رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
  • کد خبر : 3769
  • چاپ خبر : انعقاد ۷۰۵ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در شهر اصفهان

جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف همواره عاملی برجسته برای تداوم رشد اقتصادی هر شهری به شمار می رود.

به گزارش شورانیوز از اصفهان ، شهرداریها، یکی از نهادهای عمومی با توان مالی بالا و ظرفیت های متعدد هستند که قادرند با بهره گیری از تمامی قابلیت ها و ویژگی های آن شهر ظرف توسعه اقتصادی و شهری را انباشته ساخته و پیشبرد اهداف کلان شهر را میسر سازند.

شهرداری اصفهان سالهاست که در این مسیر گام بر می دارند اقبال و توجه اخیر شخص شهردار به این بخش و اقدامات راهبردی بی شمار در این حوزه  که می توان با بازگویی درست آن زمینه حضور و مشارکت سرمایه گذاران را فراهم کرد.
سید مرتضی حسام نژاد- قائم مقام شهردار در امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان نگاهی کلی به دستاوردها و برنامه های شهرداری اصفهان در این بخش دارد.
نحوه مشارکت ها با شهرداری اصفهان چگونه انجام می شود؟
نحوه مشارکت چند حالت دارد، در گذشته شهرداری بیشتر زمین و پروانه ساخت را به عنوان آورده خود تلقی می کرد و سرمایه گذاران طراحی و ساخت را انجام می دادند و در خاتمه محصول آماده، به فروش می رسید و سهم مشارکت ها مشخص یا بهره برداری مشترک انجام می شد.
به تازگی موارد جدیدی به این رویه اضافه کردیم به طوری که قراردادهای سه جانبه منعقد می شود و چنانچه شهروندان زمینی را در اختیار داشته باشند اما سرمایه لازم را در نداشته باشند، توافق نامه ای را با شهرداری تنظیم می کنند؛ سپس شهرداری پروانه و معرفی سرمایه گذار را به عنوان آورده خود تلقی می کند، زمین آورده مالک و یک سرمایه گذار هم طراحی و ساخت را انجام می دهد.
این اتفاق افق جدیدی در مشارکت های شهرداری است و در همین فرصت از کلیه مالکان که تمایل دارند سرمایه هایشان به جریان بیفتد، دعوت می کنم از این طریق ورود پیدا کنند.
همچنین در بخش بهره برداری برخی موارد را داریم، به عنوان مثال فضاهایی توسط شهرداری ایجاد شده و بهره برداری آن را توسط سرمایه گذاران و بخش خصوصی می توانیم به انجام برسانیم.
در بخش ایده و خلاقیت هم اگر توسط سرمایه گذاری ایده ای مطرح شود، امکان تحقق آن را فراهم می کنیم.
بخش دیگر اوراق مشارکت است که به صورت سالانه انجام می شود.
به نظر می رسد نکته مهمی که قابل اشاره است، مشارکت های اجتماع محور است و نمونه بارز آن در محله همت آباد برای اولین بار تجربه می شود.
در واقع با همکاری بخش های مختلفی همچون شهرداری منطقه ۶ شهرداری اصفهان، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، راه و شهرسازی، کمیسیون ماده ۵ و استانداری اصفهان این تجربه در حال تحقق است که یک تعاونی محلی تأسیس شده و افراد با آورده زمین و مالکیت خود شریک می شوند، کل منطقه تخریب و بازسازی می شود و بافتی به نام همت آباد از مشکل فرسودگی و همچنین معابر باریک و عدم دسترسی امکانات رهایی می یابد.
امیدوارم این تجربه هر چه سریعتر به نتیجه برسد چرا که راهکار خوبی برای کل شهر اصفهان است.
آورده های بخش خصوصی به جز ملکی و نقدی چه می تواند باشد؟
تخصص ، ایده و خلاقیت هم مطرح است ، کیفیت کار بخش خصوصی برای ما بسیار حائز اهمیت است.
دلسوزی ، دقت و وقت گذاری در انجام پروژه ها نیز بسیار مهم است ، بنابراین حُسن بهره برداری و تخصص سرمایه گذاران از مواردی است که مورد استقبال شهرداری قرار می گیرد.
سرمایه گذاران در چه بخش های تخصصی می توانند ورود پیدا کنند؟
ما نقش بخش خصوصی را در انجام پروژه ها مؤثر و مفید دیدیم، به نحوی که علاوه بر کارآیی و شرایط خوبی که دارد، رونق و برون رفتی از بن بست رکود را رقم زده است.
در شرایطی که در بسیاری از بخش ها رکود اقتصادی وجود دارد، در بخش سرمایه گذاری و مشارکت ها رونق و استقبال خوبی را از جانب فعالان بخش خصوصی شاهد هستیم.
به همین دلیل ما سعی کردیم بخش هایی که برای سرمایه گذاری می توانیم ورود پیدا کنیم را گسترده تر کنیم، از جمله اینکه در گذشته بیشتر در پروژه های تجاری، اداری و مسکونی مشارکت ها را انجام می دادیم اما به تازگی قراردادها در بخش های گردشگری، حمل و نقل ، فرهنگی و تفریحی، انرژی های پاک و نو، پروژه های زیست محیطی و پروژه های عمرانی از جمله پارکینگ فرشادی در حال اجراست.
پروژه هایی مثل آکواریوم ناژوان که تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار بازدید کننده داشته نیز یکی دیگر از پروژه های مشارکتی بوده است، همچنین مینی پمپ بنزین ها هم از مواردی بود که به صورت مشارکتی انجام شد.
افق های زیادی برای سرمایه گذاری در شهر اصفهان ترسیم شده که آینده توسعه و عمران شهر بر روی این بستر سوار است.
سرمایه گذاری و مشارکت پایه های توسعه شهر ها هستند.
شاخص رشد میزان مشارکت ها در شهر اصفهان چگونه بوده است؟
از سال ۸۵ سرمایه گذاری و مشارکت ها را با مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان آغاز کردیم و طی این سالها سعی شد تجربیاتی به دست آورده و فرایندهای لازم را ترسیم کنیم.
انعقاد قراردادها از سال ۸۶ آغاز شد و پس از آن از سالی ۴۰ میلیارد تومان تا ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته ایم تا سالی ۲۰۰ میلیارد تومان؛ اما به طور میانگین می توان گفت در این ۱۰ سال ۱۱۰۰ میلیارد تومان انعقاد قرار داد در بخش سرمایه گذاری و مشارکت ها در شهر اصفهان رقم خورده است.
به تازگی با گسترش بخش های سرمایه گذاری و افزایش نوع مشارکت ها رشد بسیار چشمگیری را در بخش مشارکت ها شاهد بودیم به نحوی که در  ۶ ماهه نخست امسال فقط ۵۳۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده است.
در سه ماهه منتهی به آذرماه سال جاری ۱۷۵ میلیارد تومان قرار داد سرمایه گذاری و مشارکت در شهرداری اصفهان منعقد شد و در مجموع طی ۹ ماهه سال جاری ۷۰۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد کردیم که در حال نزدیک شدن به مجموع قراردادهای منعقد شده در ۱۰ سال گذشته است.
امیدواریم امسال ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد را منعقد کنیم زیرا این اتفاق تحول اساسی را در شهر ایجاد خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار