رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
  • کد خبر : 2374
  • چاپ خبر : ایجاد مخازن خانگی برای ذخیره آب باران توسط شهروندان
عضو شورای شهر شیراز پیشنهاد داد:

ایجاد مخازن خانگی برای ذخیره آب باران توسط شهروندان

یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز با طرح این هشدار که بی‌آبی نزدیک است، لزوم اندیشیدن راهکاری برای حل این مشکل را یادآور شد و پیشنهاد داد که در قالب طرحی، پیش‌بینی مخازنی در منازل با هدف جمع‌آوری آب باران و استفاده از این آب برای آبیاری و مصارف غیرشرب را ارائه داد.

به گزارش شورانیوز به نقل از ایسنا ، محسن معین عصر دوشنبه در نطق قبل از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: خشکسالی ایران و به‌خصوص فارس را تحت تاثیر قرار داده و به گفته بعضی کارشناسان تا حداقل ۳۰ سال آینده ادامه دارد. اجرای شبکه فاضلاب و سیستم زه کش زیرزمینی سبب شده که عمق چاه‌ها از حدود متوسط ۳۰ متر به بیش از ۲۵۰ متر برسد.

او گفت: امروز از ۱۶ قنات تامین کننده آب باغ‌های شیراز،‌ ۸ قنات به‌کلی خشک شده و مابقی آنها با هفتاد درصد افت روبرو است و به‌قراری آب‌دهی قنات‌ها از ۱۵۰۰ لیتر در هر ثانیه به ۲۵۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته و در نتیجه آن نوبت ۱۵ روزه آبیاری باغ‌ها در شیراز به دوره‌های ۷۰ روزه بدل شده است.

معین با تصریح اینکه در تابستان گذشته آب چند محله به مدت چندین شبانه روز قطع بود، تصریح کرد: باور کنیم فاجعه در راه و بی آبی و نه کم آبی بسیار نزدیک و اگر امروز فکری نکنیم فردا خیلی دیر است.

او با بیان اینکه ایرانیان ملت هوشمندی هستند که در طول تاریخ مشکلات طبیعی را اسیر تدبیر خود کرده‌اند، گفت: ایرانیان چند هزار سال قبل برای اولین بار سیستم پیچیده قنات را اختراع و آب را از چند صد متری عمق بر روی زمین آوردند اما امروز مشخص نیست که چرا وقتی می بینیم کشورهای پر آبی نظیر ژاپن و مالزی آب باران را حتی برای آشامیدن در مخازن زمینی جمع آوری کرده و آب‌های زیرزمینی را برای نسل های بعد خود ذخیره می‌کنند، در ایران آب شیرین گران‌بها را از چاه‌های چند صدمتری استخراج و بعد از تصفیه صرف آبیاری فضای سبز می‌کنیم.

معین اعتقاد دارد که چاره‌ای جز اندیشیدن تدبیری مناسب در این خصوص نیست و گفت: اخیراً طرحی را به شورا و شهرداری پیشنهاد داده‌ام که اگر در همین بارندگی کم، آب باران پشت بام و حیاط منازل که بیهوده تلف می‌شود را در مخازن زیرزمینی در حیاط ذخیره کنیم.

وی اضافه کرد: این آب هم تکافوی آبیاری باغچه‌ها را می‌کند هم در مواقع بحران نظیر زلزله یا جنگ به عنوان پدافند غیر عامل قابل استفاده است.

معین با اشاره به اینکه بعضی روستاهای شرق فارس در این زمینه پیشقدم شده‌اند، گفت: در بعضی روستاهای شرق فارس شروع به بازسازی آب انبارهای قدیمی کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شیراز گفت: براساس محاسبات دقیق حجم مخزن ذخیره آب مورد نیاز هر منزل عبارت است از مساحت زمین ضرب در عدد ۰٫۱۲، یعنی یک منزل ۲۰۰ مترمربعی برابر با ۲۴ مترمکعب مخزن نیاز دارد.

معین تصریح کرد: شهرداری می‌تواند برای آبیاری فضای سبز پارک‌های جدید نیز از دریاچه‌های ذخیره مشابه پر شده از آب باران استفاده کند.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار