رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
  • یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
  • کد خبر : 3536
  • چاپ خبر : شورای شهر عملا شورای شهرداریست
غلام‌رضا بصیری‌پور:

شورای شهر عملا شورای شهرداریست

عضو شورای شهر مشهد گفت: رای مردم شورای شهر است، اما شورای شهر عملا شورای شهرداریست و مردم این را قبول نمی‌کنند.

به گزارش شورانیوز  ، غلام‌رضا بصیری‌پور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای خراسان رضوی با موضوع«بررسی عملکرد شوراهای اسلامی استان» با بیان اینکه همیشه بر عملکرد شوراها نقد دارم، اظهارکرد: قانون اساسی بیش از هشت اصل خود را به مسئله شوراها اختصاص داده و بر اساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی شوراها بر تمام امور کشور نظارت دارند.
وی ادامه داد: همچنین اصل هفت قانون اساسی می‌گوید که شوراها از ارکان اداره و تصمیم‌گیری کشورند، اما با این وجود آیا تا کنون شوراها توانسته‌اند کاری به پیش برند؟
بصیری‌پور با اشاره به اینکه یکی از علل عدم پیشرفت شوراها مجموعه دولت‌ها و مدیران اجرایی بودند، تصریح کرد: در بحث مدیریت واحد شهری که شورا در آن مسئولیت مستقیم دارد هرگز یک مدیر دنبال این نیست که اختیاراتش کم شود؛ ما بر اساس قانون اساسی می‌گوییم شوراها باید اختیارات جامع داشته باشند، اما هیچ مدیری آمادگی تشکیل مدیریت واحد شهری را ندارد.
وی با بیان اینکه وزرا صراحتا نسبت به توسعه شوراها موضع می‌گیرند، خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم جلو‌تر از قانون اساسی حرکت کنیم؛ ما در راستای قانون اساسی حرکت می‌کنیم.
حداکثر از ۵۰ درصد ظرفیت شوراها استفاده می‌شود
رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت شوراها، گفت: شوراها چه به لحاظ قانونی و چه به لحاظ نیروی انسانی از ظرفیت بالایی برخوردارند، شورا در سطح کشور ۱۱۷ هزار عضو دارد که حدود ۸۳۰۰ نفر مربوط به خراسان رضوی است؛ این تعداد می‌توانند چه تحولی در زمینه‌های مختلف در کشور ایجاد کنند.
وی افزود: همچنین ۳۸ هزار واحد شورایی داریم، اگر بنا باشد هر شورا تنها یک کتاب به کتابخانه‌ها اضافه کند، ۳۸ هزار کتاب می‌شود.
عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: اما در مجموع احساس می‌کنم حداکثر از ۵۰ درصد ظرفیت شوراها استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه در تعامل صحبت‌هایی گفته می‌شود، اما آنجا که باید عملیاتی شود ما مشکل داریم، گفت: برای نمونه رئیس جمهور امسال در روز شوراها گفت امسال همه توان خود را برای انجام مدیریت واحد شهری انجام می‌دهیم، اما تا کنون هیچ خبری نشده است.
بصیری پور با اشاره به اینکه هیچ‌گاه مطالبات مردم با اختیارات شورا سازگاری ندارد، اظهار کرد: مردم همواره نگاه به شورای شهر داشته و انتظارات و مطالباتی از شورا دارند که با اختیارت شورا سازگاری ندارد.
گاهی به اندازه تهیه یک دفتر و قلم هم اعتبار نداریم
وی با اشاره به مشکلات مالی شوراها، تصریح کرد: به شوراهای شهر نگاه نکنید به دلیل اینکه شهرداری‌ها در کنار شورای شهر است و هزینه‌هایشان را تامین می‌کند مشکل خاصی ندارند؛ در شورای شهرستان مشهد بیشترین تشکیل جلسات و پیگیری‌ها در کشور را داریم، اما به لحاظ اعتباری گاهی به اندازه تهیه یک دفتر و قلم هم اعتبار نداریم.
رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در توضیح نحوه کار شوراها، گفت: شوراها به دو دسته شورای پایه که مستقیما با رای مردم انتخاب می‌شوند و شورای فرادستی تقسیم می‌شوند.
وی اضافه کرد: هنگامی که شورای شهر و شورای استان تشکیل می‌شود، از ترکیب این دو شورا شورای بخش، شورای شهرستان، شورای استان و شورای عالی که شوراهای فرادستی هستند شکل می‌گیرد.
بصیری پور با بیان اینکه در راس شوراهای فرادستی شورای عالی قرار دارد، عنوان کرد: سلسله مراتب آن از پایین به بالا است یعنی ابتدا شورای پایه است، سپس شورای بخش، شورای شهرستان و شورای استان که در تمام استان‌های کشور وجود داشته وظیفه آن‌ها نظارت بر مجموع شوراهای استان است.
وی با بیان اینکه دو وظیفه اصلی شوراها نظارت و قانون گذاری است، گفت: در شهرها و روستاها هرچه شوراها تصویب کنند قانون بوده و اجرایی می‌شود و مسئولیت حقوقی آن نیز بر عهده خودشان است، اما شوراهای فرادستی مانند شورای بخش، شورای شهرستان و شورای استان بایستی بر اساس سلسله مراتب مصوبه خود را به شورای عالی بدهند و شورای عالی آن را برای تصویب به مجلس یا دولت بفرستد.
عضو شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: طبق اصل ۱۰۲ قانون اساسی شوراهای عالی می‌تواند به مجلس طرح داده یا از طریق دولت لایحه بدهند که بالاترین ظرفیت شورای کشور را به این لحاظ شورای عالی دارد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت قانونی و نیروی انسانی شوراهای عالی بسیار بالاست، افزود: ما در هیچ جای کشور به لحاظ قانونی قدرت شورای عالی را نداریم، وقتی طرحی می‌خواهد در مجلس تهیه شود آن طرح از طریق کمیسیون‌ها به مجلس می‌رود همچنین  در دولت هم لایحه داده می‌شود، اما شورای عالی هم می‌تواند طرح بدهد هم لایحه.
رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با بیان اینکه این شوراهای استان هم بر امور استان نظارت دارند و هم مصوبات خود را برای شورای عالی می‌فرستند، خاطرنشان کرد: هم شوراهای فرادستی هم شوراهای عالی هر کدام می‌توانند مصوباتی داشته باشند که تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت شوراها دارد.
وی با اشاره به سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان‌های استان به دعوت شورای اسلامی شهرستان، تصریح کرد: ما از این فرصت بیشتر برای حل مشکلات مردم استفاده کردیم، دستگاه‌های دیگر نیز خیلی با ما در ارتباط هستند.
عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بسیاری از مصوبات استان را کشوری کرده‌ایم، عنوان کرد: شورای استان مصوبات خیلی خوبی داشت، آن‌ها را به شورای عالی فرستاد و سال گذشته ۳۵ مصوبه در شورای عالی استان‌ها تصویب شد که بسیاری از آن‌ها مربوط به استان خراسان بود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار