رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
  • کد خبر : 1905
  • چاپ خبر : وقتی پیشنهاد برگزاری جشنواره بهارنارنج سبب مناسب‌سازی شهر شیراز می‌شود

در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز مباحث مختلف از پیشنهاد برگزاری جشنواره بهارنارنج در شیراز تا تاکید بر مناسب‌سازی شهر برای معلولان مطرح شد.

به گزارش شورانیوز به نقل از تسنیم ، سیّد محمدکاظم دستغیب، عضو شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز، با اشاره به اینکه شیراز ظرفیت مناسبی برای کاشت درخت نارنج دارد اظهار داشت: قدمت درختان نارنج در شیراز به سالیان گذشته بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه لازم است زمین‌های اطراف شیراز به ویژه محدوده کوه‌های سعدی بررسی شود که آیا قابلیت کاشت نهال نارنج دارد افزود: پیشنهاد می‌شود در این مناطق درخت نارنج کاشته و در اردیبهشت ماه جشنواره بهار نارنج برگزار شود.

این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در بافت تاریخی شیراز در چند روز گذشته تعداد زیادی از شهروندان به دلیل مشخص نبودن مسیر عبور خودروها دچار مشکل شدند خاطرنشان کرد: هرچند در حال حاضر شهرداری اقدام به نصب نرده در این نقطه کرده است اما چرا نباید این اقدام پیش از وقوع آن حوادث انجام می‌گرفت؟

دستغیب در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود بیان کرد: زمانی که مصوبه‌ای در شورا تصویب می‌شود متعلق به ۲۱ نفر عضو شورا است که تمامی اعضای شورا نسبت به آن مسئولیت دارند نه اینکه برخی اعضای شورا در صحبت خود با ذی‌نفعان، مسئولیت خود نسبت مصوبه‌ای را از خود سلب کنند.

سیّد کمال پاک‌فطرت، دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این جلسه گفت: مشکلات عدیده در منطقه بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز اگرچه بارها و بارها از سوی افراد مختلف و به روش‌های متعدد بیان شده است اما همچنان معضلات و مشکلات بسیاری در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: وجود ناامنی و حضور بی‌شمار معتادان در کوچه پس کوچه‌های محلات مختلف بافت تاریخی که در سایه وجود قاچاقچیان و اراذل و اوباش رقم می‌خورد نمی‌تواند فرصتی مناسب برای ایجاد گردشگری و احیاء بافت را فراهم کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نخستین گام در تحول بافت تاریخی و احیاء آن را همگامی و همراهی تمامی دستگاه‌های مربوطه و مسئول در این رابطه دانست و خاطرنشان کرد: تمامی مشکلات عمرانی در بافت تاریخی تنها معطوف به شهرداری نیست بلکه دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز باید همگام با شهرداری نسبت به رفع معضلات احساس مسئولیت کنند.

پاک‌فطرت تصریح کرد: در کنار مشکل امنیت و اعتیاد که روز‌به‌روز در این منطقه افزایش پیدا می‌کند باید به معضل بهداشت، فاضلاب، معابر، کمبود شدید مدرسه و افزایش تدریجی اتباع بیگانه در نقطه مرکزی بافت تاریخی شیراز اشاره کرد.

وی عنوان کرد: این نقاط ضعف که به طور کامل در بافت تاریخی شیراز مشهود است به همراه سودجویی عده‌ای اشخاص در تملک اماکن تاریخی، مانع بزرگی در تحقق برآورده شدن انتظارات مورد نظر است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به بروز مشکلات ترافیکی در طول روز به ویژه در مرکز شهر اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای طرح ترافیک در شیراز به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده هرچند پلیس راهور آمادگی خود را اعلام کرده اما لازم است تمامی دستگاه‌های مسئول نیز برای تحقق این موضوع همکاری کنند.

پاک‌فطرت به هفته تربیت بدنی و ورزش نیز اشاره کرد و افزود: باید نگاه مسئولان به ورزش از مشکل حاشیه‌ای و تفریحی آن خارج و به یک نیاز اجتماعی که به سلامت جامعه مرتبط است تغییر یابد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به ورزش قهرمانی عامل مهم و اساسی در ایجاد انگیزه بین افراد جامعه محسوب می‌شود بیان کرد: زمینه‌ساز حضور مردم و به ویژه جوانان جامعه در فضای ورزشی توجه ویژه به ابعاد مختلف ورزش قهرمانی است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: زمانی که نگرش مسئولان شهر از ورزش همگانی تنها پیاده‌روی در بلوار چمران و پارک‌ها و بوستان‌های شهر است نمی‌توان مطالبات به‌حق جوانان و نوجوانان را محقق کرد.

محمدتقی تذروی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این جلسه خطاب به شهردار شیراز نکاتی را متذکر شد و اظهار داشت: شیراز امروز در میان حجم وسیع و نازیبایی از تابلوها و بنرهای ناهماهنگ و نامتناسب تبلیغاتی محصور مانده است و می‌طلبد که شهرداری برای رفع این معضل، عزمی راسخ و مدیریتی جدی داشته باشد.

وی با بیان ‌اینکه شیراز در حال حاضر به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده که در هر گوشه آن پروژه‌های کلان در حال اجرا و احداث است گفت: اگر در مرحله طراحی و اجرا نظارت درستی انجام نشود پروژه‌ها و به‌ویژه پروژه‌های حمل و نقلی و ترافیکی ناقص تحویل خواهند شد.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: گلایه به‌حق مردم این است که گاهی به علت حضور یک مسئول و یا یک مناسبت خاص در افتتاح یک پروژه عجله و دقت را فدای زمان کرده و آن را ناقص افتتاح می‌کنند و پس از افتتاح پروژه، متوجه کمبودها و کاستی‌های آن می‌شوند که این موضوع مردم را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

تذروی با بیان اینکه در برخی مناطق شیراز آسفالت بر روی آسفالت مناسب و فاقد مشکل کشیده می‌شود و مردم نیز شاهد گویای این وضعیت هستند خاطرنشان کرد: در مقابل نیز ساکنان برخی مناطق و محلات با طومار و درخواست‌های مکرر و بی‌نتیجه، خواستار آسفالت کوچه‌ها و معابر خاکی محل زندگی خود هستند و لازم است مدیریت و نظارت مقتضی در این زمینه صورت گیرد.

وی از نبود حتی یک شهربازی بزرگ و مناسب برای گذران اوقات فراغت جوانان، نوجوانان و کودکان به منظور تخلیه هیجانات و انرژی آنان به شهردار شیراز انتقاد و تاکید کرد: لازم است این موضوع مورد پیگیری جدی شخص شهردار قرار گیرد و این مطالبه به‌حق مردم در اسرع وقت برآورده شود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به حضور تعداد زیادی از مراجعان شهردار در ساختمان شورای شهر و امید به دیدار شخص شهردار در این مکان اشاره و تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده این است که در اتاق شهردار شیراز به روی مردم بسته است و این به هیچ‌وجه زیبنده و در خور شان یک مدیر اجرایی مردمی و جهادی نیست.

مظفر مختاری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این جلسه به مشکل منطقه‌بندی در شهرداری منطقه ۱۱ و ۷ اشاره کرد و گفت: این موضوع باید پیش از مستقر شدن منطقه ۱۱ توسط شهرسازی بازنگری شود.

وی افزود: منطقه هفت شهرداری شیراز بیشترین روستاهای الحاقی را در خود جای داده است افزود: این منطقه هیچگونه منبع درآمدی ندارد و لازم است شهرداری شیراز نگاه کارشناسانه به این مشکل داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه فصل بارندگی در شیراز نزدیک است عنوان کرد: لازم است شهرداری نسبت به نظافت و پاکسازی برخی مکان‌های سطح شهر اقدام کند.

سیّد مرتضی موسوی، مدیرکل بهزیستی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه براساس قانونی که در سال ۱۳۶۸ مصوب شد تمامی ساختمان‌ها باید براساسا استانداردهای مناسب‌سازی برای معلولان ساخته می‌شد اظهار داشت: به این قوانین توجهی نشده و در سه سال اخیر که مناسب‌سازی در اولویت قرار گرفته است تنها ۲۰ درصد اماکن شیراز مناسب‌سازی شده است.

وی گفت: به عنوان هدیه به معلولان انتظار دارم مصوبه‌ای تصویب شود که تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شیراز برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی شود.

مدیرکل بهزیستی استان فارس با اشاره به اینکه سال گذشته در شورای شهر مصوبه‌ای به تصویب رسید که ۵۰ اتوبوس شهری در شیراز با امکانات استفاده برای معلولان وارد سامانه حمل و نقل عمومی شیراز شود خاطرنشان کرد: هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

موسوی تصریح کرد: اجرایی شدن این مصوبه و مناسب‌سازی اماکن باید به نحوی باشد که معلولان امکان استفاده داشته باشند نه اینکه حتی افراد سالم هم زمین بخورند.
وی پیشنهاد داد به انجمن‌های معلولان وام ارائه شود تا تعدادی تاکسی را برای استفاده معلولان آماده کنند زیرا در تاکسی‌های معمولی نابینایان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش تسنیم، در این جلسه به مناسبت روز جهانی نابینایان و عصای سفید از دو تن از نابینایان برگزیده شهر شیراز و همچنین به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش از فعالان ورزشی حوزه شهرداری شیراز تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار