رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
  • کد خبر : 1942
  • چاپ خبر : حفاظت از اماکن تاریخی
رئیس كمیسیون عمران شورای شهر شیراز:

حفاظت از اماکن تاریخی

رضا محمدیان پیشنهاد داد که سازمان میراث فرهنگی می‌تواند برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی شهر شیراز از بخش خصوصی کمک بگیرد.

به گزارش شورانیوز به نقل از ایکنا ، رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز  در پاسخ به اینکه برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی این شهر چه اقداماتی در دستور کار شهرداری قرار دارد، گفت: طبق قانون حفاظت و نگه‌داری از اماکن تاریخی جزو وظایف یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و شهرداری اصلاً اجازه ورود ندارد.

کسری بودجه؛ مهم‌ترین معضل میراث فرهنگی برای حفاظت از اماکن تاریخی
وی افزود: از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی به دلیل کسری بودجه‌ای که دارند نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید محافظت قوی از بناهای تاریخی داشته باشند لذا بهترین راهکار این است که برای نگه‌داری از اماکن تاریخی که قابلیت و امکان دارند با بخش خصوصی مشارکت کنند و تحویل این بخش دهند تا هم مرمت و هم حفاظت آن‌ها به عهده بخش خصوصی باشد.
محمدیان اظهار کرد: این اماکن تاریخی می‌توانند تحت عناوین موزه، نگارخانه، رستوران و یا هر کاربری که بتوان برای آن‌ها تعریف کرد، مورد بهره‌برداری قرار گیرند و طبیعتاً وقتی که تغییر کاربری داده می‌شوند، خود بخش خصوصی هم وظیفه حراست و نگهبانی این اماکن را دارند.

تغییر کاربری اماکن تاریخی در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با یادآوری اینکه این کار در نقاط مختلف دنیا و کشورمان انجام می‌شود، گفت: به نظر می‌آید سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت و نگه‌داری از اماکن تاریخی باید کار را کمی‌ آسان‌تر کند تا سرمایه‌گذار بیاید و در اماکن تاریخی سرمایه‌گذاری کند.

بهبود وضعیت منازل تاریخی شیراز با مشارکت بخش خصوصی
وی با اشاره به وضعیت برخی از خانه‌های تاریخی متروکه در بافت قدیم شیراز گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند برخی از این منازل را که متروکه و محل تجمع معتادان شده‌اند را مرمت و نگه‌داری کرده و از آن کسب درآمد کند.
محمدیان بیان کرد: متأسفانه اکنون از بسیاری از منازل قدیمی متروکه سرقت می‌شود اما هیچکس متوجه این قضیه نمی‌شود چرا که در معبر و انظار عموم نیست که کسی متوجه شود لذا می‌توان کار نگه‌داری از این منازل را با واگذاری به بخش خصوصی آسان کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار