رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May
  • سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
  • کد خبر : 2816
  • چاپ خبر : افزودن ۵۷۰ دستگاه اتوبوس جدید به چرخه حمل و نقل عمومی اصفهان/تکمیل خط دوم و سوم قطار شهری با ۳ هزار میلیارد تومان در ۵ سال آینده

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داد: این نوید را به شهروندان اصفهانی می دهم در خردادماه سال آینده اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، خط یک قطار شهری اصفهان به طور کامل در اختیار آنها قرار می گیرد.

به گزارش شورانیوز به نقل از ایمنا، با بحرانی شدن مباحث زیست محیطی و آلودگی هوا در این شهر لازم است مدیریت شهری و شورا قوی تر به میدان بیایند.
در این راستا به منظور بررسی فعالیت های انجام شده در شورای اسلامی شهر اصفهان در جهت کاهش مخاطرات زیست محیطی شهر اصفهان، با “رضا امینی- رییس شورای اسلامی شهر اصفهان” گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:
به نظر شما، اصلی ترین مشکلات زیست محیطی اصفهان کدامند؟
موقعیت شهر تاریخی و هنر پرور اصفهان در طول تاریخ و جایگاه آن در سطح بین المللی مشخص است.
متأسفانه کارکرد خدماتی و گردشگری شهر اصفهان طی سالهای گذشته به کارکرد صنعتی تبدیل شده و این امر تا حدودی باعث شده اصفهان با مشکلات آلودگی هوا و زیست محیطی مواجه شود.
اصفهان امروزه با مشکلات زیست محیطی سخت و زیان آور مواجه شده است و ما باید همه امکانات را برای رفع این گرفتاری بسیج کنیم.
یکی از مهمترین فاکتورهای مؤثر در تلطیف هوای اصفهان، آب رودخانه زاینده رود است که در سال های گذشته به دلایل مختلف با خشکی طولانی مدت مواجه شده و حقابه کشاورزان نادیده گرفته شده است.
در شرق اصفهان حقوق مردم در آب مصرفی برای کشاورزی با مشکل مواجه شده، زندگی آنها تحت تأثیر کم آبی قرار گرفته و شرایط سختی به وجود آمده است.
برای کاهش آلودگی هوا اما با همراهی همه دستگاه ها و مدیریت استان، طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرایی شد و در ۳ سال گذشته با سیر کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای سالم و پاک مواجه بودیم؛ اگر چه مشکل هنوز به طور کامل حل نشده است.
وقتی صحبت از حفظ محیط زیست می شود، برای بسیاری از شهروندان متهم ردیف اولترافیک است، چه راه حل هایی می تواند ترافیک شهر ما را برای بهبود وضعیت محیط زیست روان تر کند؟
در این خصوص باید به چند محور اساسی اشاره کرد، در ابتدا باید به طرح های تفصیلی شهرها اشاره کنم که کارشناسان خبره آن را تعبیه و پس از تأیید مراجع ذیصلاح برای اجرا به شهرداری ها ابلاغ می کنند.
معمولاً ساختمان ها و نقاط جاذبی در بخش هایی از شهر تعبیه می شود که مردم از منزل به نقاط جاذب سفر برای رفع نیازهای زندگی مراجعه کنند، بی شک هر چقدر ما در محله های مختلف شهر این نقاط جاذب را پراکنده کنیم، میل به سفرهای شهری کاهش می یابد.
متأسفانه طی سالهای گذشته در مناطق یک و ۳ شهرداری اصفهان، حاشیه زاینده رود و برخی از مجتمع های خدماتی بزرگ اکثر جذابیت ها ایجاد شده و مراکز آموزشی بزرگ در محورهای اصلی شهر تعبیه شده که باعث می شود شهروندان از همه نقاط به سمت مرکز شهر هدایت شوند و تردد در این نواحی با ترافیک مواجه شود.
بنابراین از طریق مشارکت بخش خصوصی مراکز تجاری و گردشگری را باید به گونه ای بسازیم تا شهروندان از محیط زندگی تا نقطه هدف کمترین مسافت را طی کنند.
البته مردم باید پس از تکامل زیرساخت ها، استفاده از حمل ونقل عمومی را در اولویت قرار دهند. شورای دوره چهارم بر اساس همین اولویت بندی ها و اخذ نظرات کارشناسان تلاش کرده در جهت سالم سازی هوا، کاهش ترافیک و رفع مشکلات زیست محیطی گام بردارد که به همین ترتیب قطار شهری در صدر اولویت ها قرار گرفته است.
در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی، با خرید ۵۷۰ دستگاه اتوبوسی که از حدود یک ماه آینده وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان می شود، شرایطی را به نحوی فراهم می کنیم که مردم امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشند.
اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان برای رفع آلودگی هوا چه بوده است؟
انتقال مشاغل مزاحم و تولید کننده آلودگی هوا با تلاش سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان به سمت حواشی شهر  از دیگر اقدامات انجام شده است البته باید هم امکان تردد به شهر و هم زیرساخت های خدماتی آنها فراهم شود.
آینده قطار شهری اصفهان را چگونه می بینید و فکرمی کنید تا چند سال آینده می تواند جوابگوی کاهش ترافیک شهر باشد؟
موضوع قطار شهری یکی از ارکان حمل و نقلی کلانشهرها در دنیاست و ایران نیز در ۲ دهه گذشته نسبت به احداث خطوط ریلی قطار درون شهری اقدام کرده است.
در شهر اصفهان ۳ خط اصلی قطار شهری تعبیه شده که خط اول آن به طول ۲۰٫۵ کیلومتر از شهرک قدس در خیابان امام خمینی(ره) آغاز می شود ، به سمت میدان دفاع مقدس امتداد می یابد به در سپاهانشهر ختم می شود.
نزدیک ۲ دهه از شروع فعالیت ها برای احداث خط یک قطار شهری اصفهان می گذرد زیرا اعتباراتی که لحاظ می شد، کفاف هزینه ها را نمی داد اما شورای دوره چهارم عدد حدود ۳۴ میلیارد تومانی سال ۹۲ را به ۱۰ برابر افزایش داد.
امروز افتخار داریم اعلام کنیم نزدیک ۱۱٫۵ کیلومتر از خط یک قطار شهری اصفهان در حال بهره برداری است و با تکمیل ۳ ایستگاه میدان امام حسین(ع)، میدان انقلاب اسلامی و سی و سه پل در جنوب رودخانه زاینده رود، در خردادماه سال آینده ۲۰٫۵ کیلومتر خط یک قطار شهری اصفهان را به طور کامل در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد که اثرات بسیار مثبتی در رفع مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا خواهد داشت.
خط دوم قطار شهری نیز تا پایان امسال کلنگ زنی خواهد شد و به همین منظور ۱۵۰۰ میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی و بانک، تأمین اعتبار شده و تعهد دولت هم به همین مقدار است که امیدواریم با ۳ هزار میلیارد تومان در ۵ سال آینده خط دوم و سوم قطار شهری نیز کامل شود.
این نوید را به شهروندان اصفهانی می دهم که در خردادماه سال آینده اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، خط یک قطار شهری اصفهان به طور کامل در اختیار آنها قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار