رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۸ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 16 May
  • جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
  • کد خبر : 2662
  • چاپ خبر : حذف حاشیه نشینی با به‌رسمیت شناختن سکونتگاه های غیررسمی

سکونتگاه های غیررسمی که در بافت اصلی شهر نیستند، اگر از لحاظ حقوقی، قانونی و اجتماعی به رسمیت شناخته شوند، حاشیه نشینی به مرور ازبین می رود.

به گزارش شورانیوز به نقل از مهر، احد چگینی ضمن بیان پیامدهای حاشیه نشینی گفت: خانوارها و افرادی از اقشار کم درآمد جامعه که توان زندگی در متن شهرها را ندارند، به حاشیه‌ها کشیده می‌شوند و به واسطه این اقدام، مشکلات زیست محیطی و بحران های اجتماعی و شهری ایجاد می شود.

وی افزود: با بروز زلزله و یا حادثه طبیعی دیگری همچون طوفان، آلونک ها و بناهای سست آنها براحتی فرو می‌ریزد و علاوه براینکه جان آنها به خطر می‌افتد، خسارات مالی را نیز به خود و شهر تحمیل می‌کند.
چگینی با بیان اینکه برای مهار حاشیه نشینی باید برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت داشته باشیم و در توضیح برنامه‌های بلند مدت گفت: در این بخش باید برنامه‌های کشوری در دستورکار قرار بگیرد و منابع درآمدی به سمت تولید سوق یافته و واسطه گری کم شود، چراکه واسطه گری بیشتر از تولید انتفاع دارد.
وی اصلاح الگوی مصرف را نیز در این بخش بسیار مهم دانست و گفت: در این بخش اگر به الگوی مناسب برسیم، اختلاف زندگی بین متن و حاشیه ازبین خواهد رفت و رسانه ها و به ویژه صدا و سیما برای اصلاح الگوی صرف باید متولیان امر را یاری رسانند.
سخنگوی شورای عالی استانها در تشریح برنامه های کوتاه مدتی که باید در دستورکار قرار بگیرد، توضیح داد: باید این زیستگاهها را به رسمیت بشناسیم به عنوان نمونه مناطق باغ نشاط، چوبیندر، ناصرآباد، شهرک بهار و منطقه لالوها درست است که جزو بافت اصلی شهر نیستند، ولی شکل گرفتند و باید از لحاظ حقوقی، قانونی و اجتماعی به رسمیت شناخته شوند تا حاشیه نشینی به مرور ازبین برود.
رئیس کمیسیون املاک و توافقات شورای اسلامی شهر هنچنین ادامه داد: اصلاح طرحهای هادی و طرحهای تفصیلی با هدف جلوگیری از رشد حاشیه نشینی انجام شوند، ضمن اینکه ساکنین این  مناطق را ازنظر اقتصادی توانمند میسازیم، باید انگیزه های کاهش مهاجرت را نیز ایجاد کنیم و درراستای بهسازی، ارتقاء منظر شهری، نما سازی و یا جدول گذاری فضاهای زیستی اقدام کرده و وامهای کم سود به ساکنین این بخشها تعلق بگیرد.
وی از دردستورکار قرار داشتن توسعه متوازن در شورای اسلامی شهر قزوین خبرداد و گفت: با توجه به اینکه نواحی منفصل بافت روستایی داشتند و پیش از این امکانات خاصی برای ساکنین آنها ایجاد نشده است و به بافت شهری به تازگی اضافه شدند، ولی مجموعه مدیریت شهری اقدامات مناسب شهری انجام داده و یا در برنامه کاری خود دارد.
این عضو شورا ادامه داد: ایجاد بوستان، خانه فرهنگ، فرهنگسرا، آسفالت، جدول گذاری خیابانها و یا جمع آوری زباله این نواحی انجام گرفته و یا درحال انجام است.
چگینی یادآورشد: براساس قانون شهرهای بالای ۵هزار نفر جمعیت نمی توانند به شکل مستقل به حیات خود ادامه دهند و باید در قالب نواحی منفصل شهرهای کلان و مراکز استان باشند ولی درحال حاضر شرایط شهر شدن ناصرآباد و چوبیندر فراهم شده است ولی چون در حریم شهر قزوین قرار دارند، قاعدتا به عنوان ناحیه منفصل جزو قزوین هستند و باید تلاش کنیم حاشیه نشینی در این مناطق رشد پیدا نکند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار