رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
  • کد خبر : 1962
  • چاپ خبر : واکنش جمعی از تشکل های محیط زیست و میراث فرهنگی قزوین به پیام شورای شهر

جمعی از تشکل های حامی محیط زیست و میراث فرهنگی در قالب بیانیه ای به پیام شورای شهر در رابطه با موضوع استقرار ایستگاه میانی زباله در باغستان های سنتی قزوین واکنش نشان دادند.

به گزارش شورانیوز به نقل از ایرنا ، در این بیانیه آمده است:

امام خمینی (ره): ‘مردم ولی نعمت ما هستند’
مقام معظم رهبری ‘پاسخگویی یک مفهوم غربی نیست، یک مفهوم اسلامی است، همه شما مسئولید. البته کسی که حیطه وسیعی از انسانها با قلم و زبان و تصمیم او تحت تاثیر قرار می گیرد مسئولیتش به همان نسبت بیشتر است. لذا من گفتم مسئولان بلندپایه کشور تا آحاد ماموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند. پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده اند و تصمیمی که گرفته اند. این معنای پاسخگویی است،این یک حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم.’
شورای اسلامی شهر قزوین در پی جلسه روز پنجشنبه ۱۵ مهرماه که در مکان پیش بینی شده برای ایستگاه میانی زباله و به دعوت خانم مهندس زرآبادی برگزار شد تشکیل جلسه داد و نتیجه جلسه را در مطلبی در هفته نامه پیام شهر مورخ دوشنبه ۱۹ مهرماه منتشر کرد.
این بیانه اضافه می کند: در این پیام علاوه بر اینکه گزارش جلسه روز پنجشنبه تحریف شده، نکات قابل تاملی نیز خطاب به سازمان های مردم نهاد و دولتی وجود دارد که خطاب به سازمان های مردم نهاد چنین آمده است:
آنها که نگران باغستان اند کمی تامل کنند، چرا که امسال ده ها هکتار از باغ ها به دلایل مختلفی سوخته است و افرادی که دغدغه زیست محیطی دارند برای امنیت، انتقال آب و راه های دسترسی چاره ای کنند و به دنبال اعتبار دولتی برای حفظ و توسعه این میراث ملی باشند.
با توجه به اینکه شورای محترم شهر در این پیام، وظایف سازمان های مردم نهاد را یادآور شده اند، ضروری است در ابتدا عنوان شود که وظیفه سازمان های مردم نهاد که واسط میان مردم و دولت هستند، آگاهی بخشی، ابراز نگرانی، نظارت و مطالبه گری است.
باغستان بیش از هزار سال است که با همه سختی ها و با وجود اقلیم خشک و کم آب منطقه، به همت بازوان توانمند باغداران و با هوشمندی تحسین برانگیزی که در طراحی آن صورت گرفته، ادامه حیات داده و می دهد.
دلایل تخریب باغستان از جمله آتش سوزی که از آن مطلع هستید، حتما مورد بررسی شما مسئولان قرار گرفته چرا که شما منتخب همین مردم زحمتکش و اهالی شهر هستید و حتما برای چاره چویی آن اندیشیده اید، چرا که نباید آب و باد و آتش همگی دست به دست هم دهند تا روند تخریب و تغییرکاربری اراضی باغستان سرعت گیرد.
در ادامه می خوانیم: ابراز نگرانی سازمان های مردم نهاد در این زمینه از آنجاست که شاید باغی که دچار آتش سوزی شده قابل احیا باشد اما باغ هایی که با طرح های عمرانی نادرست که با دست ویرانگر مسئولان دلسوز مصوب می شود، تکه تکه شده و تغیر کاربری می یابند و به قیمت زمین مسکونی و تجاری معامله می شوند، دیگر هیچگاه قابل احیا نیستند.
در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: باغستان دارای مالکیت خصوصی و مدیریت یکپارچه سنتی بوده، این درختان همواره توسط مردم به بار می نشینند و مراقبت می شوند. ثبت ملی باغستان جهت اعلام عظمت، توانمندی و قابلیت اهالی باغدار این شهر در طول تاریخ بوده و ثبت ملی به همگان، چه مسئولین و چه مردم شهر گوشزد می کند که با اثر ارزشمندی مواجه هستید.
در ادامه آمده است: تغییر سبک زندگی و عدم مدیریت صحیح و کارآمد توسعه شهر، مشکلاتی را برای باغستان پیش آورده اما شورای شهر به تشکل ها و افکار عمومی اعلام کند تاکنون چه تلاشی برای جلوگیری از این تخریب ها صورت داده است؟ چه بودجه ای را از چه مرجعی برای باغستان تقاضا کرده؟ آیا شورا تلاش کرده از بودجه قابل توجهی که در سفر اخیر هیات دولت به قزوین تخصیص داده شد بخشی را برای باغستان ها جذب کند؟ اعتباری که به گفته مسئولین برابر با چند سال بودجه عمرانی قزوین است.
این بیانیه اضافه می کند: اجرای پی در پی پروژه های عمرانی در شرق و غرب باغستان، اکوسیستم آن را بر هم ریخته و در اغلب موارد راه آبرسانی به باغات را نیز سد کرده و باغات تکه شده، مستعد تغییر کاربری شده اند و طبیعی است که رها شوند و بعد مدیران شهری با استمساک به کمیسیون ماده ۵ رای به تغییر کاربری داده و از این رهگذار، زمین باغستان درآمد قابل توجهی را روانه صندوق مدیریت شهری کرده و می کند، غافل از اینکه بر شاخه نشسته ایم و تیشه به ریشه می زنیم.
اعضای محترم شورای شهر در این میانه نظاره گر و موید این فرآیند معیوب بوده و هستند و حال که دلسوزانی از میان مردم هشدار می دهند که ادامه این روند قزوین را در آینده نزدیک بیابانی خواهد کرد، انتقاد را برنمی تابند و به جای پاسخگویی، تشکل های مردم نهاد و باغداران زحمتکش را مورد عتاب قرار می دهند.
ای کاش اعضای محترم شورای شهر در راستای تکلیفی که در برابر مردم شهر دارند، مطالعات صورت گرفته برای احیای باغستان از جمله ‘طرح مشاورین آورث’ را که با صرف هزینه ای قابل توجه توسط شهرداری انجام و ۷ سال نیز از تکمیل آن می گذرد مطالعه می فرمودند تا بدانند باغستان چندان هم به بن بست نرسیده، اگرچه این طرح، کاستی هایی هم دارد که می توان آنها را با صرف هزینه پژوهشی پوشش داد، ولی راهکارهای مناسبی را هم ارائه کرده است که متاسفانه کلا از دید مدیران دور مانده است.
از شهرداری قزوین که تاکنون میلیاردها تومان برای مرمت بناهای تاریخی این شهر و برگزاری چندین اجلاس و تبلیغات رسانه ای گوناگون در برنامه های تلویزیونی هزینه کرده و به یاری سازمان میراث فرهنگی آمده و شهر قزوین را درحوزه گردشگری به ایران معرفی کرده، تقدیر می کنیم و از اینکه تاکنون مشاورین متعددی در راستای کشف ارزش های باغستان سنتی قزوین به کارگرفته شده اند، خوشحالیم.
نگرانی اینجاست که چرا با اشراف کامل به ارزش های باغستان و به مبانی توسعه پایدار اقداماتی مخالف آن و در راستای تخریب باغستان انجام می شود؟
در ادامه این بیانیه آمده است: سازمان های مردم نهاد تلاش کرده اند باغستان سنتی و چالش های آن را به خوبی بشناسند و در حد توان خود آن را به مردم شهر بشناسانند و معرفی آن در سطح ملی و جهانی را به شهرداری توانمندی که پرونده درخشانی در حوزه حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری دارد پیشنهاد می نمایند، اما باغستان سنتی به شکل اصیل و طبیعی آن قابل ارائه به جهانیان است و نه به شکل تغییر شکل یافته، از هم گسسته و همراه با بوی نامطبوع زباله.
همانگونه که بارها اعلام کرده ایم، اصل احداث ایستگاه میانی جدیدی برای انتقال زباله مورد مخالفت ما نیست. آنچه مورد نگرانی، سئوال و مخالفت ماست مکانی است که به این منظور انتخاب و ابتیاع شده است.
سازمان های مردم نهاد بر مبنای ماموریت ذاتی خود و بر اساس مطالعات کارشناسی، هشدار دادند که مکان انتخاب شده به دلایل مختلفی موجب آسیب های جدی خواهد شد که این دلایل در سه عنوان زیر خلاصه می شود:
۱- اختصاص این مکان مستلزم تغییر کاربری مرغوب ترین اراضی کشاورزی در حریم باغستان است و به منظر فرهنگی باغستان سنتی قزوین آسیب می زند.
۲- این زمین برای زمین های کشاورزی و باغات اطراف، حتی با رعایت بالاترین استاندارد های موجود دنیا عوارض مخرب زیست محیطی خواهد داشت.
۳- سومین و مهمترین تهدید، تخریب باغستان سنتی است. تجربه تشان داده که اجرای پروژه های عمرانی در بخش غربی و شرقی باغستان تغییر کاربری و تخریب را به زمین های اطراف منتشر کرده و نهایتا کار به جایی رسیده که بخصوص در بخش شرقی، باغستان رو به نابودی است.
تشکل های مردم نهاد در کنار باغداران مجرب، آمادگی خود را برای حضور و ارائه دلایل کارشناسی بر مخالفت خود با مکان ایستگاه، در جلسات تخصصی که قرار است در این زمینه برگزار شود، اعلام می دارد.
در پایان این بیانیه آمده است: مدیران سازمان های نظارتی از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی و امور اراضی و نیز استانداری برای افکار عمومی توضیح دهند که با چنین نگرشی چگونه می توان نقش نظارتی خود را ایفا کنند و سلامت این پروژه را تضمین کنند؟
جمعی از سازمان های مردم نهاد محیط زیست و میراث فرهنگی قزوین

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار