رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
  • شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳
  • کد خبر : 5206
  • چاپ خبر : بی توجهی به هشدارهای شورای شهر اصفهان درباره ساختمان هایی با عمر بیش از ۴۰ سال

برای ایمنی شهرها و همچنین محیط های کسب و کار، بازنگری در برخی از قوانین و مدیریت شهری یک ضرورت است تا دیگر شاهد حوادث تلخی مانند ساختمان پلاسکو درهیچ نقطه ای از کشور نباشیم.

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، در مهرماه امسال بود که معاون وقت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشور اعلام کرد  ۲۰۶ هزار و ۶۰۴  گزارش به ادارات وزارت کار مبنی بر ناایمن بودن کارگاه‌ها در شهرهای بزرگ ارائه شده است.
این موضوع دست مایه ای برای پرداختن به مسایل ایمنی شهری و با نگاه ویژه به حادثه ساختمان پلاسکو شده است.
حادثه پلاسکو در حالی به وقوع پیوست که گفته می شود پیش از حادثه حداقل ۳۰ تذکر به هیئت مدیره این ساختمان از سوی نهادهای ذیربط ارسال شده بود که به هیچ یک از آنها ترتیب اثر داده نشده است.
در واقع باید این اصل را بپذیریم که هر کس مطابق با قانون و در حیطه اختیارات و وظایف خود پاسخگو باشد همه چیز به خوب می تواند اداره شود.
این هفته “رضا امینی- رییس شورای اسلامی شهر اصفهان” میهمان برنامه تلویزیونی “بازتاب” بود تا درباره ایمن سازی ساختمان های شهر اصفهان گزارشی ارایه و به سؤالات مطرح شده در این رابطه پاسخ دهد.
مشروح گفتگوی این هفته برنامه بازتاب در ادامه از نظرتان می گذرد:
در حوزه اختیارات شهرداری چه اتفاق هایی می تواند برای ایمن سازی فضای شهری بیفتد؟
قانون و مراجع بالادست شهرداری و شورای اسلامی شهر اعتباری را بر اساس آنچه که تحقق پذیری و تبعات اجتماعی آن معقول باشد، تنظیم می کنند تا شهر با کیفیت اداره شود.
این منابع که نامحدود نیست و تعریف بودجه هم اختصاص منابع محدود به نیازهای نامحدود است، باید برای تخصیص بودجه اولویت بندی شود.
خواسته های نامحدود مردم ، محدودیت های قانونی، اقتضاعات شهر از دیدگاههای مختلف و قدرت اقتصادی شهر که متأسفانه تاکید بر درآمدهای مردمی و تراکم است و پاشنه آشیل اداره شهرها می باشد، باعث می شود برنامه ها اولویت بندی و سپس اجرایی شوند.
باید شهر را به نحوی اداره کرد که کاهش کیفیت پیدا نکند و برای شهروندان ایجاد فضای سالم برای زندگی داشته باشیم.
باید مدیران، اقشار مختلف مردم و بخش خصوصی به سهم خود برای کاهش خطرات مشارکت کنند زیرا این اقدامات می تواند ستاد بحران را تقویت کند.
آیا از اختصاص بودجه ای که شهرداری برای طرح هایی که ضرورت مدیریت های قبل از بحران را در بر می گیرد ، راضی هستید؟
خیر، راضی نیستیم و نه می توانیم راضی باشیم چون منابع محدود است.
شرایط درآمدی ما این است که به عنوان مثال یک اتوبوس برای شهر در گذشته با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می شد که از این مبلغ ۱۷٫۵ میلیون تومان را شهرداری و مابقی را دولت پرداخت می کرد، اما این در حالی است که در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس را به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان خریداری می کنیم اما دولت هیچ ریالی به شهرداری ها کمک نمی کند.
۵ سال است که یارانه بلیط شهرداری ها از سوی دولت قطع شده است و در واقع منابعی که باید صرف پیشگیری از بحران منابع شود، به سمت و سوی رفع مشکلات حمل و نقل عمومی شهر می رود و ما محدودیت منابع پیدا می کنیم.
در افکار عمومی اینگونه تلقی می شود که خیلی از بودجه هایی که باید به پیشگیری از حوادث و بحران ها اختصاص پیدا کند، صرف امور روزمره می شود، آیا اینگونه است؟
خیر، بی شک این گونه تفکرات به دلیل کمبود فضای اطلاع رسانی اتفاق افتاده است.
اما شواهد نشان می دهد فضای اطلاع رسانی شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان خیلی بیشتر از حد نیاز شهر، اتفاق می افتد!
منظور من فضای رسانه ای نیست بلکه محدودیت فضای اطلاع رسانی است، فضای اطلاع رسانی همان وقت مدیر، تطبیق فعالیت های رسانه با مدیر، زمان برای فضای اطلاع رسانی و استفاده از رسانه ها و تنوع در موضوعاتی که برای مخاطب کشش خواندن آنها وجود داشته باشد، است.
این موارد باعث می شود که شهروندان فکر کنند مسؤلان در مقابل بحران کم توجه و یا حتی بی توجه هستند در حالی که به هیچ عنوان اینگونه نیست.
در کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر اصفهان، ستاد بحران استان و ستاد بحران شهرداری جلسات مکرری ماهیانه برگزار می شود اما وقتی حوادثی مثل ساختمان پلاسکو اتفاق می افتد، حساسیت های اجتماعی افزایش می یابد و همه مطالبه ها به سمت و سویی می رود که چه کنیم دیگر اینگونه اتفاق ها رخ ندهد.
به نظر من اگر چه وسعت این اتفاق بسیار بالا بود اما هشداری بود به مسؤلان که اگر در شهری مثل تهران زلزله اتفاق بیفتد، فاجعه انسانی تاریخی خواهد بود.
اصفهان معین تهران است اما همه کشور بسیج شده اند تا این حادثه ساماندهی شود ولی متأسفانه شاهد هستیم که  هنوز به طور کامل پیکر شهدای آتش نشان از زیر آوارها خارج نشده است .
طبیعی است که برای ما آستانه تحمل خسارت در آسیب ها اندک است وعوامل مختلفی هم دارد؛ اگر رسانه بخواهد رسالت خود را انجام دهد به صورت مقطعی نمی شود و پدافند غیرعامل ، بافت های فرسوده، قوانین و ضوابط فرادست، دخیل است.
در حال حاضر چند ساختمان در شهر اصفهان وجود دارد که بیش از ۴۰ سال از عمر ساخت آنها می گذرد، تاکنون شورای اسلامی شهر چندین بار تذکرات خود را اعلام کرده اما بی توجهی ها به این تذکران ادامه داد و قطعاً اگر یک واحد صنفی را تعطیل کنیم اعتراض بسیاری از مسؤلان شنیده می شود و تنها هنگام وقوع حوادث است که متصدیان مربوطه افسوس می خورند که ای کاش به تذکرات داده شده، اعتنا می کردیم.
در حال حاضر بافت نوین شهری اصفهان را چقدر متناسب با بافتی که برای اصفهان در نظر گرفته می شد، می دانید؟
شهر اصفهان برای جمعیت ۱٫۳ میلیون نفری پیش بینی شده و طرح های جامع تفصیلی، طرح هادی و طرح بازنگری به گونه ای تعبیه شده که ظرفیت ۱٫۳ میلیون نفر جمعیت را داشته باشد، اما بر اساس سیاست های جمعیتی و افزایش جاذبه برای مهاجرت به اصفهان ، شاهد پذیرش بیش از ۲ میلیون نفر در این شهر هستیم.
اصفهان در حوزه طرح های تفصیلی مزیتی نسبت به سایر شهرها دارد و آن این است که تناسب بین عرض معبر و ارتفاعات باعث کاهش دغدغه ها می شود.
کارشناسان حوزه شهرسازی هم معتقدند کالبد شهر اصفهان به شکل کاسه ای دیده شده است، یعنی در مرکز شهر باید ارتفاعات به دلیل رعایت حریم میراث فرهنگی کم باشد و هر چه به سمت حاشیه پیش می رود ارتفاعات می تواند افزایش یابد.
تراکم مبنایی هم برای شهر اصفهان تا ۳۶۰ درصد دیده شده است یعنی از هر ساختمان ۶۰ درصد ساخت و مابقی به مشاعات وفضای سبز اختصاص یافته و اجرا شده است.
پس این آسمان خراش هایی که در اصفهان می بینیم، چیست؟
عرض معبر این آسمان خراش ها کفایت می کند، در واقع سطح اشغال زمین کم شده و به ارتفاع اضافه شده است؛ البته من اینها را تأیید نمی کنم زیرا به ارتفاع در ساخت و ساز شهری اعتقادی ندارم.
بسیاری از همین آسمان خراش ها هنوز پایان کار ندارند اما شهروندان در واحدهای آن ساکن شده اند!
بله، متأسفانه همینطور است.
ما اتفاق های عجیبی را هم در این ساختمان ها مشاهده می کنیم اما اگرهر دستگاهی حتی متولیان ساخت و ساز که همان بخش خصوصی هستند، به تعهدات خودشان عمل نکنند، زمینه وقوع حادثه را می توانند تقویت کنند.
بسیار از طبقات فوقانی غیر مجاز برخی ساختمان هایی که در شهر ساخته می شود با پرداخت جریمه، قانونی و به مرحله ساخت می رسد، چرا این اتفاق می افتد؟
من این مورد را تکذیب می کنم زیرا اگر قرار باشد یک طبقه ساختمانی به صورت خلاف ساخته شود و مراحل  قانونی آن طی نشود، هیچ مبنایی برای اداره شهرنخواهیم داشت.
اگر اینگونه طبقات ساخته شود درکمیسیون ماده صد شهرداری رأی بر تخریب آنها صادر می شود و نمونه های برخورد قانونی با اینگونه خلاف سازی ها هم وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار