رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
  • کد خبر : 12497
  • چاپ خبر : مسئله بازار دغدغه نخست مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان

مسئله بازار دغدغه نخست مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مسئله بازار دغدغه نخست مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است، گفت: دستور آماده‌سازی فرایندی برای تشکیل هیئت امنای بازار به فرمانداری داده شد.

به گزارش شورانیوز، مصطفی نباتی‌نژاد در جلسه تشکیل هیئت امنای بازار اصفهان با بیان اینکه اصناف بزرگترین قشر و از ستون‌های سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به شمار می‌روند، اظهار کرد: مسئله بازار دغدغه نخست مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است، لذا در حد توان خود تلاش کردیم تا در این زمینه بتوانیم تسهیلگر باشیم.

وی با بیان اینکه زنده‌ترین محله شهر همان بازار به عنوان قلب شهر محسوب می‌شود، افزود: در مرکز پژوهش‌های شورا مطالعاتی پیرامون مسئله‌یابی و دسته‌بندی مسائل مربوط به بازار از جمله ایمنی، بافت، کالبد و حوزه‌های مرتبط به خدمات شهری به عنوان یکی از بزرگترین محله‌های اصفهان انجام شد.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به میراثی بودن بازار گفت: بازار سرمایه‌ای است که در قبال حفظ آن برای انتقال به نسل‌های بعدی مسئول هستیم، در این راستا ذی‌نفعان بازار از جمله اداره اوقاف، حوزه علمیه، کلانتری و شهرداری و مالک بازار به‌عنوان ذی‌نفع‌محوری در قبال آن مسئولیت دارد.
وی با اشاره به تاریخچه بررسی تشکیل هیئت امنای بازار گفت: ابتدای دهه‌های ۸۰ و ۹۰ هیئت امناهایی تشکیل شده است، اما مدتی بعد به فراموشی سپرده می‌شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: برای بازار به عنوان میراث ملی کشور از طرف دولت و پایتخت چیزی تکلیف نشده است در حالی که این مسائل حاکمیتی بوده است.
وی با اشاره به مطالعه الگوهای بهینه در این خصوص از جمله هیئت امنای بازار بزرگ زنجان و ارومیه اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده دستور آماده‌سازی فرایندی برای تشکیل هیئت امنای بازار به فرمانداری داده شد.
نباتی نژاد با بیان اینکه بازار به تأسیس فرهنگسرایی در آن متشکل از صنف بازاریان که مخاطب آن بازاریان باشد، نیاز دارد که صحبت‌هایی در این خصوص نیز انجام شده است، گفت: در جلساتی که پیرامون موضوع تشکیل هیئت امنای بازار برگزار شد، دوگانه‌های مختلفی وجود داشت؛ یکی اینکه ترکیب حقیقی یا حقیقی _حقوقی باشد و آیا دستگاه‌ها در این هیئت امنا حضور داشته باشد و عوارض حضور این دستگاه‌ها در این هئیت چیست؟ و دیگری توزیع نرمال هیئت مدیره از این لحاظ که به صنف خاصی متعلق و مربوط نباشد، است.
وی با بیان اینکه فرمانداری یک نهاد حاکمیتی بوده و مأموریت از طرف استانداری به آن سپرده شده است و شورای اسلامی شهر و اتاق اصناف از نهادهای مردمی است، اظهار امیدواری کرد: به عنوان نماینده مردم و اصناف مختلف بتوانیم فضا را به سمتی پایدار حرکت دهیم تا تجربیات ناموفق دو دهه قبل اتفاق نیفتد.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: هیئت امنای بازار نهادی است که باید بتواند در حوزه‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بازار پایداری ایجاد کند و در ارتباط با دستگاه‌ها به بلوغ برسد.
وی ادامه داد: در تأسیس هیئت امنا و در فرایند رشد آن باید اعتمادی دو سویه شکل گیرد، اعتمادی که هم از سمت بازاریان نسبت به هیئت امنا و هم از سمت حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن وجود داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مسائل بازار می‌تواند به خوبی پیشرفت و رشد کند و بازار در برند سازی، فعالیت‌های خوبی داشته باشد که به سهم خود در مدیریت شهری از این موضوع حمایت می‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار