رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 6 May
  • شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
  • کد خبر : 3104
  • چاپ خبر : تغییر منظر و سیمای شهری اصفهان به شهر بزرگراهی

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: خرید و تملک آسان خودرو و افزایش روزافزون سفرهای شهری در اصفهان، مدیریت شهری را مجبور به تغییر منظر و سیمای شهر به سمت یک شهر بزرگراهی کرده است.

به گزارش شورانیوز از اصفهان، ندا واشیانی‌پور صبح امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: وحدت و یک‌پارچگى مسلمانان، اتحاد کلمه میان آن‌ها و ضرورت توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزش‌هاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

وی افزود: رشد سریع شهرنشینی، آلودگی‌ها را افزایش داده به طوری که بسیاری از کشورها، کلان‌شهرها و حتی شهرهای بزرگ و متوسط در کنترل و کاهش آن دچار مشکل شده‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از طرفی، رشد بی‌رویه جمعیت در کشورهایی که توانایی کمتری با توجه به ملزومات اقتصادی و فنی خود دارند، کنترل آلودگی‌ها را با مشکل بیشتری مواجه می‌سازد.

*اصفهان به عنوان قطب صنعتی از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است

وی تصریح کرد: محیط زیست شهری مثل همه محیط‌هایی که زندگی در آن‌ها جریان دارد در فعالیت‌های انسان نیز تأثیر گذاشته و از آن متأثر می‌شود که به دلیل جمعیت زیادی که در آن درگیرند این تأثیر متقابل اگر مخرب باشد فجایع زیست محیطی زیادی را به بار خواهد آورد.

واشیانی‌پور تأکید کرد: اصفهان شهری است که هم از لحاظ تاریخی، هم از لحاظ اجتماعی و هم به عنوان قطب صنعتی از اهمیت شایانی در کشور برخوردار است.

وی اذعان داشت: شهرداران شهرها و طراحان شهری سراسر جهان، نقش اتومبیل در نظام حمل و نقل شهری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

*تغییر منظر و سیمای شهری اصفهان به شهر بزرگراهی

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان رشد بی‌رویه جمعیت شهری را یکی از عوامل آلودگی دانست و خاطرنشان کرد: خرید و تملک آسان خودرو و افزایش روزافزون سفرهای شهری در اصفهان، مدیریت شهری را مجبور به تغییر منظر و سیمای شهر به سمت یک شهر بزرگراهی کرده است.

وی اضافه کرد: اصفهان روز به روز برای جولان خودروها گسترده‌تر می‌شود و در نتیجه سیما و محیط زیست شهری روز به روز آلوده‌تر می‌شوند؛ درحقیقیت طی سال‌های گذشته هرچه بیشتر مدیریت شهری تمام شهرها  به ساخت و توسعه بزرگراه‌ها و معابر شهری تمایل نشان داده‌اند به همان نسبت میزان تقاضای سفر شهری، میزان مصرف سوخت در شهرها، حجم تصادفات و آلودگی‌های محیطی بیشتر شده است.

*نقش کلیدی شهروندان در کاهش آلودگی هوا

واشیانی‌پور یادآور شد: وقتی تعداد اتومبیل‌ها افزایش می‌یابد از یک نقطه به بعد اتومبیل‌ها به جای تحرک، عدم تحرک ایجاد می‌کنند؛ همچنین خشکی زاینده‌رود و بررسی تعداد روزهای سالم و ناسالم در سال‌های اخیر حکایت از وضعیت پرمخاطره محیط زیست اصفهان را دارد.

وی ابرازداشت: اگر چه مسائل پیرامون محیط زیست نیازمند یک رویکرد منظم و همه‌جانبه‌ای است که باید توسط تمام بخش‌های دولتی، صنایع و جامعه اعمال شود اما این امر نیز نیازمند برنامه‌ریزی‌های آموزشی حساب شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: نقش شهروندان در کاهش و افزایش این قبیل مخاطرات نقشی کلیدی است، به عبارتی دیگر رفتار شهروندان در برخورد با محیط زیست اطرافشان عامل مهمی در کاهش این مخاطرات است که کمتر به آن توجه می‌شود.

*وجود آلودگی هوا علی‌رغم اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو

وی ادامه داد: اصفهان با چالش‌های متعددی از جمله استقرار صنایع بزرگ، استقرار واحد‌های عمده تولید و توزیع کالا، آلودگی هوا، شرایط زیست‌محیطی نامناسب و ترافیک روبروست که قسمت اعظم پول، منابع و انرژی را به خود اختصاص داده و علی‌رغم بسیاری از طرح‌های خلاقانه‌ای مثل سه‌شنبه‌های بدون خودرو که در کشور به عنوان نمونه و الگو از آن استفاده شده و تبلیغات بسیار درخصوص تشویق مردم به دوچرخه‌سواری شده اما همچنان شهروندان از آلودگی هوا رنج می‌برند.

واشیانی‌پور متذکر شد: همان‌طور که می‌دانید بسیاری از تهدیدات زیست‌محیطی، تخریب منابع و آلوده‌سازی محیط، پیامد رفتار انسانی است؛ تنها تغییر در رفتار انسانی می‌تواند این مشکلات زیست‌محیطی را کاهش دهد و این تغییر تنها با افزایش آگاهی مردم میسر خواهد شد.

وی بیان کرد: ما برای مردم در این خصوص برنامه‌های آموزشی خوبی نداشته‌ایم و آن‌ها را از نقشی که به عنوان یک شهروند می‌توانند ایفا کنند آگاه نکردیم.

*تابلوهای شهری در اوج آلودگی هوا از فواید خوردن سیب برای مردم می‌گویند

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارداشت: مسؤولان مردم را از تأثیرات آلودگی هوا در سلامت‌شان و نقشی که در افزایش یا کاهش آلودگی هوا می‌توانند داشته باشند، آگاه نکرده‌اند.

وی افزود: ما فقط با انتشار اخبار به آن‌ها یاد داده‌ایم که نگران باشند در صورتی که در چنین بحران‌هایی این مشارکت مردم و همراهی آن‌ها با مدیریت شهریست که می‌تواند تأثیرات بسیار قابل‌توجهی را داشته باشد.

واشیانی‌پور تصریح کرد: در حالی که همه از آلودگی هوا نگرانند اما هیچ‌گاه از تعداد خودروهای تک‌سرنشین کم نشده و ما شاهد افزایش ترافیک در شهر هستیم، به دلیل اینکه در اوج آلودگی هوا تابلوهای شهری ما از فواید خوردن سیب برای مردم صحبت می‌کنند نه از نقش مشارکت مردم در این امر و معرفی راه‌هایی که به لحاظ سلامتی آسیب کمتری ببینند.

*حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: این موارد نشان‌دهنده عدم توجه به این موضوعات و برنامه‌ریزی‌های دقیق و صحیح در این خصوص است.

وی اذعان داشت: مردم باید بدانند بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی قلمداد می‌کند، همه ما در قبال محیط زیست مسؤول هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید توجه داشته باشند که یک فرد می‌تواند هم نقش منفی و هم نقش مثبت در آلودگی هوا داشته باشد؛ به عنوان مثال خودروهای تک‌سرنشین به روند افزایش آلودگی هوا دامن می‌زنند اما افرادی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و در جهت کاهش آلودگی هوا گام برمی‌دارند.

*مردم حتی‌الامکان از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال یکدیگر مسؤولیت قانونی و حقوقی دارند، موظفند در بحران آلودگی هوا حقوق شهروندی را رعایت کرده و حتی‌الامکان از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، در صورت استفاده از خودروهای شخصی، کوتاه‌ترین سفرهای شهری را داشته باشند.

واشیانی‌پور خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند متخصصان علوم مختلف پزشکی به این نتیجه رسیده‌اند که عوارض ناشی از آلایندگی هوا می‌تواند افراد را سال‌ها درگیر خود کند.

وی بیان داشت: مردم باید بدانند که آلودگی بر دستگاه‌های داخلی بدن همچون دستگاه قلب و عروق، دستگاه تنفسی و همچنین اندام‌های خارجی مانند چشم و پوست اثر منفی دارد.

*ابتلای مردم به سرطان‌ ناشی از آلودگی هواست

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: مردم باید بدانند آلودگی هوا به تدریج موجب بروز بیماری‌های مزمنی همچون آسم، آلرژی‌های پوستی و بعضا بیماری‌های صعب‌العلاج و لاعلاجی مانند برخی از سرطان‌ها می‌شود که در این رابطه کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های خاص بسیار در معرض خطرند.

وی اضافه کرد: شایع‌ترین بیماری که در شهرهای بزرگ و آلوده کودکان را مبتلا می‌کند، بیمار‌های تنفسی و در رأس آن‌ها آسم است، احتمال سرطان در کودکانی که در مناطق آلوده زندگی می‌‌کنند، بیشتر است.

واشیانی‌پور اظهارکرد: به صورت علمی ثابت شده حتی در بیماری‌های روحی روانی به خصوص افسردگی‌ها ردپایی از آلودگی هوا یافت می‌شود و آلودگی هوا می‌‌تواند یکی از علت‌های بیماری کودکان بیش‌فعال باشد.

*تأثیر منفی آلودگی هوا روی ضریب هوشی کودکان

وی متذکر شد: آلودگی هوا حتی می‌‌تواند روی ضریب هوشی کودکان اثر منفی بگذارد و بسیاری موارد دیگر که اگه مردم را از آن آگاه کنیم قطعاً همکاری و دلسوزی و مشارکت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان کاهش آلودگی هوا را بدون مشارکت مردم و سمن‌های فعال محیط زیست امکان‌ناپذیر دانست و بر لزوم استفاده بیشتر از پتانسیل سمن‌ها تأکید کرد.

وی ابرازداشت: در هفته گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی بودیم که خداوند را شاکریم اما وضعیت هوای شهرمان جدی‌تر از آن چیزی است که با این بارش‌ها حل شود و قطعاً نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دقیق، جدی و دلسوزانه‌تری است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار