رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 6 May
  • یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
  • کد خبر : 1691
  • چاپ خبر : فرونشست، ساختمان‌های اصفهان را تهدید می‌کند
جلسه علنی شورای شهراصفهان ؛

فرونشست، ساختمان‌های اصفهان را تهدید می‌کند

نمایندگان استان اصفهان در مجلس مراقب حق‌وحقوق زاینده‌رود در سند ملی آب باشند

به گزارش شورانیوز ، عبدالرسول جان نثاری در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه خشکی زاینده رود مشکلات عدیده و گسترده ای را برای کشور و خصوصان استان اصفهان به وجود آورده است که ذکر آن «ـمثنوی هفتادمن کاغذ» خواهد شد، اظهار داشت: معضل قطع جریان آب زاینده رود در محدوده شهر اصفهان می‌تواند در دراز مدت منجر به خشک شدن خاک و پائین رفتن سطح ایستایی آب زیرزمینی در محدوده مذکور تا ده‌ها متر شده است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین سبب به وجود آمدن پدیده دیگری به نام فرونشست تدریجی زمین خواهد شد، ابراز داشت: قطعاً این پدیده  نقش اساسی در آسیب رسانی به تمام سازه‌های ساختمانی موجود و خصوصاً ساختمان‌های تاریخی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه تمدن با شکوهی که به دلیل جریان زاینده رود در فلات مرکزی ایران به خصوص شهر اصفهان شکل گرفته متعلق به تمام مردم ایران است، ادامه داد: در حال حاضر با قطع جریان زاینده رود، خطر فرونشست و ویرانی این آثار تمدنی را تهدید می کند.

جان نثاری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود باید به موضوع زاینده‌رود نگاهی ملی و بین‌المللی داشت، تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی همانند یونسکو چه قدر روی این موضوع حساسیت دارند. بارها دیده‌ایم که تمام سازمان های داخلی و خارجی به دلیل مسائلی همچون ارتفاع بیشتر یک ساحل مجاور بناهای تاریخی چه قدر دغدغه مند شده اند.

وی ادامه داد:در سال‌های گذشته نشانه‌ها و مواردی در شهرهایی همچون دامنه، دشت مهیار و دشت برخوار مشاهده شد که در شهر دامنه سبب ترک خوردگی تعدادی از ساختمان ها شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: فرونشست‌ها می‌تواند به صورت تدریجی و متاسفانه بعضاً به صورت ریزش ناگهانی رخ دهد، هر چند که خطر فرونشست کل شهر اصفهان را تهدید می‌کند و تمام بناهای اصفهان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اما این خطر در بستر خود رودخانه حساس تر و نگران کننده‌تر است، تصریح کرد: بر روی رودخانه پل هایی مانند پل بابامحمود، پل مارنان، پل سی و سه پل،‌ پول جویی، پل خواجو، پل شهرستان،‌ پل جرم، پل ورزنه و پل های جدید وجود دارد.

جان نثاری اضافه کرد: این همه آثار تاریخی در کل شهر و بر روی رودخانه و همچنین تالاب گاوخونی و ۱۰ها مورد دیگر شهر به اندازه دریاچه ارومیه حائز اهمیت نیست که دولتمردان ما و رئیس جمهور همان برخوردی که با مقوله دریاچه ارومیه کردند، این جا هم انجام دهند.

وی تاکید کرد: از استاندار که صدای ما را می‌شنود و خود با جدیت مشکلات زاینده رود را پیگیری می‌کند، می‌خواهم گروهی از سازمان‌های مرتبط شامل آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، دانشگاه ها، مهندسین مشاور و سایر نهادهای متخصص را مامور و مکلف به پیگیری و رصد این موضوع و کار را به صورت کارشناسی رصد کند.

بازگشایی گلوگاه‌های محلات با مشکل روبرو است

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ردیف بودجه‌ای در خصوص بازگشایی گلوگاه ها در محلات اظهار داشت: هر سال یک بودجه میلیاردی در شهرداری برای بازگشایی گلوگاه‌ها اختصاص می یابد اما متاسفانه ما شاهد یک اتفاق خوب در این حوزه نیستیم.

 وی با تاکید بر اینکه مدتی پیش در کمیسیون عمران جلسه ای با حضور تعدادی از مسئولین مرتبط خصوصاً شهرداران مناطق داشتیم و مسئله بررسی شد، ادامه داد: قرار بود در محلات منازل و ساختمان هایی که به صورت موردی مانع از توسعه محلات شده اند را شناسایی و سپس آزادسازی شوند و با آزادسازی این ساختمان ها مقدمات توسعه و آبادانی منازل و خانه های اطراف فراهم شود.

جان نثاری تصریح کرد: رویکرد شهرداری در داخل گذرها عقب نشینی تدریجی است که باید به مرور زمان انجام شود اما در این موارد خاص با اختصاص یک ردیف بودجه به پروژه احداث یک خیابان، کار مردم ۱۰ها سال تسریع می شود.

وی درخصوص عدم تاثیر این ردیف بودجه ها، اضافه کرد: یکی از مشکلات این است که در قسمت های مختلف، مدیران هر کدام از این موضوع برداشت مختلف دارد.

 

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار