رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
  • پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
  • کد خبر : 5149
  • چاپ خبر : اقتدار کلان شهرها راهکار تحقق حاکمیت مطلوب است

شهردار اصفهان ضمن اشاره به نقش موثر مراکز پژوهشی برای تحقق اقتدار شهری گفت: منابع خدادادی، قدرت های اکتسابی و توانایی گفتمان سازی سه عامل موثر برای تحقق اقتدار شهری هستند که در این میان مراکز پژوهشی نقش پررنگ و موثری در گفتمان سازی ایفا می کنند.

به گزارش شورانیوز از تبریز ، مهدی جمالی نژاد در نشست شورای پژوهشی مراکز پژوهشی شوراهای اسلامی کلان شهر ها و مراکز استانها اظهار کرد: مراکز پژوهشی محور تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند.
وی ادامه داد: در حاکمیت نوین شهرها به واژگان مختلفی بر می خوریم که با توجه به آنها می توان حکمرانی خوب شهر را محقق کرد.
شهردار اصفهان با اشاره به شاخص های رسیدن به حکومت مطلوب شهر عنوان کرد: واژگانی مانند شهروند مداری، انعطاف پذیری، تاب آوری، شفافیت پاسخگویی، کارایی، اثربخشی، مدیریت دانش و مشارکت از جمله شاخصه هایی هستند که در صورت تحقق آن ها  به طور حتم حاکمیت مطلوب شهری هم به دست می آید.
وی معتقد است: یکی دیگر از موضوعات مهم برای تحقق حاکمیت مطلوب، اقتدار کلان شهرها است که  اگر مسأله مهم وجود نداشته باشد هیچ سازمانی نمی تواند اهداف خود را محقق کند.
جمالی نژاد استفاده از منابع خدادای را اولین عامل موثر در تحقق اقتدار کلان شهرها دانست و گفت: اگر  کشوری از لحاظ منابع زیرزمینی، فرهنگ و تاریخ غنی باشد به خوبی می تواند در این مسیر گام بردارد البته قدرت های اکتسابی مانند توان نظامی، موشکی، سایبری و علوم نوین و توانایی قدرت گفتمانی و گفتمان سازی از دیگر عوامل مهم این موضوع هستند.
وی با تاکید بر اینکه گفتمان سازی مناسب در شهرها از دو عامل دیگر به مراتب مهم تر است، عنوان کرد: اگر کشوری بخواهد از دو عامل دیگر به خوبی بهره ببرد باید سومین عامل را نیز داشته باشد.
شهردار اصفهان در ادامه یادآورشد: کشور ژاپن دو عامل اول برای کسب اقتدار را داشت ولی به دلیل ضعف در عامل سوم به هیچ کدام نرسید اما ایران پس از انقلاب به دلیل گفتمان قوی و مستدل توانسته کشورهای دیگر را نیز تحت الشعاع قرار دهد.
وی اضافه کرد: برای اینکه بخواهیم کلان شهری را به خوبی اداره کنیم باید از قدرت گفتمان سازی خوبی برخوردار باشیم.
جمالی نژاد با تاکید بر نقش بسیار پر رنگ مراکز پژوهشی در این گفتمان سازی خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه، زمانی شهرداری ها را به یک نهاد خدمت رسان می شناختند در حالی که امروز شهرداری را یک نهاد فرهنگی هم می شناسند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار