رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
  • کد خبر : 12651
  • چاپ خبر : روزانه بیش از ۵میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند مصرف می‌شود
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک:

روزانه بیش از ۵میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند مصرف می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک گفت: روزانه بیش از پنج میلیون لیتر سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند مصرف می‌شود.

به گزارش شورانیوز ،علی چگینی ، اظهار کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه حرارتی شازند ۱۲۰۰ مگاوات است و این میزان نفت کوره برای تولیدبرق سوزانده می‌شود، دلیل استفاده از آن هم به خاطر ارزانی این سوخت است.

وی افزود: در هیچ جای دنیا مصرف مازوت هیچ‌گونه معنا و مفهومی ندارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: تنها در برخی از شهرهای کشور این سوخت مصرف می‌شود و یکی از این شهرها کلان شهر اراک است.

وی اضافه کرد: نتیجه مصرف سوخت مازوت تولید دی اکسید گوگرد است و به دلیل سنگینی مانند یک پتوی سنگین با بوی نامطبوع بر روی هوای شهر پخش می‌شود.

چگینی ادامه داد: مطالعات علمی گویای آن است که مصرف سوخت مازوت و تنفس در هوای آلوده ناشی از این سوخت بیش از پنج سال از عمر افرادی که این هوای آلوده را تنفس کرده‌اند می‌کاهد.

وی گفت: دومین اثری که سوزاندن مازوت بر روی محیط زیست دارد، تولید نیترات‌ها و سولفات‌ها است، این ذرات موجب سکته‌های قلبی، عوارض تنفسی و سرطان می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: اثر سوم مازوت‌سوزی بر اثر واکنش دی اکسید گوگرد با آب اتمسفر و حل شدن با فلزات سنگین، سبب نفوذ در خاک می‌شود و تمام زیست بوم منطقه را در آینده دچار مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: راهکارهای کوتاه‌مدت برای جلوگیری از اثرات زیانبار مصرف مازوت ابتدا کاهش مصرف این سوخت زیانبار است و در گام بعدی جایگزینی این سوخت با سوخت گاز ال پی جی است.

چگینی بر ضرورت استفاده از فیلتراسیون در خروجی گازهای متساعد شده از نیروگاه تاکید کرد و گفت: استفاده از انرژی‌های پاک و نوین راهکار بلندمدت مدنظر است، هرچند هزینه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری بیشتر است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم که شهرداری برای مصارف انرژی خود از انرژی‌های پاک استفاده و ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از این راه تولید کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک گفت: مطالبه نمایندگان مردم در شورای اسلامی کلانشهر اراک، اجرایی شدن قانون هوای پاک برای مردم و شهروندان است، باید صدایمان را به مسئولین کشوری در این زمینه برسانیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار