رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 7 May
  • شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
  • کد خبر : 2914
  • چاپ خبر : نقش آلودگی در افزایش تولد نوزادان معلول قابل کتمان نیست

سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شوند و نقش آلودگی‌ها به خصوص در ساکنین شهرهای بزرگ که در دود سیاه نفس می‌کشند، در این زمینه قابل کتمان نیست.

به گزارش  شورانیوز به نقل از ایسنا، رضا امینی امروز (شنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بحث گردشگری، اظهار کرد: فرودگاه اصفهان یکی از ایستگاه‌های اصلی گردشگری است که متأسفانه در شأن شهر اصفهان نبوده البته به نظر می‌رسد که قرار است چند سالن در محیط پیرامونی این فرودگاه احداث شود که امیدوارم با همکاری ارتش این اتفاق مهم رخ دهد.

وی به پرداخت عوارض نوسازی اشاره کرد و افزود: پرداخت عوارض نوسازی یکی از منابع پایدار درآمدی است که اصناف، ساکنان و ساختمان‌های دولتی و غیر دولتی با پرداخت آن می‌توانند خدمات بیشتری را به شهر وارد کنند. باید به سمت ارتقا آگاهی شهروندان در این زمینه گام برداریم. برای سال جاری ۱۷۰ میلیارد تومان عوارض قابل وصول تعیین شده که امیدواریم شهرداری بتواند به این عدد برسد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز معلولان گفت: هر هشت دقیقه در دنیا یک کودک معلول به دنیا می‌آید. براساس آمار ۵۰۰ میلیون معلول در جهان وجود دارد و این آمار در ایران ۱۱ میلیون نفر است. مراقبت از این قشر هزینه‌های گزافی را به کشور و  خانوار وارد می‌کند بنابراین باید با راهکارهای مراقبتی برای کاهش معلولیت اقدام کنیم.

امینی اضافه کرد: آمار تولد نوزادان معلول در کشورهای کمتر توسعه یافته بیشتر از کشورهای توسعه یافته است و بر این اساس ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول سالانه در کشور متولد می‌شوند. نقش آلودگی‌ها به خصوص در ساکنین شهرهای بزرگ که در هاله‌ای از دود سیاه نفس می‌کشند، قابل کتمان نیست. از هر هزار تولد در ایران دو نوزاد اختلال کروموزمی دارد که با آلودگی هوا این آمار می تواند تا ۲۴ درصد افزایش پیدا ‌کند.

وی ادامه داد: پدیده گرد و غبار و پارازیت دو عاملی است که فقط در ایران وجود دارد و تابش اشعه و پارازیت به گرد و غبار و آلودگی و ورود آن به بدن انسان موجب افزایش ۳۰ درصدی احتمال بروز معلولیت می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش حوادث در معلولیت گفت: سالانه ۱۰۰ هزار نفر معلول به معلولان کشور اضافه می‌شود که از این تعداد ۷۰ هزار نفر بر اثر حوادث و ۳۰ هزار نفر بر اثر تولید و ژنتیک معلول می‌شوند. ۷۰ درصد معلولان ضایعه نخاعی در کشور به خاطر حوادث آسیب دیده‌اند. این معلولان علاوه بر هزینه‌های مالی، هزینه‌های روانی و معنوی را نیز به خانواد و جامعه تحمل می‌کنند.

امینی اضافه کرد: احترام به جای ترحم و اشتغال معلولان که سه درصد از استخدام‌های دولتی است، باید اجرایی شود. مشارکت اجتماعی در تصمیم گیری‌ها باید جدی باشد و بر این اساس شهرداری در بودجه ۹۵ دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای تردد و مناسب سازی معابر در نظر گرفته است. همچنین ۶۰۰ میلیون تومان برای دستگاه‌های حرکت درمانی برای پارک‌ها و اماکن عمومی و سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تأمین و تجهیز سرویس بهداشتی برای معلولان درنظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار