رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 8 May
  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
  • کد خبر : 4495
  • چاپ خبر : طرح پارکومتر در ۱۳۸ خیابان شهر اصفهان اجرا می شود/ ۵۰۰ اتوبوس جدید وارد شهر می شود

استقرار نظام شورایی در کشور ایران پس از انقلاب اسلامی چنان مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است که یک فصل و هشت اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شوراها اختصاص یافته است.

به گزارش شورانیوز به نقل از ایمنا، اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان با توجه به اعتماد مردم رویکردی نوین را در فعالیت های خود رقم زدند.
رویکرد اول و مثبت شامل حرکت به سمت توسعه و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی شهر اصفهان است و رویکرد دوم تلاش در جهت مقابله با چالش هایی از قبیل خشکسالی و خشک شدن آب زاینده رود، آلودگی هوای ناشی از فعالیت کارخانجات صنعتی، مهاجرت های بی رویه، بیکاری  و … است که تصمیم گیرندگان شهری را با مقوله ای پیچیده رو به رو ساخته است.
به منظور آگاهی از چگونگی برنامه ریزی ها برای داشتن اصفهانی شاداب تر همراه با هوای پاک و حمل و نقلی پویا ، گفتگویی را با “احمد شریعتی – نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان” انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:
تاکنون چه اقداماتی توسط مدیریت شهری اصفهان برای کاهش آلودگی هوای شهر انجام شده است؟
با توجه به اینکه یکی از اولویت های شهر اصفهان، آلودگی هوای شهر است که ریشه در گسترش مراکز صنعتی دارد، طی سالهای اخیر با پیگیری های مجدانه استاندار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان کمک بزرگی به مراکز صنعتی شد.
این مراکز با مصرف سوخت مازوت روزانه ۵۰۰ تن مواد مواد آلاینده را وارد هوای شهر اصفهان می کردند، اما با پیگیری های انجام شده سوخت این مراکز از مازوت به گاز تبدیل شد تا آسمان اصفهان در حد امکان از افزایش آلاینده ها در امان باشد.
برای کاهش آلودگی هوا راه اندازی مترو در دستور کار قرار گرفت که تا ۳ ماهه نخست سال آینده خط یک آن به طور کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.
اما نکته حائز اهمیت اینکه تردد روزانه ۸۵۰ هزار خودرو در شهر اصفهان ، یعنی ۳ برابر ظرفیت خیابان ها و معابر شهر ، باعث شده که خودروها سهم زیادی در آلودگی هوای شهر اصفهان داشته باشند؛ بی شک عدم استفاده از خودروهای شخصی تا حد امکان و استفاده هر چه بیشتر از حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.
امسال پویش مردمی ترافیک شهرداری اصفهان با شعار”هوای اصفهان را داریم” فعالیت خود را آغاز و طرح سه شنبه های بدون خودرو را با موفقیت اجرا کرد.
احیای دولتخانه صفوی بهترین مسیر پیاده راه سازی برخی از خیابان های شهر است، البته مسیر پیاده راه اصفهان از خیابان چهارباغ عباسی، میدان امام حسین(ع)، خیابان سپاه، میدان امام خمینی(ره) تا خیابان حافظ است که در این راستا پیاده راه شدن میدان امام خمینی(ره) با استقبال گسترده شهروندان روبرو شد در حالی که در ابتدا گمان می شد این اقدام حکایت از بی تدبیری دارد.
خیابان باغ گلدسته کمکی خیابان چهارباغ عباسی است به همین دلیل پیاده راه شدن چهارباغ عباسی هم مشکل ترافیکی را به وجود نیاورده است.
پیاده روی شهروندان سلامت آنها را افزایش و ترددها همراه با وسیله نقلیه را کاهش می دهد و این خود از آلودگی هوا و بار ترافیکی مرکز شهر می کاهد.
روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو در شهر اصفهان شماره گذاری می شود و اگر برای هر خودرو ۲۰ مترمربع فضای پارک فرض کنیم به این معناست که  ۸ هزار مترمربع باید به فضای ظرفیت پارکینگ های شهر اضافه شود ، از این رو اجرای طرح پارکومتر در ۱۳۸ خیابان شهر اصفهان تصویب شد که در گام اول در ۱۳ خیابان اصلی شهر اجرا و سپس در مابقی خیابان های مطرح شده عملیاتی می شود.
برای تقویت خطوط حمل و نقل عمومی چه برنامه ای در نظر گرفته شده است؟
در این فرصت نوید ارزشمندی را به شهروندان می دهم که برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در ابعاد ۱۲،۱۵ و ۱۸ متری به تدریج از یک ماه آینده وارد شبکه حمل و نقل شهر اصفهان می شود، این اتوبوس ها به لحاظ زیست محیطی بسیار پیشرفته و مطابق با استانداردهای یورو ۴، یورو ۵ و یورو ۶ هستند.
در حال حاضر در مسیر شمال به جنوب شهر اصفهان خط BRT فعال است اما تا یک ماه آینده مسیر شرق به غرب شهر اصفهان هم مجهز به BRT می شود که از مسیر سه راه صمدیه تا دانشگاه آزاد خوراسگان و روزهای تعطیل تا باغ رضوان فعال می شود.
میدان قدس تا میدان جمهوری و میدان جمهوری تا میدان استقلال ، میدان جمهوری تا میدان آزادی و مسیر شیخ بهایی تا درچه را تا شهریور ۹۶ راه اندازی خواهیم کرد و خط BRT از میدان قدس تا زینبیه و آیت الله غفاری سال آینده اجرا می شود.
برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان و ایجاد رغبت هر چه بیشتر برای استفاده از حمل و نقل عمومی، در صدد گسترش خطوط BRT در شهر اصفهان هستیم.
قرار بود مسیرهای دوچرخه سواری هم در شهر اصفهان افزایش یابد، این وعده محقق می شود؟
با تشکیل پویش مردمی ترافیک، توجه مردم برای دوچرخه سواری با استقبال بیشتری همراه شد، در حال حاضر همایش های متعدد پیاده روی و دوچرخه سواری خانوادگی و گروهی در حال برگزاری است.
البته مسیرهای دوچرخه سواری باید ایمن سازی شوند که در این راستا در حال حاضر اولین مسیر ایمن سازی شده برای دوچرخه سواری در کنار زاینده رود است.
مسیر رفت و برگشت پل شهرستان تا ناژوان، در هر دو سمت رودخانه مسیر دوچرخه سواری در حال احداث و ایمن سازی است.
مسیر چهارباغ عباسی تا میدان شهدا و از میدان شهدا تا پل خورزوق در حال آماده سازی است تا دوچرخه سواران در ایمنی کامل به سر ببرند.
در حال حاضر ۱۳۰ ایستگاه دوچرخه در شهر اصفهان فعال است که تعداد آنها باید به خصوص در مجاورت دبیرستان های پسرانه افزایش یابد.کیفی تر شدن دوچرخه ها هم در دستورکار قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار