد از این رو انتظار می‌رود نمایندگان در جذب منابع ملی برای موضوعات مذکور اقدام کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان در ادامه به موضوع به‌روز نبودن قوانین مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: برخی از قوانین مدیریت شهری بیش از نیم قرن از عمر تصویبشان می‌گذرد و کابرد به روز ندارند که باید شفاف سازی و به‌روز رسانی با همت نمایندگان انجام گیرد.

وی گریزی هم به مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی داشت و بیان کرد: متأسفانه در ردیف اعتبارات دولتی دستگاه‌ها برای مطالبات مدیریت شهری از دستگاه مذکور بودجه‌ای درنظر گرفته نمی‌شود و شهرداری غالبا به دلیل  نبود اعتبارات خاص در این موضوع و گاهی هم به علت مداخله مدیران ارشد استان با مشکلاتی در وصول مطالبات مواجه می‌شود به همین دلیل انتظار می‌رود اعتبارات خاص در این موضوع در مجلس تصویب شود.

در ادامه این جلسه عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه دولت به شهرداری همدان ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون هرسال بودجه مدیریت شهری کاهش داشته و عملکرد شهرداری نسبت به سال قبل خود کمتر بوده است که بخشی از آن مربوط به مطالبات شهرداری از دولت است و جای سئوال دارد که چه زمانی وصول خواهد شد؟

حسین قراباغی با تأکید بر اینکه با تداوم این رویه به‌زودی ورشکستگی اغلب شهرداری‌ها را شاهد خواهیم بود گفت: در سالهای آتی و با وجود بودجه‌های سنواتی دیگر اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر را نخواهیم دید چراکه همین امروز هم شهرداری در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار