رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
  • کد خبر : 12616
  • چاپ خبر : از تحقق وعده ۱۲ ساله “آناهیتا” تا احتمال انحلال شورای شهر کرمانشاه

نشست خبری امروز استاندار کرمانشاه با خبرهای خوبی برای مردم استان همراه بود که مهمترین آن تعیین تکلیف پروژه پالایشگاه آناهیتا و احیای این پروژه بعد از ۱۲ سال چشم انتظاری است.

به گزارش شورانیوز ، محمدطیب صحرایی، در این نشست با اشاره به سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ به استان گفت: این سفر با خیر و برکات بسیاری همراه بود که طی این سالها استان از آن بهره‌مند شده است و یکی از مهمترین آنها اجرایی شدن سامانه گرمسیری بود که منجر به رونق گرفتن بسیاری از اراضی کشاورزی غرب استان شد.

وی افزود: اما در این میان برخی مصوبات سفر هم بودند که پیگیری موثری در خصوص آنها صورت نگرفت که یکی از آنها اجرای پالایشگاه آناهیتا بود. پروژه ای که بعد از گذشت ۱۲ سال هنوز اجرایی نشده و مردم استان همچنان چشم انتظار اجرای آن هستند.

صحرایی با اشاره به پیگیری‌های بسیار و رایزنی‌های فشرده در ابعاد مختلف، از انعقاد یک تفاهم نامه برای اجرایی شدن این پروژه خبر داد و افزود: این سند مهم برای استان با حضور مسئولین صندوق توسعه ملی، بانک سپه، وزارت نفت و قرارگاه خاتم (ص) هفته گذشته به امضا رسید و قرار است این پروژه با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار طی چهارسال به بهره برداری برسد.

وی افزود: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ۱۵ برابر اعتبار سالانه استان است و رقم بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در استان است که خوشبختانه با پیگیری های بسیار این امر محقق شد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به ساخت این پروژه در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار گفت: این پروژه در مراحل اولیه روزانه ۱۵۰ هزار بشکه تولید خواهد داشت.

وی افزود: با این میزان تولید که در سال‌های آینده فعالیت پالایشگاه افزایش هم خواهد یافت، سوخت مورد نیاز استان‌های غرب کشور تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: این پروژه اشتغالزایی بالایی هم داشته و با بهره‌برداری از آن کمک موثری در رفع بخشی از معضل بیکاری استان صورت خواهد گرفت.

صحرایی خاطرنشان کرد: قطعا ۱۲ سال تاخیر تلخی برای اجرای این پروژه است، اما به یاری خداوند امضای این سند و تفاهم نامه نقطه عطفی برای اجرای این پروژه خواهد بود.

خبر خوب و امید بخش دیگر استاندار در این جلسه معرفی شرکت پروژه سوخت سبز بیواتانول در بازار سرمایه بود.

صحرایی گفت: این اولین تجربه کشور در این زمینه است که در استان کرمانشاه صورت گرفت و خوشبختانه ظرف دو روز بیش از دو هزار میلیارد تومان از سهام آن خریداری شد، مبلغی که قطعا استان نمی‌توانست آن را در مدت زمان طولانی برای اجرای این پروژه تامین کند.

وی افزود: اجرای پروژه های اینچنینی تاثیر بسیاری در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در استان خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه گفت: روزی که به این استان آمدم رییس جمهور تنها بر مسئله اشتغال در کرمانشاه تاکید داشته و بنده هم تلاشم بر این است که تمام پروژه هایی که منجر به ایجاد اشتغال پایدار در استان می شود را با جدیت دنبال کنم.

وی افزود: بنابراین هر دوشنبه در تهران پیگیر امورات استان و پروژه های مهم آن در دیدار با وزرا و مسئولین کشوری هستم و تمام تلاش و سعی ام این است که این دوشنبه ها به  اصطلاح قضا نشود و هر دوشنبه باید پیگیر باشم، چرا که این پیگیری ها در مرکز است که منجر به رفع مشکلات استان می شود.

صحرایی گفت: طی همین یک سالی که در استان حضور دارم با هر یک از وزرا چندین جلسه داشته و پیگیر امورات استان بوده‌ام. بطور مثال در جلسات مکرر با وزیر راه و شهرسازی مسئله راه آهن، فرودگاه، جاده‌ها و محورهای استان را پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم این پیگیری‌ها به نتایج خوب برای استان منجر شود.

راه توسعه استان “نقد کردن وعده‌های گذشته” است/ باید وزنه‌های سنگین را از پای استان باز کنیم

در ادامه نوبت به طرح سوالات خبرنگاران رسید، سوالاتی که تقریبا موضوعات مهم استان را پوشش می‌داد، از تعیین نقشه راه توسعه استان گرفته تا پروژه‌های مهم و نیمه تمام و حتی روند رسیدگی به تخلفات شورای شهر کرمانشاه.

استاندار کرمانشاه در پاسخ به تعیین نقشه راه استان گفت: ما هیچوقت نباید تنها بر یک محور متمرکز شویم و نقشه راه ما برای توسعه استان “حرکت متوازن” است، یعنی باید تمام حوزه های مهم استان پیگیری شده و با هم پیش برود. کرمانشاه هم یک استان با ظرفیت کشاورزی و دامداری است و هم از ظرفیت خوبی در زمینه صنعت و معدن برخوردار است و هم با وجود مرز پتانسیل خوبی در حوزه صادرات و واردات و … دارد و باید از همه این ظرفیت‌ها استفاده کرده و حرکت متوازن را در پیش گرفت.

وی افزود: این میان یک ظرفیت مغفول و فراموش شده وجود داشت که ما آن را کشف نکردیم، بلکه موجود بود اما از آن غفلت شده بود و آن ظرفیت گردشگری است که باید این حوزه هم تقویت شود تا این حرکت متوازن استان به خوبی برقرار شود.

صحرایی گفت: از طرفی نقشه راه ما برای توسعه استان نقد کردن وعده‌های گذشته و تکمیل پروژه های نیمه تمام است و نیازی نیست که ما بخواهیم راه و مسیر جدیدی باز کنیم وقتی که این همه وعده بر زمین مانده و پروژه نیمه کاره داریم.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: نقشه راه بنده برای توسعه استان این است که این وزنه های سنگینی (پروژه های نیمه کاره و وعده های بر زمین مانده) که به پر و بال استان بسته شده را باز کرده و به سرانجام برسانم تا بعد از آن استان بتواند سبک بال و با فراغ خاطر و سرعت بالا در مسیر توسعه به پیش برود.

فرودگاه کرمانشاه به دلایل “سیاسی” اجرایی نشد/ افتتاح راه آهن کرمانشاه “شبه نمایشی” بود

صحرایی گفت: بطور مثال یکی از کارهای بر زمین مانده همین فرودگاه کرمانشاه است که باید چهار سال پیش بهسازی می شد، اما بر اساس اسنادی که به دست آمده بنا به دلایل سیاسی این پروژه دست نخورده باقی مانده است و الان این حجم کار عقب مانده روی دستمان مانده است.

وی افزود: در حال حاضر کارهای این پروژه در حال انجام است و عملا باند اصلی فرودگاه را شخم زده و به جای بهسازی کاملا در حال بازسازی آن هستیم.

وی تصریح کرد: در زمینه راه آهن کرمانشاه هم متاسفانه شاهد یک افتتاح “شبه نمایشی” بودیم که با وجود اینکه پروژه آماده نبود آن را افتتاح کردند و این پروژه به دلیل مشکلات فنی نمی تواند سرعت بالای قطارها را بپذیرد و قطار در برخی نقاط از مسیر ریلی ملایر-کرمانشاه با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت باید حرکت کند که از حد معمول سرعت قطارها هم پایین است.

وی افزود: در همین راستا پیگیری‌های بسیاری برای رفع این نواقص انجام دادیم و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم اعتبار برای آن گرفته ایم.

صحرایی گفت: در خصوص راه اندازی اداره کل راه آهن استان هم اول باید این نواقص مرتفع شده و تردد قطارها و استقبال مسافران افزایش یابد تا بعد بتوانیم پیگیر این مسئله باشیم.

جشن “پایان بازسازی مناطق زلزله” را با وجود ۱۶۰۰ میلیارد تومان پروژه ناتمام گرفتند

استاندار کرمانشاه گفت: یکی از کارهای نیمه تمام و روی زمین مانده دیگر، بحث بازسازی مناطق زلزله زده است که متاسفانه بدون اینکه کار پایان یابد “جشن پایان بازسازی” گرفتند و همین امر موجب شد ردیف بودجه که برای بازسازی این مناطق داشتیم، حذف شود.

وی افزود: تکمیل بازسازی این مناطق که عمده ادارات دولتی و … را در این مناطق شامل می شود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که پیگیری های بسیاری برای تامین آن انجام داده ایم و هنوز هم پیگیریم.

میراث فرهنگی بعد از ۱۶ سال یک کلمه به ما بگوید، “تله کابین” را اجرا کنیم یا نکنیم؟

در ادامه نشست برخی پروژه های مهم استان مطرح شد که یکی از آنها تله کابین کرمانشاه بود، پروژه‌ای که ۱۶ سال است بلاتکلیف میان اختلافات شهرداری و میراث فرهنگی پادرهوا باقی مانده است.

صحرایی با بیان اینکه در خصوص اجرایی شدن یا عدم اجرای این پروژه نظرات مختلفی وجود دارد گفت: اینکه بگوییم پروژه در نزدیکی تاقبستان اجرایی شود یا نشود، یک نظر شخصی است و باید در این زمینه تابع نظرات کارشناسان بود.

وی افزود: برای ما مهم این نیست که پروژه در این محل اجرایی شود یا نشود، مهم این است که تکلیف این پروژه مشخص شود، اگر اجرای آن در محل فعلی بلامانع است که اعلام کنند و کار را انجام دهیم و اگر مشکل دارند بگویند کجا می‌توانیم پروژه را اجرایی کنیم.

صحرایی گفت: اینکه برای یک نظر کارشناسی و قطعی یک پروژه ۱۶ سال بلاتکلیف باشد اصلا پذیرفتنی نیست و نظر ما این است که رای کارشناسی و قطعی از سوی مسئولین میراث فرهنگی اعلام شود و مشخص کنند این پروژه می‌تواند در محل فعلی اجرایی شود یا نه، و اگر ایراد دارد چه کاری باید برای رفع ایرادات آن صورت گیرد.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: بنابراین نظرم در این پروژه تسریع در ارائه جمع بندی کارشناسی و خارج شدن این پروژه از بلاتکلیفی ۱۶ ساله است که در جلسات متعدد باوزیر میراث فرهنگی پیگیر همین مسئله هستیم.

همراهی با نمایندگان برای “نقد کردن خواسته‌های استان” است/ نمی‌توانیم تا زمان انتخابات از ظرفیت نمایندگان استفاده نکنیم

در ادامه این نشست برخی انتقادات نسبت به استاندار کرمانشاه در خصوص همراهی با برخی نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات صورت گرفت.

صحرایی در این خصوص گفت: الان فصل بودجه است و بنده باید از تمام ظرفیت‌ها برای افزایش بودجه استان استفاده کنم و یکی از همین ظرفیت ها نمایندگان استان هستند، چرا که تردد وزرا به مجلس در فصل بودجه بسیار است و باید از ظرفیت آنها استفاده کرد.

وی افزود: همراهی من با برخی نمایندگان به جهت دسترسی‌هایی است که آنها دارند و باید از این ظرفیت برای نقد کردن خواسته‌های استان استفاده شود.

صحرایی گفت: نمایندگان تا زمان پایان کار خود نماینده مردم استان هستند و چرا باید استان و کارهای عقب مانده آن را معطل این کنم که چند ماه بعد ببینیم چه کسی نماینده استان شده و سپس از این ظرفیت استفاده کنم.

وی افزود: الان فصل بودجه است و باید خیمه بزنیم در مجلس که بتوانیم سهم بیشتری برای استان بگیریم و قطعا همراهی من با برخی نمایندگان هم در همین مسیر است.

صحرایی گفت: هر نماینده‌ای که برای کمک به استان همراهی کند، قطعا همراه او خواهیم بود و از این ظرفیت به راحتی نمی‌گذریم، اما قطعا در زمان تبلیغات قانونی انتخابات این همراهی ها رسانه ای نخواهد شد.

استخدامی‌های طرح شهید زین‌الدین قانونی و از طریق آزمون و مصاحبه است/ ۱۲۰ نفر استخدام می‌شوند

در ادامه بازهم موضوع استخدامی‌های طرح شهید “زین الدین” مطرح شد، طرحی که با جنجال و شایعات بسیاری در استان همراه شد وفهرست‌های متفاوتی از استخدامی های این طرح ارائه شده که همگی آنها با تکذیب استاندار کرمانشاه همراه شد.

صحرایی گفت: در این طرح در مجموع قرار است ۱۲۰ نفر در استان برای استفاده در مناصب و پست های استان استخدام شوند که از این تعداد بر اساس قانون، ۱۰ نفر توسط معرفی من به عنوان استاندار کرمانشاه، ۱۰ نفر توسط معرفی از سوی بنیاد نخبگان و ۱۰۰ نفر نیز از طریق آزمون جذب می شوند.

استاندار کرمانشاه این تعداد فقط از سوی استان معرفی می شوند و قطعا صلاحیت آنها در مرکز مورد بررسی قرار گرفته و اگر تایید شوند بصورت قرار داد معین به مدت یک سال جذب و استخدام می شوند.

وی افزود: قرارداد این افراد هم بر اساس گزارش کار و ارزیابی عملکرد هرسال تمدید خواهد شد.

صحرایی گفت: بنابراین افراد معرفی شده در این طرح بدون ضابطه و بدون اقناع قانونی و بدون آزمون جذب نمی شوند و صلاحیت آنها باید احراز شود.

وی افزود: این طرح قانونی و کشوری است و کار مخفیانه و غیرقانونی نیست و این افراد باید مراحل آزمون و مصاحبه را پشت سربگذرانند.

 شورای شهر کرمانشاه کارایی لازم برای شهر ندارد

بحث دیگر این نشست هم به موضوع شورای شهر کرمانشاه اختصاص داشت، موضوعی که سوال و دغدغه تمام خبرنگاران حاضر در جلسه بود. جلسات شورای شهر کرمانشاه به مدت چهار ماه به دلیل عدم حضور برخی اعضا به حد نصاب نرسیده و برگزار نشد که همین امر شهر و شهرداری کرمانشاه را با مشکلات و چالش های بسیاری مواجه کرد و حالا خبرنگاران در این جلسه از استاندار کرمانشاه خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این تخلفات شدند.

صحرایی در این باره با انتقاد از عملکرد شورای شهرکرمانشاه گفت: تک تک اعضای شورای شهر سرجای خود محترم هستند، اما ترکیب شورای شهر نتوانسته عملکرد موفقی داشته باشد و عملا عملکرد آنها موجب اختلال در خدمات رسانی به مردم شهر کرمانشاه شده است.

وی افزود: جلسات مکرری با اعضای شورا به صورت انفرادی و گروهی داشته‌ام و بارها این گلایه‌ها را مطرح کرده و عنوان کرده‌ام که عملکرد آنها خدمات رسانی شهر را مختل کرده است.

استاندار کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۲۶ لایحه شهرداری روی زمین مانده و در هفته اخیر که جلسات شورا دوباره از سر گرفته شده برخی از این لایحه ها بررسی شده، اما این لوایح مهم به مدت چند ماه معطل مانده که گرفتاری های بسیاری برای مردم ایجاد کرده است.

وی افزود: بطور مثال یکی از این لوایح که بسیار برای مردم کرمانشاه مشکل ساز شد، بحث تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس بود که با تاخیر بسیار آن هم توسط شورای تامین به سرانجام رسید و این عدم انجام وظیفه توسط شورای شهر والدین، دانش آموزان و رانندگان را گرفتار مشکلات بسیاری کرد.

صحرایی گفت: یکی از لوایح دیگر بحث مطالبات پیمانکار تونل قطار شهری بود، پیمانکار پروژه اعلام کرد که اگر مطالبات را ندهند کارگاه را جمع می کند و قطعا جمع کردن کارگاه و برپایی دوباره زمان زیادی می برد و پروژه را با تاخیر بسیار مواجه می کرد که برای اینکه پیمانکار نرود کلی خواهش و تمنا کردیم. اینها وظیفه شورای شهر است که نگذارد این مطالبات روی زمین بماندو از این دست مشکلات که عدم برگزاری جلسات شورای شهر مسبب آن بود زیاد است.

استاندار کرمانشاه گفت: ترکیب شورای شهر کرمانشاه کارایی و کارگشایی لازم را برای شهر کرمانشاه ندارد.

وی در خصوص تصمیم هیات حل اختلاف مبنی بر انحلال این شورا گفت: اسناد و خواسته هایی وجود دارد که می تواند منجر به صدور رای انحلال شورا شود.

صحرایی گفت: ما با اعضای شورا اتمام حجت کرده ایم و اعلام کرده‌ایم که وضعیت این شورا و عملکرد آن قابل قبول نیست.

وی افزود: قطعا در این زمینه کوتاهی نکرده و طبق روال قانونی پیگیر موضوع خواهم بود و با اعضا هم از قبل اتمام حجت کرده ایم.

استاندار کرمانشاه گفت: در این زمینه ذوقی و سلیقه ای برخورد نکرده و مبنای ما قانون بوده و براساس آن جلو رفته و در خصوص شورای شهر کرمانشاه تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی افزود: مقدمات ما در خصوص تصمیم گیری نهایی درباره شورای شهر، نارضایتی است که مردم از عملکرد این شورا دارند و کندی و معطلی ایجاد شده در امورات شهر است.

وی افزود: در نهایت امیدواریم تصمیم نهایی در خصوص شورای شهر کرمانشاه به نفع مردم این شهر باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار