رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
  • شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
  • کد خبر : 2714
  • چاپ خبر : ادغام مناطق شهرداری شیراز در بلندمدت ضرورت دارد/ برون‌سپاری خدمات شهرداری گریزناپذیر است

نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ادغام مناطق شهرداری و کاهش تعداد آنها از طریق برون‌سپاری خدمات در بلندمدت ممکن است.

به گزارش شورانیوز به نقل از فارس ، محمودرضا طالبان اظهار داشت: بحث کوچک شدن شهرداری‌ها یک بحث مهم است، چراکه در دو ماده‌قانون برنامه پنجم به این مطلب اشاره‌ شده و اصل ۴۴ نیز به این مسئله پرداخته است.

وی افزود: کاهش تعداد مناطق الزاماً به کوچک‌سازی منتهی نمی‌شود و برای تحقق آن ابتدا باید بحث برون‌سپاری خدمات را محقق کنیم.

طالبان با تأکید بر اینکه بزرگ شدن و ادغام مناطق باید در دراز‌مدت اتفاق بیفتد، بیان کرد: اگر بدون برنامه‌ریزی مناطق را بزرگ و در هم ادغام کنیم تأثیری در کوچک و چابک‌سازی شهرداری ندارد و این کار باید پس از تحقق برون‌سپاری خدمات شهرسازی و فضای سبز و غیره و واگذاری بخش بزرگی از خدمات شهرداری‌های مناطق اجرایی شود و زمانی که این اتفاق رخ دهد و در طول مسیر به درستی مدیریت و توسط شهرداری نظارت شود به آن افق هدف‌گذاری شده دست خواهیم یافت.

این عضو شورا یادآور شد: در شرایط فعلی ما هنوز این امکان کاهش مناطق شهرداری را نداریم و باید افق نگاه خود را به برون‌سپاری معطوف کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث برون‌سپاری هم گام‌به‌گام جلو می‌رویم که کار بسیار سنگینی است چون بناست یک سیستم سنتی که همواره در اختیار شهرداری بوده به بخش خصوصی واگذار شود و این‌ها به‌جای روش سنتی، مدیریت خدمات شهرداری را بر عهده بگیرند که این انتقال سخت است و ممکن است کسانی در برابر آن موضع بگیرند.

طالبان ابراز داشت: افرادی درون و بیرون مجموعه در این مسئله منافعی داشته و دارند و مقاومت‌هایی می‌کنند اما ریل‌گذاری این کار در حال انجام است و باید به‌خوبی صورت پذیرد تا کار در افق بلندمدت محقق شود.

وی ادامه داد: این کار در شمار فعالیت‌های انجام‌ نشده و دیکته نانوشته است و حتماً دارای نقایصی خواهد بود و باید با تجمیع نظرات، مدیریت مناسب و راهبری و نظارت درست امکان‌پذیر شود که اگر نظارت و راهبری درست انجام نشود به شکست منتهی خواهد شد.

طالبان ابراز داشت: مخالفان برون‌سپاری باید باور کنند که بحث برون‌سپاری خدمات شهرسازی گریزناپذیر است چنانکه بانک‌های ما ۱۰ سال پیش این کار را انجام دادند و در ابتدای کار مشکلات بسیار وجود داشت اما امروز شبکه آن‌ها ریل‌گذاری شده و پاسخگوی مردم است.

وی افزود: در این مسیر نباید دلسرد شویم و باید کار را پیگیری کنیم و در ذیل مسیر مشکلات را رصد و در حین اجرا برطرف کنیم که تأکید می‌کنم شورا محکم پشت این کار ایستاده تا این ریل‌گذاری به‌درستی انجام و در طی چند سال آتی محقق شود و در مرحله بعد پس از برون‌سپاری به جمع‌سپاری برسیم که افراد در منزل بتوانند پروانه ساختمانی بگیرند یا پاسخ استعلامات را دریافت کنند.

طالبان با بیان اینکه در برخی شهرها واگذاری خدمات شهرسازی را با محدودیت‌هایی اجرایی کرده‌اند و منجر به آن شده که دفاتر خدمات مهندسی وارد کارشده ارزش سرقفلی پیدا کنند، گفت: ما در شیراز برای جلوگیری از این موارد و ارائه خدمات بهتر به مردم محدودیت صنفی در نظر نگرفتیم و افراد ذیصلاح به‌راحتی می‌توانند از طریق آزمون در بحث برون‌سپاری همکار شهرداری شوند.

وی با تأکید بر اینکه هر جا رقابت ایجاد شود کار ارتقا می‌یابد، گفت: نمونه ایجاد رقابت را در مورد بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه و عدم رقابت را در بحث خودرو شاهد هستیم و ازاین‌رو اعتقاد ما این است که تعداد دفاتر خدماتی باید آن‌قدر زیاد شود که امکان انحصار از بین برود و تکریم ارباب‌رجوع با ارائه بهترین خدمات به رقابت بدل شود.

نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر شیراز متذکر شد: بعد از این مرحله و جا افتادن آن می‌توانیم به سمت جمع‌سپاری برویم که سیستم الکترونیک ۲۴ ساعته استعلامات و درخواست‌ها را ثبت کند و در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: با این اوصاف برون‌سپاری یک الزام است و در آینده چه بخواهیم چه نخواهیم رخ خواهد داد و نباید به‌صرف این‌که در کار ایراداتی وجود دارد گمان کنیم می‌توان به سمت عقب بازگشت.

طالبان یادآور شد: بنا بر ماده ۱۶ آیین‌نامه برون‌سپاری نمایندگان شهرداری اعم از معاونت معماری و شهرسازی، مدیران شهرداری الکترونیک، سازمان فاوا و پنج عضو شورا و نماینده معاونت امور عمرانی استانداری، نماینده راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام‌مهندسی در کمیته راهبری برون‌سپاری حضور دارند و جلسات آن دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود و تمام ایرادات و مشکلات باید به این کمیته منعکس و برطرف شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار