رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
  • کد خبر : 3161
  • چاپ خبر : پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی خط یک متروی اصفهان

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیشرفت فیزیکی متروی اصفهان به طور کلی در مسیر خط یک، ۸۲٫۶۲ درصد بوده و حداکثر سرعت قطار شهری ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

به گزارش شورانیوز از اصفهان، ندا واشیانی‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آلودگی هوا اظهارکرد: یکی از مسائل مهمی که امروزه شهر به آن مبتلا شده، بحث آلودگی هواست.

وی افزود: کلان‌شهر اصفهان جزو شهرهایی است که در رده‌بندی جهانی آلودگی هوا در رتبه بالایی قرار گرفته که این اتفاق دلایل عمده‌ای مثل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، وجود کارخانجات بزرگ و آلاینده، غیراستاندارد بودن سوخت خودروها و میزان بالای سفر با خودروهای شخصی خصوصاً خودروهای تک‌سرنشین دارد و به طور مداوم با پدیده اینورژن مواجه است.

*خسارت ۲۴۲ میلیون دلاری ناشی از آلودگی هوا در ایران

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: براساس گزارش ارائه شده توسط بانک جهانی در خصوص خسارات سالیانه آلودگی هوا در ایران، خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری، سالیانه ۲۴۲ میلیون دلار معادل ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش بانک جهانی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نیز سالانه ۱۲۲ میلیون دلار معادل هزار و ۱۲۲ میلیارد ریال به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند.

واشیانی‌پور اذعان داشت: علاوه بر اثرات اقتصادی ذکر شده، اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامتی جسمی و روحی شهروندان می‌تواند داشته باشد که به همین جهت یکی از رویکردهای مهم شهری، کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان با تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مؤثر بوده و هست.

*اختصاص ۲۰۳ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مسیر اتوبوس تندرو

وی در ادامه با اشاره به سهم حمل و نقل عمومی از بودجه عمرانی در سال ۹۵ تأکید کرد: ۳۰ درصد از سهم حمل و نقل عمومی از بودجه عمرانی در سال ۹۵ مبلغ ۴۱۴ میلیارد تومان به پروژه قطار شهری و مبلغ ۲۰۳ میلیارد ریال به احداث مسیر و ایستگاه اتوبوس تندرو اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همچنین مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال اختصاص به خرید اتوبوس و بازسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و برای سایر موارد حمل و نقل عمومی هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که مجموعاً مبلغ ۶ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال بودجه حمل و نقل شهری در سال ۹۵ پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به تاریخچه کلید خوردن پروژه مترو در اصفهان یادآور شد: مطالعات امکان‌سنجی حمل و نقل انبوه پروژه قطار شهری از سال ۷۴ تا سال ۷۷ به طول انجامید و آغاز عملیات اجرایی خط یک در سال ۸۰ آغاز شد.

*سهم ۴۱۴ میلیارد تومانی شهرداری در بودجه سال ۹۵ مترو

سخنگوی شورای شهر اصفهان با اشاره به بودجه سال ۹۵ مترو بیان کرد: این اعتبارات شامل سهم ۱۱۸ میلیارد تومانی دولت، سهم ۴۱۴ میلیارد تومانی شهرداری، سهم ۳۰۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت(تعهد دولت و شهرداری) است که در ۹٫۸ میلیارد تومان از مجموع این اعتبارات به بخش هزینه‌های جاری مربوط است.

واشیانی‌پور ادامه داد: طول مسیر خط یک قطار شهری ۲۰٫۲ کیلومتر بوده که از ایستگاه شهرک قدس تا ایستگاه صفه را شامل می‌شود و در مجموعه دارای ۲۰ ایستگاه است که در فاز یک این پروژه ایستگاه‌های قدس، بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر انصاری، کاوه، شهید چمران، شهید باهنر، شهدا و تختی پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: در دومین فاز پروژه قطار شهری، ایستگاه‌های میدان امام حسین(ع)، میدان انقلاب، سی‌وسه‌پل، شریعتی، میدان آزادی و در فاز سوم ایستگاه‌های دانشگاه، کارگر، کوی امام، صفه پیش‌بینی شده است.

*پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی خط یک متروی اصفهان

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی متروی اصفهان به طور کلی در مسیر خط یک، ۸۲٫۶۲ درصد بوده و حداکثر سرعت قطار شهری ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ ایستگاه خط یک قطار شهری در سال گذشته به بهره‌برداری رسید که امیدواریم سال آینده شهروندان بتوانند از خط یک قطار شهری به صورت کامل بهره‌مند شوند.

واشیانی‌پور ابرازداشت: خط ۲ مترو با طول مسیر ۲۴ کیلومتر و تعداد ۲۳ ایستگاه از شهرک امام حسین(ع) تا شهرستان خمینی‌شهر بوده که ایستگاه‌های آن عبارتند از شهرک امام حسین(ع)، حرم زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی، لاله، شاهد، قدس، ابن سینا، امام علی(ع) حافظ، امام حسین(ع)، فلسطین، خلجا، کاشانی، شهید خرازی، مدرس نجفی(کهندژ)، جاوان، رهنان، پیام نور، ماربین، شمس و خمینی‌شهر.

*خط سوم مترو با طول ۸٫۸ کیلومتر و ۸ ایستگاه

وی بیان کرد: مطالعات فاز ۲ ایستگاه‌ها و تونل خط دو در حال آماده‌سازی بوده و عملیات اجرایی ایستگاه‌ها و تونل‌های خط ۲ در شرف آغاز شدن است، همچنین پروژه شفت ورودی دستگاه مکانیزه حفار در حال تکمیل است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان متذکر شد: خط سوم مترو که طول آن ۸٫۸ کیلومتر است، دارای ۸ ایستگاه از میدان آزادی تا اسلام‌آباد، شامل ایستگاه‌های آزادی، حکیم نظامی، ارتش، جانبازان، باغ فردوس، قائمیه و اسلام‌آباد است.

وی اظهارداشت: اتوبوس یکی از وسایل حمل و نقلی مهمی است که شهروندان به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند، عمر ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان بیش از ۸ سال بوده و یکی از نکاتی که شهروندان به طور مرتب به آن اعتراض دارند، فرسودگی برخی اتوبوس‌های در حال تردد شرکت اتوبوس‌رانی بوده است، همچنین بهینه‌سازی ناوگان اتوبوس‌رانی یکی دیگر از مطالبات جدی شهروندان در راستای کاهش آلودگی هواست.

*خرید ۲۰ اتوبوس ۱۸ متری توسط شهرداری

واشیانی‌پور با اشاره به خرید اتوبوس‌های جدید توسط شهرداری اصفهان افزود: شهرداری اصفهان با خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری، ۱۱۰ دستگاه اتوبوس ۱۴ متری، ۲۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری و ۴ دستگاه اتوبوس دیگر با اعتباری بالغ بر ۲۵۲ میلیارد تومان اقدامی مؤثری در پاسخگویی به مطالبات مردم انجام داده که لایحه آن توسط شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شده است.

وی به وضعیت خطوط اتوبوس‌های تندرو اشاره داشت و خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه خطوط BRT ، اتوبوس‌های جدید و تندرو جایگزین تمامی اتوبوس‌های فرسوده خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: علی‌رغم رکود اقتصادی، اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای خرید اتوبوس‌های یورو ۴ در نظر گرفته شده که نام‌نشان این اتوبوس‌ها متعلق به کشور سوئد بوده اما توسط یک شرکت ایرانی در داخل کشور تولید می‌شود.

*اتوبوس‎های یورو ۴ مجهز به پیاده‌رمپ برای افراد توان‌خواه

وی اذعان داشت: این اتوبوس‎ها با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ بوده و دارای بالاترین استاندارهای زیست‌محیطی هستند؛ این اتوبوس‌ها مجهز به فیلترهای دوده است که عملاً به جای دود آلوده، بخار آب را وارد هوا می‌کند.

واشیانی‌پور با بیان اینکه شکل فیزیکی این اتوبوس‌ها به گونه‌ای بوده که مجهز به پیاده‌رمپ است، گفت: سالمندان، معلولان، جانبازان و افراد توان‌خواه می‌توانند به راحتی از این طریق سوار اتوبوس شوند و از آن استفاده کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: ۵۰۰ اتوبوس یورو ۴ با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان به زودی وارد ناوگان اتوبوس‌رانی خواهد شد که موجبات رضایت شهروندان را فراهم می‌کند.

*بررسی بودجه سال ۹۵ شهرداری اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به یکی دیگر از لوایح مطرح شده در این شورا عنوان داشت: این لایحه، دستورالعمل اجرایی بودجه سال ۹۵ شهرداری اصفهان به همراه آئین‌نامه و ساختار شورای فرهنگی اجتماعی محلات شهر و شورایاری‌ها بود که در کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نظر کمیسیون فرهنگی مبنی بر اینکه کارگروهی با محوریت حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و با دعوت از دو عضو کمیسیون فرهنگی به منظور بررسی مجدد محتوای آئین‌نامه موصوف طی مدت ۳ هفته آینده و طرح مجدد آن در کمیسیون فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت.

واشیانی‌پور اضافه کرد: پیشنهاد نام‌گذاری یک خیابان، ۹ بن‌بست، ۶ کوچه، یک بوستان، یک چهارراه، یک مجتمع تجاری، یک کتابخانه و ۲ فرهنگسرا که در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته بوده، در شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شد

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار