رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
  • کد خبر : 12668
  • چاپ خبر : بدهی کانون وکلا به کمیسیون ماده ۱۰۰ با خدمات این نهاد تهاتر شود

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در قالب تفاهم‌نامه باید بدهی ۲ میلیاردی کانون وکلا به کمیسیون ماده ۱۰۰ با خدمات این کانون به شورای شهر تهاتر شود.

به گزارش شورانیوز، شصت و یکمین جلسه علنی شورای شهر قزوین به ریاست علی فرمانی و با حضور اعضای شورای شهر، عباس کشاورز صفیئی نماینده شهردار، رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین و هیأت همراه، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قزوین، حسین برجی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی در دو بخش افزایش تعاملات فی‌مابین مدیریت شهری با کانون وکلای دادگستری و توسعه خدمات حقوقی و بررسی لوایح شهرداری قزوین در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

موضوعات حقوقی از مشکلات شوراهای اخیر بوده است

محسن حق‌شناس، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در این جلسه با یکی از مشکلات شوراهای شهر در همه ادوار بحث‌های حقوقی است، اظهار کرد: با توجه به تنوع تخصص وکلای دادگستری پیشنهاد من این است که در تفاهم‌نامه با کانون وکلای دادگستری موضوع معاضدت حقوقی کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر قزوین به عهده کانون وکلا گذاشته شود.

وی افزود: به این ترتیب با استفاده از ظرفیت معاضدت حقوقی کانون وکلا نقطه ضعف چندین دوره‌ای شورای شهر قزوین برطرف می‌شود و به این ترتیب بسیاری از مصوبات شورای شهر با وجود ناظر حقوقی بدون ایراد و مشکلات قانونی نوشته می‌شود.

لزوم آموزش حقوق شهروندی به مردم

ولی چگینی، رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مالی شورای شهر قزوین هم با اشاره به ضرورت تعامل با دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و غیرحکومتی اظهار کرد: هر چه‌قدر تعامل با دستگاه‌ها بالاتر باشد، بدون شک خروجی و نتیجه بهتری به نفع مردم و شهر قزوین خواهیم داشت.

وی افزود: تعامل با کانون وکلا را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم به واسطه این تعامل جلوی بسیاری از ویرانی‌هایی که ناشی از عدم آگاهی حقوقی در مدیریت شهری است، گرفته خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: در راستای انعقاد تفاهم‌نامه با کانون وکلای دادگستری همه اقشار باید بتوانند با هر توان مالی از خدمات معاضدت حقوقی کانون در مجموعه شورای شهر استفاده کنند و البته این رویکرد در پرونده‌های قضائی شهرداری هم اثرگذار خواهد بود.

چگینی با اشاره به افزایش شدید میزان آسیب‌های اجتماعی در شهر قزوین تصریح کرد: ۷۰ درصد این آسیب‌های هم به واسطه عدم آگاهی از قوانین شهری است و خدمات معاضدتی کانون وکلا باید در جهت آگاه‌سازی و آموزش حقوق شهروندی به مردم باشد و به روزی برسیم که حداقل ۸۰ درصد مردم از حقوق خود آگاه باشند.

شورا در امور جاری شهری به کانون وکلا کمک می‌کند

قاسم اللهیاری، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر قزوین هم در این نشست دفاع از حقوق مردم را وجه اشتراک شورای شهر و کانون وکلا دانست و اظهار کرد: در باب یادآوری باید عرض کنم که کار شهرداری مطابق اسمش اداره کردن شهر است و اموری مانند تراکم ساخت به حوزه شهرسازی مربوط بوده و باید آنها را از اداره‌کل راه و شهرسازی پیگیری کرد.

وی افزود: بنابراین در این حوزه نمی‌توانیم کمکی به کانون وکلا کرده و در عوض در امور جاری شهری می‌توانیم در چارچوب قانون به کانون وکلای دادگستری استان قزوین و نهادهای مشابه کمک و یاری کنیم.

شورا هم مانند شهرداری مشاور حقوقی نیاز دارد

مهری‌السادات تقوی، نایب‌رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر قزوین هم در این جلسه با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت کانون وکلا برای توجیه مراجعه‌کنندگان مردمی اظهار کرد: خیلی از افرادی که به شورا مراجعه می‌کنند، درخواست‌هایی دارند که اگر مورد راهنمایی حقوقی قرار بگیرند، مشکلشان حل می‌شود.

وی افزود: یکی از نمایندگان کانون وکلا می‌تواند به صورت روزانه یا ساعتی در کنار شورای شهر و کمیسیون‌های شورا باشد تا در ساعت‌های ملاقات مردمی اعضای شورای شهر را در توجیه و راهنمایی حقوقی ارباب رجوع یاری کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: در ضمن شورای شهر قزوین نیاز به یک بازوی حقوقی برای نظارت بر قراردادهای شهرداری دارد که این موضوع می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه به عهده کانون وکلای دادگستری گذاشته شود؛ چراکه در نظر نگرفتن یک‌سری نکات حقوقی در قراردادهای شهری موجب مغبون شدن شهرداری می‌شود و شهرداری به همین خاطر در محاکم قضائی محکوم می‌شود.

تقوی یادآور شد: اگر مانند شهرداری قزوین شورای شهر هم مشاور حقوقی داشته باشد، بی‌شک کمک‌حال ما در تدوین و تنظیم مصوبات شورای شهر خواهد بود.

بدهکاری ۲ میلیاردی کانون وکلا تهاتر شود

علی فرمانی، رئیس شورای شهر قزوین هم در پایان این جلسه به بدهکاری ۲ میلیارد تومانی کانون وکلا به کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره داشت و اظهار کرد: می‌توانیم در قالب تفاهم‌نامه با کانون وکلا به جای دریافت این مبلغ از کانون وکلا از آن‌ها خدمات بگیریم.

وی افزود: بنابراین در قالب تفاهم‌نامه باید بدهکاری ۲ میلیاردی کانون وکلا با خدمات این کانون به شورای شهر تهاتر شود که این تفاهم‌نامه باید تنظیم شده و گزارش انجام این کار هم در اسرع وقت به شورای شهر قزوین ارائه شود.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار