رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۷ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 15 May
  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
  • کد خبر : 4496
  • چاپ خبر : طرح بازسازی میدان شهدا کرمان بررسی شد

نشست شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته با حضور رئیس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش شورانیوز ازکرمان، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای جلسه‌ ضمن تشکر از شهردار و مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی کرمان به‌دلیل حضور فعال در نمایشگاه حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران گفت: اقدامات سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری کرمان به‌خصوص تعبیه‌ی کولر آبی در اتوبوس‌ها و بازسازی اتوبوس‌ها در این نمایشگاه مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
علی‌اکبر مشرفی افزود: معاون وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها هم از غرفه‌ی استان کرمان بازدید داشته و از وضعیت و اقدامات سازمان اتوبوس‌رانی کرمان ابراز رضایت داشتند که جا دارد از شهردار و مدیریت سازمان اتوبو‌س‌رانی شهرداری تشکر کنیم.
وی با اشاره به این‌که موضوع طرح جدید بازسازی میدان بزرگ شهدا در دستور کار این جلسه است، گفت: برای میدان شهدا (مشتاقیه) طراحی‌های مختلفی انجام شد که مورد نقد قرار گرفت؛ امروز با توجه به کم و کاستی طراحی‌های قدیم، طراحی جدیدی ارایه می‌شود.
در ادامه‌ی جلسه، مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور آمودان که طرح جدید بازسازی میدان شهدا را تهیه کرده بود، به تشریح جزئیات این طرح پرداخت.
کوروش افضلی با بیان این‌که طرح بازسازی میدان شهدا، طرح سنگین و بزرگی است، افزود: این میدان را نمی‌توان از شهر تاریخی کرمان جدا کرد؛ بخشی از محور گردشگری شهر کرمان، میدان توحید (ارگ) و بخش دیگر مسجد جامع و میدان شهداست.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک کوریدور شهری و فضای انسانی را ایجاد کنیم که علاوه بر ایجاد فضای انسانی و تجاری مناسب، زیبایی مسیر را هم حفظ کند، باید تغییراتی در وضعیت موجود که فرسودگی شدیدی دارد، ایجاد کنیم.
افضلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، میدان شهدا در ساختار حرکتی و ارتباطی شهر یک مقصد ارتباطی است و اگر بخواهیم تغییرش دهیم، باید اصلاحاتی در شبکه‌ی ارتباطی این بخش از شهر ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: اجرای این طرح، میدان شهدا را به یک میدان گردشگرپذیر و سرزنده برای پیاده‌مداری در میدان و فضاهای اطراف، تبدیل می‌کند.
این مهندس مشاور تصریح کرد: میدان شهدا براساس قوانین بالادستی، باید به یک سه‌راهی تبدیل می‌شد که این قانون معطل مانده است.
افضلی خاطرنشان کرد: در فرم معماری این میدان می‌توانیم به سردرها توجه کرده و به سردرها کارکرد دهیم؛ هم‌چنین از معماری زیر میدان استفاده کرده و از ارتباط با معماری‌های اطراف از جمله مشتاقیه، بازار و مسجد جامع استفاده کنیم.
این مهندس مشاور افزود: در زمینه‌ی دسترسی و کاربری، امنیت سواره و پیاده لحاظ شده و سعی شده کاربری‌های دور میدان به زیر میدان منتقل شوند و این اقدام باید به‌مرور زمان انجام شود؛ چراکه نمی‌توان به‌صورت قهری برخورد کرد.
افضلی بیان کرد: براساس این طرح، میدان شهدا باید در مواقع خاص و تجمع‌های مذهبی و سیاسی مختلف، پذیرای جمعیت زیاد مردم باشد.
وی با اشاره به این‌که در این طرح مسیر دسترسی به مسجد در میدان تعبیه شده است، افزود: مسجد جامع در محوریت میدان قرار گرفته و با بقیه‌ی میدان ارتباط برقرار می‌کند.
در ادامه، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: در طرح قبلی، تمام زیرزمین برداشته ‌شده و ساختمان روی میدان ساخته می‌شد.
مشرفی افزود: در طرح فعلی از دو هکتار زمین میدان شهدا و خیابان‌های اطراف، ۵۶۰۰ متر زیرزمین ساخته می‌شود که ۲۵۰۰ متر تجاری و مابقی با کاربری فرهنگی است.
وی با اشاره به این‌که شهرداری در حال حاضر حقوق عقب‌افتاده‌ی کارگران و بدهی به پیمانکاران دارد و اولویت با پرداخت حقوق و بدهی‌هاست، افزود: مهندس سیف‌الهی، معاون فنی عمرانی استاندار تعهد داده‌ که برای طرح میدان شهدا هیچ پرداختی از سوی شهرداری انجام نشود.
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: ۲۵۰۰ متر تجاری زیرزمین پیش‌فروش می‌شود و بار مالی طرح از این طریق تامین می‌شود.
مشرفی با بیان اینکه براساس این طرح، خیابان میرزارضا توسط یک پیاده‌رو به مشتاقیه متصل می‌شود، تاکید کرد: اجرای پروژه‌ی میدان شهدا هیچ بار مالی برای شهرداری نخواهد داشت.
وی یادآور شد: واحدهای زیرزمین طوری ساخته می‌شوند که به درخت‌های قدیمی و کهنِ میدان آسیبی نرسد و این درخت‌ها حفظ می‌شوند.
مشرفی بیان کرد: طرف قرارداد برای اجرای طرح میدان شهدا سازمان همیاری‌هاست؛ البته شهرداری پروانه‌ی ساختمان طرح را صادر می‌کند.
وی بار دیگر با تأکید بر این‌که شهرداری کرمان هیچ تعهدی در پرداخت هزینه‌ها نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: هزینه‌ی تخمینی طرح میدان شهدا، ۲۵ میلیارد تومان است.
شهردار کرمان نیز در ادامه‌ی این جلسه گفت: کوروش افضلی از اساتید بنام شهر است و تخصص‌ وی در زمینه‌ی بافت تاریخی است و در حال حاضر هم، پروژه‌ی مسیر فتحعلی‌شاهی را در دست اقدام دارد.
علی بابایی یادآور شد: شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج با اصل این طرح موافقت کرده‌اند.
وی بیان کرد: به‌خاطر مسئله‌ی آب‌های سطحی و زیرسطحی، نتوانستیم طرح زیرگذر را در این میدان اجرا کنیم و طرحی که توسط شرکت آمودان ارایه شد، مطابق با اسناد بالادستی و طرح تفضیلی شهر است.
شهردار کرمان افزود: اگر اعضای شورا در مورد اصل طرح موافقت داشته باشند، در مورد جزئیات و بودجه‌ی دقیق آن صحبت می‌کنیم.
در انتهای این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که تغییر در طرح میدان شهدا مورد توافق همه است، اما چگونگی آن مهم است، خاطرنشان کرد: همه‌ی اعضا تا هفته‌ی آینده این طرح را مطالعه کرده و نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان را جویا شوند تا هفته‌ی آینده رأی‌گیری مخفی در مورد این طرح انجام شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار