رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر : 5120
  • چاپ خبر : تصویب آیین نامه ساماندهی مشاغل ساختمانی نقطه عطفی برای مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر بخواهیم با مسأله ساماندهی مشاغل ساختمانی واقع بینانه برخورد کنیم مادامی که یک تحول اساسی در این حوزه صورت نگرفته و هزینه متناسب آن پرداخت نشود نتیجه ای نخواهیم گرفت.

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، پیش از ظهر امروز نشست بررسی احداث شهرک مشاغل ساختمانی با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، معاون شهردار اصفهان، اعضای نظام مهندسی و برخی اعضای اتحادیه های مرتبط با صنعت ساختمان، در سالن شورای شهر اصفهان برگزار شد.
رضا امینی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور در این نشست اظهار کرد: اگرچه بر اساس قانون، ساماندهی مشاغل شهری بر عهده مدیریت شهری گذاشته شده اما اگر بخواهیم با روح این مسأله واقع بینانه برخورد کنیم مادامی که یک تحول اساسی در این حوزه صورت نگرفته و هزینه متناسب آن پرداخت نشود، نتیجه ای نخواهیم گرفت.
وی ادامه داد: براساس شواهد فعلی، ۱۱ بیمارستان در منطقه یک، سنگ بری ها در منطقه ۲، مجموعه ای از مشاغل از جمله طلاسازها، فروشندگان تلفن همراه، موکت و وسایل لوکس در منطقه ۳، بافندگان در منطقه ۴، مجموعه های نظامی و پادگان ها در منطقه ۵، اراضی کشاورزی و دامپروری در منطقه ۷ و ۸، گلخانه ها در منطقه ۹، اوراقچی ها در منطقه ۱۰، فروشندگان مبل در منطقه ۱۱ و بخش دیگری از سنگبری ها وضعیت فعلی پراکندگی مشاغل را در اصفهان نشان می دهند.
وی در ادامه از وجود ۱۷۰ هزار واحد صنفی فعال در شهر خبر داد و گفت: با توجه به شرایط فعلی حتی تهاتر و ساماندهی ۱۰ هزار واحد صنفی کار بسیار سختی است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تنوع مشاغل ساختمانی بیان کرد: بعید به نظر می رسد که مشاغل فعال در بخش نازک کاری ساخت و سازها پس از احداث شهرک مشاغل ساختمانی به آنجا نقل مکان کنند اما انتقال مشاغل مرتبط با سفت کاری ساختمان ها ممکن به نظر می رسد به همین دلیل باید مرحله به مرحله پیش رفت.
وی یادآور شد: باید کارگروهی با حضور صاحب نظران این عرصه تشکیل شود تا از بروز آسیب های اجتماعی پیشگیری کرد.
امینی با تاکید براینکه درسال های اخیر باتوجه به ارتقاء سطح ارائه خدمات از سوی مدیریت شهری به شهروندان، انتظارات آنان به مراتب افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در ایجاد شهرک های مشاغل شهری، خود مردم باید پیش قدم شوند چراکه بسیاری از اقدامات همچون احداث فرهنگسرا و ورزشگاه نیز در حیطه وظایف مدیریت شهری نیست.

تصویب آیین نامه ساماندهی مشاغل شهری نقطه عطفی برای مدیریت شهری
عبدالرسول جان نثاری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، یکی از رویکردهای مدیریت شهری را ایجاد شهرک های موضوعی در حوزه ساماندهی مشاغل شهری عنوان کرد و گفت: تا به حال شهرک مبل با حضور مشارکت کنندگان وارد مراحل اجرایی خود شده و ایجاد شهرکی برای طلاسازهای اصفهان نیز در دستور کار مدیریت شهری است.
وی ادامه داد: فروشگاه های خودرو نیز از جمله مشاغل دیگری هستند که هرچه زودتر باید ساماندهی شوند چراکه مشکلات عدیده ای برای شهروندان به خصوص ساکنان محدوده بزرگراه چمران ایجاد کرده اند.
این عضو شورا، تصویب آیین نامه ساماندهی مشاغل شهری را نقطه عطفی برای مدیریت شهری دانست و تاکید کرد: ناهماهنگی ها بین شغل ها، وجود بافت های پیچیده در شهر، کارخانه های وسیع و گسترده و شرکت های دانش بنیان به عنوان مجموعه های نوپا در این عرصه، از جمله شاخصه هایی هستند که در جانمایی مشاغل شهری باید به آنان توجه کرد.
به گفته وی صنعت ساختمان نیز از مشاغل پرمخاطبی است که مجموعه های اقتصادی متفاوت و زیادی را در خود جای داده است به همین دلیل باید به تنوع سلیقه مطالبه کنندگان، رقابت سبک های نوین ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان در این حوزه توجه ویژه ای داشت و مکان مناسبی برای تجمع این مشاغل فراهم شود.
جان نثاری با اشاره به اینکه در مباحث استفاده از فناوری های نوین یک دهه است که به شعار بسنده کرده ایم خاطر نشان کرد: چه اشکالی دارد که بخشی از عملیات های عمرانی موفق در دیگر کشورها را الگو برداری کنیم، البته در این حوزه نقش بخش خصوصی پر رنگ تر است اگرچه مدیریت شهری نیز با نگاه حمایتی خود از این مباحث پشتیبانی خواهد کرد.
قبل از ساخت شهرک مشاغل باید از میزان مشارکت و حضور مردم مطلع شد
در ادامه این نشست احمد شریعتی نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: بهتر است که هر چه سریع تر مکانی واحد برای این مشاغل تهیه شود؛ با ساخت این مکان برنامه ریزی های زمانی، کنترل و نظارت هم به صورت بهتری دنبال می شود.
وی گفت: در صورتی که بخواهیم این مکان را بسازیم باید ابتدا ارزیابی از میزان مشارکت مردم برای ساخت و حضور در این مکان داشته باشیم و سپس ساخت این مکان را انجام دهیم؛ همچنین مکان مورد نظر باید از نظر دسترسی های محلی در موقعیت خوبی قرار داشته باشد.
ساخت مکانی جدید از همه لحاظ مثبت است
در قسمت دیگری از این نشست اصغر آذربایجانی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: علی رغم ۱۲ سال پیگیری موضوع ساماندهی مشاغل ساختمانی به یک جمع بندی نهایی نرسیده است.
وی معتقد است که فعالیت های بیشتری برای این مهم باید صورت گیرد چرا که ساخت شهرک مشاغل، امور مردم را تسهیل می کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با ساخت مکانی واحد برای هر شغلی، هم می توان حجم ارباب رجوع را کنترل کرد و هم می توان مزاحمت برخی از مشاغل را از شهر دور کرد.
آذربایجانی با اشاره به اینکه در برخی از این واحد های صنعتی موارد ایمنی و پدافندی هم رعایت نشده است گفت: با ساخت مکانی جدید برای این مشاغل، موضوع پدافند غیرعامل هم باید مدنظر قرار گیرد؛ همچنین ساخت یک مکان واحد باعث می شود که صادرات محصولات هم روند بهتری را داشته باشد؛ علاوه بر آن از این فرصت باید برای احیاء بافت های فرسوده استفاده کرد.

کاهش عوارض مشاغل ساختمانی و امنیت شعلی با ساخت مکان جدید ممکن خواهد شد
در بخشی دیگر از این نشست غلامحسین صادقیان رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در دوره چهارم شورای شهر توجه ویژه ای به ساماندهی مشاغل شهری شده است؛ همین مسئله باعث خواهد شد علاوه بر رفع مطلوب نیاز های مردم، امنیت شغلی هم فراهم شود.
وی افزود: با ساخت مکانی جدید برای مشاغل ساختمانی، عوارض این مشاغل هم به حداقل خواهد رسید.
باید به سمت استفاده از فناوری های نوین ساخت و ساز حرکت کنیم
همچنین در ادامه سید کریم داوودی نائب رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: احداث مکانی واحد برای مشاغل ساختمانی باید به سرعت انجام شود.
وی اذعان کرد: ۴۰ سال است که صنعت ساختمان در کشور ما تغییر جدی نداشته است؛ در شهر “پراک در جمهوری چک” مردم نوع ساختمان خود را سفارش می دهند و پس از تنها سه ماه ساختمان خود را دریافت می کنند.
نائب رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این درحالی است که در ایران یک ساختمان هنوز با بلوک های سیمانی ساخته می شود و متقاضی باید چندین سال منتظر ساخت خانه خود باشد.
داوودی اضافه کرد: لازم است که برای ساخت مکان های جدید از مواد سبک و پیشرفته بهره گیری شود که با این کار علاوه بر ساخت سریع مکانها، اقتصاد در شاخه های جدید خود رونق می گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار